1 439 läst · 21 svar
1k läst
21 svar
Avlång enplansvilla med bristfällig (?) ventilation
Hej!
Jag möts av unken lukt efter jobbet och stillasittande luft i egentligen alla rum, kan det vara så att ventilation är bristfällig?
Ni som kan detta kan väl snabbt kika över planskissen och se något ser galet ut, kanske finns det enklare åtgärder jag kan göra själv? Tack på förhand!
För er som är intresserade kommer fakta om huset:
- Enplansvilla med platta på mark
- Byggår 1980
- Mekaniskt frånluft
- 3-glas
- Bergvärme + eldstad med kassett
Tack!
Jag möts av unken lukt efter jobbet och stillasittande luft i egentligen alla rum, kan det vara så att ventilation är bristfällig?
Ni som kan detta kan väl snabbt kika över planskissen och se något ser galet ut, kanske finns det enklare åtgärder jag kan göra själv? Tack på förhand!
För er som är intresserade kommer fakta om huset:
- Enplansvilla med platta på mark
- Byggår 1980
- Mekaniskt frånluft
- 3-glas
- Bergvärme + eldstad med kassett
Tack!
Nej, inga öppningar under eller över någon av dörrarna. Finns ingen tilluft i vardagsrummet, en lösning kan alltså vara att sätta in en tilluftsventil där?BirgitS skrev:
Tack för välkomnandet
Stänger jag dörren till exempelvis ett av sovrummen blir det på väldigt dålig luft där inne, och huvudvärk/torr i halsen garanteras efter en nattsömn. Jag har löst detta tillfällig genom att aldrig stänga dörrarna. Googlade lite snabbt och ser att det finns ventilgaller att köpa till dörrar, det kanske är något jag bör prova.BirgitS skrev:
Tack
När dörrarna är öppna blir luften bättre men inte bra nog hävdar jag. Jag upplever att luften står stilla och är torr i i hela huset men sämst i sovrummen.BirgitS skrev:
Jag kan även tillägga att jag rengjort tillluftsventilerna från damm och skräp.
Det sitter alltså don på väggar eller i tak på de ställen där det står FL i ritningen?
Hur är det om du sätter ett papper mot något av donen? Fastnar pappret?
Tilluften: Är detta ventiler på fönster eller don mot ytterväggar?
Sedan är @BirgitS frågor också bra.
- Rengöring av don och kanaler
- Se till att fläkt suger ut tillräckligt
- Om det finns filter kanske de behöver bytas
Hej!mathiash77 skrev:Det sitter alltså don på väggar eller i tak på de ställen där det står FL i ritningen?
Det sitter don på ytterväggarna på det ställen där det står FL och finns inga på något fönster. Testat toapapper på frånluftsdonen och det fastnar men inte på tilluft.