Tog bort ett telejack och klippte kablarna för att kunna peta in i väggen och spackla över.
Försökte tejpa varje ledare med eltejp och sen bunta med eltejp runt alla.
Finns ju risk att tejpen gled av nån ledare när jag petade in dem i väggen.
Finns risk för brandfarlig kortslutning?

Bara 48v DC i dem så inte direkt...
Är du orolig ändå klipp dem vid inkommande och skarva på (med grodögon) ny kabel in i huset och sätt in nytt uttag

• Gilla
Jacon
  • Laddar…
sir_daniel skrev:
Bara 48v DC i dem så inte direkt...
Är du orolig ändå klipp dem vid inkommande och skarva på (med grodögon) ny kabel in i huset och sätt in nytt uttag

Fast är ju inte spänningen som gör det "ofarligt".
Men det behöver vi ju inte tjata om :)

Men 48VDC är inte alltid "bara" i sammanhanget.

Men det vet jag att du vet...... Men så att inte andra läser och tror att så alltid är fallet....

Helt rätt, var lite snabb med skrivandet samt förutsatte allmänna kunskaper om telenätet :)

Men vill TS vara helt säker gå in i första uttaget (eller det innan han kopplade bort) och koppla ur kablarna till det borttagna uttaget

sir_daniel skrev:
Helt rätt, var lite snabb med skrivandet samt förutsatte allmänna kunskaper om telenätet :)

Men vill TS vara helt säker gå in i första uttaget (eller det innan han kopplade bort) och koppla ur kablarna till det borttagna uttaget
Dock vette katten bart uttaget före ligger nånstans. Uttaget är i hallen och inkommande luftkablar kommer till andra sidan huset där det första jacket är. Ringklockan här väl på samma kablar, skulle detta kunna vara det som ligger innan? Åtminstone är det fysiskt närmaste punkt.

Ett generellt tips är att klippa ledarna i lite olika längd (5-20 mm skillnad beroende på kabeltyp) och inte lämna dem skalade, utan låt isoleringen vara på hela vägen. Du kan alltid tejpa dem också för säkerhets skull. Den största risken för brand är om det åskar i närheten och blixten slår i en teleledning. Ska kabeln vara klippt och i väggen en längre tid bör den kopplas ur i andra änden (föregående uttag eller vid inkommande). Om du kortsluter en teleledning finns det en strömbegränsning i telestationen som gör att brandrisken är mikroskopisk, och om ledarna är kortslutna en tid kommer abonnemanget att kopplas ned.

Det var bra tips. Synd jag inte tänkte på det innan frugan spacklade och målade. Nu klippte jag dem lika långa, dock är de oskalade och varje ledare tejpad för sig samt buntat ihop dem med eltejp så tejpbitarna på ledarna bör hållas på plats.
När du skriver "inkommande" menar du då den inkommande luftkabeln till huset?
Vi behöver dock fortfarande det första jacket för där har vi ADSL-modem. Sen är jag osäker på om kodlåset till vår entédörr går på samma kabel eller om det går på 230V-kabel. Ifall den går på 230V skulle man ju kunna koppla kablarna från första jacket så slipper man dylika problem framöver.
Ringklocka går ju att ersätta med något modernare trådlös.

Varför är ringklockan och eventuellt kodlås ihopkopplat med telefon?

Ta helt enkelt och koppla ur den utgående kabeln i det uttag du tror att denna kabel kommer från. Slutar något annat fungera så koppla in igen. Har du bara ADSL och en trådlös telefon inkopplad i första jacket så koppla ur allt annat än inkommande kabel i det jacket så slipper du kanske en brand i nästa åskväder, just med tanke på att du har luftledning in.

Om kodlåset snor ström från en teletråd ska du nog fundera på ett nytt kodlås; det låter spooky. Det är kanske samma kabeltyp, men vi får hoppas att den kabeln går till en transformator eller liknande någonstans, samma med ringklockan. Det skulle kunna vara så att kodlås och ringklocka matas från samma trafo, men koppla INTE ihop dessa med telenätet!

Aha, jag trodde att det var brukligt att ta lågströmmen ifrån tele kablarna till ringklockan men jag har kanske fel. Då ska jag ta och koppla ur kablarna från förstajacket så slipper jag spänning i resten av huset.

Tog man ström från telekabeln skulle nog inte utrustningen må så bra eftersom det är en polvändning när man är i samtal och ca 90 volt växelström under själva ringsignalerna. Spänningen sjunker ganska kraftigt när man lyfter på luren också.
Dessutom skulle telestationen antagligen detektera linjefel pga strömåtgången eftersom en telefon med luren är ett avbrott likströmsmässigt.

gunric skrev:
Tog man ström från telekabeln skulle nog inte utrustningen må så bra eftersom det är en polvändning när man är i samtal och ca 90 volt växelström under själva ringsignalerna. Spänningen sjunker ganska kraftigt när man lyfter på luren också.
Dessutom skulle telestationen antagligen detektera linjefel pga strömåtgången eftersom en telefon med luren är ett avbrott likströmsmässigt.
För att vara riktigt petig så drar vissa telefoner (med display mest) liiite, lite ström för att funktioner som display och adressbok ska fungera, men den strömmen är sannolikt mindre än avledningen mellan kabeln och jord när den går till abonnent ändå, så stationen/växeln bryr sig inte om så små "strömtjuvar".

Strömmatningen till kodlås och ringklocka tar man aldrig från telefon, det är bla helt fel spänning.

Detta får mig att lägga in en liten OT anekdot, ursäkta.

En kollega till mig hade en lägenhet på nedre botten inne i city. Han målade om och fixade med sin garderob/klädkammare, som var klart sunkig. Längst in i hörnet hängde det en massa kabelstumpar, diverse telefontrådar, mestadels lösa ändar som var ihopknölade och hängde ut från den putsade väggen.

Min kollega klippte helt sonika bort skräpet, knölade in stumparna i en hålighet i den dåliga putsen, och spacklade igen med murbruk. Målade osv.

Någon vecka senare ringer det på dörren. där står en reparatör som skall fixa kodlåset till fastigheten som slutat fungera kabeln spårades in till denna lägenhet... Kollegan fick lite generad visa in i garderoben, knacka fram kabelstumparna ur putsen "kan det vara den här kabeln"?

Strongt av honom att berätta det på jobbet, vi sysslade med elektronikutveckling.

• Gilla
Jacon
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.