Hej, vid grävarbete för ett par år sedan grävdes en större rot till vårt valnötsträd av. Jag grävde i området idag och då jag har oroat mig för trädet och rotröta så gjorde jag ett nytt fint snitt en bit in (kanske dumt, men ville se hur det såg ut och det gamla ’snittet’ var väldigt grovt.
Ser mörkt ut, är det röta? I sådana fall, vad kan jag göra om något?
Snittet är ca 2m från stammen och har en diameter på 15cm.
Ser mörkt ut, är det röta? I sådana fall, vad kan jag göra om något?
Snittet är ca 2m från stammen och har en diameter på 15cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Veden ser ju frisk ut även om den är mörk inuti. Jag törs inte säga om det är röta men om innandömet inte är mjukt så lär det det inte vara någon fara. Om trädet drabbas av röta kan man inte göra något.
Valnötsträd är blödare dvs de skall helst inte beskäras och framförallt inte under våren. Nu stiger saven när det blivit varmt och det är enorma krafter som sätts igång, vårt blodtryck är inget i jämförelse med trädens.
Nu har trädet ett stort nytt sår att hantera under sämsta tänkbara tid, hoppas det fixar sig. Jag har själv flera valnötsträd, mäktiga giganter i trädgården.
Valnötsträd är blödare dvs de skall helst inte beskäras och framförallt inte under våren. Nu stiger saven när det blivit varmt och det är enorma krafter som sätts igång, vårt blodtryck är inget i jämförelse med trädens.
Nu har trädet ett stort nytt sår att hantera under sämsta tänkbara tid, hoppas det fixar sig. Jag har själv flera valnötsträd, mäktiga giganter i trädgården.
Tack för ditt svar. Det är som du säger inte optimal tid, men roten verkar inte sava nämnvärt, så antar att den redan är ’bortkopplas’. Men nya sår ska undvikas så klart, men ibland är oron gnagande och nyfikenheten stor. Hoppas det klarar sig då det som du säger är en mäktig gigant!A Abies koreana skrev:Veden ser ju frisk ut även om den är mörk inuti. Jag törs inte säga om det är röta men om innandömet inte är mjukt så lär det det inte vara någon fara. Om trädet drabbas av röta kan man inte göra något.
Valnötsträd är blödare dvs de skall helst inte beskäras och framförallt inte under våren. Nu stiger saven när det blivit varmt och det är enorma krafter som sätts igång, vårt blodtryck är inget i jämförelse med trädens.
Nu har trädet ett stort nytt sår att hantera under sämsta tänkbara tid, hoppas det fixar sig. Jag har själv flera valnötsträd, mäktiga giganter i trädgården.
Kan bara hålla med, men ibland är det ’oundvikligt’, i detta fall ligger den väldigt ytligt. Det är alltid en kamp mellan människa och natur, låt oss hoppas på en win-win denna gångC cpalm skrev:
Klicka här för att svara
