Byggahus.se
Rent generellt är det ett begynnande kaos på byggvarumarknaden.

På parkettsidan tillverkas många av slitskikten i Ukraina och plyfan det limmas på i Ryssland= jättedålig kombination.
Tarkett har aviserat om force majeure och stoppat produktion. Kährs är i samma situation med brist på råvara och övriga aktörer dras med i detta då marknadsandelen från tarkett inte kan tillgodoses av övriga.
Det kommer var många nyproducerade lägenheter utan parkettgolv en bra tid framöver.

kakel och klinkertillverkning i Italien har slagit stopp då lermaterial tas från Ukraina och gas från Ryssland. Vilket kommer leda till skenande priser på t.ex. motsvarande kinesiska produkter.

armering har ökat 40% senaste 2 veckorna och är troligen inte slut där.

Alla typer av spånskivor, OSB, plywood kommer stöka rejält då Ryssland är storproducent.

Gipstillverkning är väldigt beroende av rysk gas och kommer inte hinna ställa om till biogas i närtid. Så där har det redan tillfälliga och permanenta prisökningar skett.

Summerat är att den som tror det kommer vända i närtid med prisökningar och tillgång på material får nog se sig besvikna.
 
  • Ledsen
MrJay
  • Laddar…
O OMathson skrev:
Varför inte? Är ÖoB, Biltema, Jula, Jemfix osv bättre?
Har du någonsin sett yrkesmålare handla färg på något av dom ställena! Du betalar för pigmenten. Du behöver mer färg (mer arbete) för att nå samma resultat.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
T Tina Nordström skrev:
Det där får du nog förklara?! Vad är det för fel att köpa färg på Rusta?
Beror väl var man ska ha den ?
Varför står inte yrkesmålarna o lastar färg varje morgon utanför dom butikerna då!
 
S SueCia skrev:
Man kan väl mäta inflation i det som folk spenderar mest på, känns inte det rimligt?

förövrigt har du väl missförstått begreppen lite tror jag. Det är de som tror på KPI som är flat earthers :)
KPI täcker in ca 95% av det folk köper av producenter.
Och viktar efter hur folk väljer att köpa.
Om du ser det som rimligt skulle du ju kunna överväga att sluta vara flat earther.
 
  • Gilla
Aser och 1 till
  • Laddar…
B Berntpeter skrev:
Varför står inte yrkesmålarna o lastar färg varje morgon utanför dom butikerna då!
Dom har nog inga rabatter där. Dom köper väl där dom får mest rabatter. Det är ju kulor som dom själva håvar in.

En bekant skulle koppla in en värmepump och ville anlita en rörmokare. Denne blev närmast ursinnig när han hörde att bekantingen köpt allt material och bara ville köpa arbetet.
Nåja, rörmokaren presterade en offert iaf och den var på samma belopp som innan, när han skulle hålla med material själv.
 
  • Haha
  • Gilla
kulturprofilen och 3 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Dom har nog inga rabatter där. Dom köper väl där dom får mest rabatter. Det är ju kulor som dom själva håvar in.

En bekant skulle koppla in en värmepump och ville anlita en rörmokare. Denne blev närmast ursinnig när han hörde att bekantingen köpt allt material och bara ville köpa arbetet.
Nåja, rörmokaren presterade en offert iaf och den var på samma belopp som innan, när han skulle hålla med material själv.
En seriös yrkesmålare tar inte ens åt sig jobbet om kunden har köpt färgen på Rusta eller något liknande ställe. Punktpunktpunkt:ok:(y):)
 
  • Gilla
Lintto1
  • Laddar…
O
B Berntpeter skrev:
Har du någonsin sett yrkesmålare handla färg på något av dom ställena! Du betalar för pigmenten. Du behöver mer färg (mer arbete) för att nå samma resultat.
Yrkesmålern har inte samma agenda dom en privatperson!!! Min kompis är yrkesmålare sedan ca 40år har nog aldrig köpt färg på dessa lågprisställen. Han bryr sig inte direkt om priset och kan köpa allt på samma yrkesbutik, får bra rabatt, fika och ibland "kickback", lite som Ahlsells, men ni kanske tror produkter med samma rsk och e nummer skiljer också beroende på var man handlar?
En privatperson ser mer till produktens prislapp. Som tidigare skrivits så finns det både bottennapp och bra produkter, är produkterna för dåliga för sitt pris så finns det nått som heter marknadsekonomi och reviews. Rustas Nyans är bra för sitt pris och har bra med pigment och man betalar inget för varumärket, är det så svårt att förstå? Min målarkompis har ibland hjälp mej måla, ibland med Alcro milltex 7, ibland har jag köpt Rustas och varken han eller jag märker någon större skillnad.
Som takfärg gillar jag Alcro rf bättre än Rustas, tyckte Rustas var svårare att få snyggt men i några hallar har jag Rustas tak pro och det ser lika bra ut.
 
