Byggahus.se
1:- är ett exempel om man sparar 100:- 200:- 300:- eller 400:-

men visst, man ska alltid kolla upp villkoren noggrant=)
 
Är det därför de vill man skall månadsspara i ISK. Jag har även vanliga fonder i konto på Swedbank som behöver flyttas till ISK. Skall man passa på att lägga dem i en annan bank när man ändå är i gång? Vad kom vi fram till att bankens behållning med att stå för ett gratis ISK konto är? IP kontot kostar ju ändå 150 kr/ år
 
A
Flytta in i ISK utlöser kapitalvinstbeskattning, det kan vara bra att tänka på.
 
  • Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
Då kan man passa på att flytta om det passerar noll som vissa fonder man har kastat in en peng i bara på prov...
 
Grabben har en fond som gått upp närmare 200% på ca 13år, där vet jag inte riktigt hur jag ska göra...
flytta över det till ISK eller låta det vara kvar?
 
nino skrev:
Grabben har en fond som gått upp närmare 200% på ca 13år, där vet jag inte riktigt hur jag ska göra...
flytta över det till ISK eller låta det vara kvar?
Tänker ni inte använda pengarna eller byta fond så låt det vara.
Eller om du har fonder/värdepapper med förlust så kan du sälja motsvarande av vinstfonderna så att förlust och vinst kvittas.
 
JanneT5 skrev:
Nu är det sista månaden att göra något åt sitt ev privata sparande i avdragsgill pension.
Nästa år får man dra av 1800 mot årets 12000.
Sista månaden? Det är väl inte försent efter nyår?
 
Avdragsrätten finns väl kvar för enskild firma?
Ska du maxa i år så är det väl på måndag du måste betala så pengarna finns inne på tisdag sen är väl absolut sista december 2015
 
Nyfniken skrev:
Sista månaden? Det är väl inte försent efter nyår?
Nej bara du hinner stoppa eventuella automatiska dragningar så att du inte överstiger 1800 kronor för 2015 så är det lugnt.
 
Alfredo skrev:
Nej bara du hinner stoppa eventuella automatiska dragningar så att du inte överstiger 1800 kronor för 2015 så är det lugnt.
Och om man överstiger 1800 kr så blir man utan pengar den dagen det är dags att kvittera ut pengarna?

Min poäng är att det inte spelar någon roll om man gör det nu eller i mars. Det handlar bara om några hundralappar
 
Nyfniken skrev:
Och om man överstiger 1800 kr så blir man utan pengar den dagen det är dags att kvittera ut pengarna?
Nej riktigt så illa är det inte, men nästan. Dubbelbeskattningen gör väl i runda slängar att 50 procent av pengarna "försvinner".

Nyfniken skrev:
Min poäng är att det inte spelar någon roll om man gör det nu eller i mars. Det handlar bara om några hundralappar
Personligen tycker jag att även några hundralappar är värt att "rädda". Sen verkar du förutsätta att alla har ett regelbundet månadssparande. För den som exempelvis sätter in 12 tkr den 1/1 varje år handlar det om mer än några hundralappar.

Men jag håller med om att exempelvis Aftonbladets "ödesrubriker" är extremt överdrivna och att det inte är några livsavgörande belopp som står på spel.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Om pengarna skall räknas in i summan (max 12000) för 2014 är det för sent nu.

ont. Har kollat upp Villkoren för ISK och det kommer att kräva att man har mycket mer koll på pengarna, minst fyra ggr om året och plockar ut allt som närmar sig noll före varje kvartal då snittet på värdet räknas ut för att minska skatteuttaget. Att lyssna på fondpodden hos avanza har varig givande i ämnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.