  • Gilla
kulturprofilen och 2 till
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
KPI täcker in ca 95% av det folk köper av producenter.
Och viktar efter hur folk väljer att köpa.
Om du ser det som rimligt skulle du ju kunna överväga att sluta vara flat earther.
Förstår att det kan vara svårt att ta in ny fakta om hur saker fungerar när du varit övertygad om det du trott i många år. Men jag föreslår att du läser på hur KPI fungerar.
 
  • Gilla
electroluxaren
  • Laddar…
O
B Berntpeter skrev:
En seriös yrkesmålare tar inte ens åt sig jobbet om kunden har köpt färgen på Rusta eller något liknande ställe. Punktpunktpunkt:ok:(y):)
Eftersom hen är oseriös och vill tjäna mer på materialet:thinking:. Det klart att som yrkesperson vill man använda de material som man har erfarenhet av och kan lämna med gott resultat. På färg kan öppentid och torktid skilja då en yrkesmålare är snabbare och vill att det ska bli klart fortare. Finns få målare idag som gillar linoljefärg;)
 
Snailman
O OMathson skrev:
Yrkesmålern har inte samma agenda dom en privatperson!!! Min kompis är yrkesmålare sedan ca 40år har nog aldrig köpt färg på dessa lågprisställen. Han bryr sig inte direkt om priset och kan köpa allt på samma yrkesbutik, får bra rabatt, fika och ibland "kickback", lite som Ahlsells, men ni kanske tror produkter med samma rsk och e nummer skiljer också beroende på var man handlar?
En privatperson ser mer till produktens prislapp. Som tidigare skrivits så finns det både bottennapp och bra produkter, är produkterna för dåliga för sitt pris så finns det nått som heter marknadsekonomi och reviews. Rustas Nyans är bra för sitt pris och har bra med pigment och man betalar inget för varumärket, är det så svårt att förstå? Min målarkompis har ibland hjälp mej måla, ibland med Alcro milltex 7, ibland har jag köpt Rustas och varken han eller jag märker någon större skillnad.
Som takfärg gillar jag Alcro rf bättre än Rustas, tyckte Rustas var svårare att få snyggt men i några hallar har jag Rustas tak pro och det ser lika bra ut.
Sverige är väl typ dyrast i världen på färg, istället ger man stora rabatter till målarna.

Har bara erfarenhet av rabatter på större bygghandel, men där är det en del varugrupper där man kan få bortåt 50% rabatt.
 
  • Gilla
kulturprofilen
  • Laddar…
Hikkadu
B Berntpeter skrev:
En seriös yrkesmålare tar inte ens åt sig jobbet om kunden har köpt färgen på Rusta eller något liknande ställe. Punktpunktpunkt:ok:(y):)
Berntpeter Äntligen en förnuftig person, orkar inte läsa igen alla kommentarer men det verkar som om att folk tror dom köper kvalitet på dessa ställen. Har jobbat i över 40 år varav som egen företagare i över 30 år som hantverkare åt byggare, kommun och privatpersoner och då både nybyggen och renovering. Under dessa år har jag aldrig sett en målare komma släpande på färgdunkar från Rusta, Biltema, Byggmax eller liknade förtetag. Den hade skämt ut sig isåfall.
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Hikkadu kjäll51 skrev:
Berntpeter Äntligen en förnuftig person, orkar inte läsa igen alla kommentarer men det verkar som om att folk tror dom köper kvalitet på dessa ställen. Har jobbat i över 40 år varav som egen företagare i över 30 år som hantverkare åt byggare, kommun och privatpersoner och då både nybyggen och renovering. Under dessa år har jag aldrig sett en målare komma släpande på färgdunkar från Rusta, Biltema, Byggmax eller liknade förtetag. Den hade skämt ut sig isåfall.
Målaren hade antagligen fått betala lika mycket hos Biltema eller Byggmax för färgen, för där hade han inte fått rabatter

https://www.lokaltidningen.nu/2018-09-29/visst-kan-man-fynda-i-norge
 
  • Gilla
OMathson
  • Laddar…
I de flesta branscher detta året är avtalsvärdet 2.0 %. Långt under inflation.
Blir nog bra det här. Undrar när riksbankens höjning kommer.
 
Det mesta följer bara energiprishöjningar fex stål och andra energikrävande produkter. Jag är inte alls förvånad
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Priset på en sketen röd paprika kan ju variera mellan 29 och 89 spänn kilot i butiken där jag brukar handla, så det finns ju redan en stor prisvariation på livsmedel...
Testa att logga priset på gurka, finns nog inget som varierar så i pris från vecka till vecka. Ena gång man handlar är det typ 2 för 15:-, nästa gång kostar de 40:- styck.

Men jag är en av dem som skjutit upp planerade projekt pga de vansinniga materialpriserna, kanske är det dags att tänka om i en tid där kriser och katastrofer avlöser varandra?...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.