Bowman Bowman skrev:
och hur mycket är 30% lutning egentligen.
Om en slänt är 10m lång och stiger 3m = 30% lutning.

Men ja, det betyder ju tyvärr inte att det jämna 30% över hela slänten

• Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
Byter maskinen arbetsområde själv? Kan inte riktigt se nåt planerat schema, eller när den var senast i ett annat område i appen?
Just nu har jag bara alla dagar och hela dygnet som schema på alla områden.

Vad tror ni egentligen. Tvek om det här hörnet har 135graders fri vinkel, men kanske inte så långt ifrån.
Hur kinkigt är det?

• Vy över hus och trädgård med fokus på ett förrådshörn, markerat i rött, där hörnets vinkel påstås vara nära 135 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G ggustaff skrev:
Vad tror ni egentligen. Tvek om det här hörnet har 135graders fri vinkel, men kanske inte så långt ifrån.
Hur kinkigt är det?
Vill börja med att tacka de som fick mig att välja 430X Nera med Epos, funkat kanon hela sommaren!
Schema funktionen är helt suverän och systematisk klippning likaså!

Ang. din fråga, gissar på att det är referensstation du tänker montera?
Jag hade nog siktat på att montera den uppe vid nocken, hög höjd och så fri sikt som bara möjligt,
Min erfarenhet säger att det ökar precisionen på din klippares position.
En annan femma är ju att det kan vara knepigt att komma åt däruppe, för att inte tala om farligt.

• Gilla
Bäckström92 och 1 till
  • Laddar…
F FreddeOlsson skrev:
Vill börja med att tacka de som fick mig att välja 430X Nera med Epos, funkat kanon hela sommaren!
Schema funktionen är helt suverän och systematisk klippning likaså!

Ang. din fråga, gissar på att det är referensstation du tänker montera?
Jag hade nog siktat på att montera den uppe vid nocken, hög höjd och så fri sikt som bara möjligt,
Min erfarenhet säger att det ökar precisionen på din klippares position.
En annan femma är ju att det kan vara knepigt att komma åt däruppe, för att inte tala om farligt.
Jag körde på min lösning och nu visas referensstation och klippare fel plats med ca 3m. Måste vara dåliga placeringen av referensstationen eller kan det vara något annat

G ggustaff skrev:
Jag körde på min lösning och nu visas referensstation och klippare fel plats med ca 3m. Måste vara dåliga placeringen av referensstationen eller kan det vara något annat
Ja, testa att fästa den uppe vid nocken.
Huset är ju rätt mycket högre och skymmer stor del av himmeln och därmed många satelliter.

F FreddeOlsson skrev:
Ja, testa att fästa den uppe vid nocken.
Huset är ju rätt mycket högre och skymmer stor del av himmeln och därmed många satelliter.
Det blev att jag körde mobila lösningen den ger några cm sämre precision men det kan jag leva med för att slippa rasa ner från taket 😂😇

Förträfflig tråd! Jag bidrar med mina betraktelser och någon fråga:
- Bästa som hänt mig, gällande gräsklippning, att skaffa en 430x Nera Epos. Jag testar utan referensstation, bara få träd och god 4G-mottagning. Än så länge superb precision- kanske blir annorlunda när löven kommer på träden. Eller gräset växer upp snabbare så jag ser var det inte blir klippt.
- Störigt att behöva koppla ur Epos-enheten för att kunna uppdatera vid uppstart. Ingen stor grej men hade varit skönt att veta om.
- Som helt ny på slinglös robot (robot överhuvud taget): hur använder jag schemat på bästa sätt? Än så länge allting alla dagar. Jag har lagt till ett arbetsområde per dag - haft pärlan i 5 dagar nu. Om jag lägger schema på endast ett område - blir det mindre klippt då? Eller är det helt enkelt så att jag bara lägger in att den inte ska klippa på vanliga lekstället för barna på kvällar/helger? Kan den hantera/prioritera områden där jag har/inte har schema?
- När vet jag att jag nått maxprestanda? Har ganska stora områden, ganska långt från laddstationen. Märker man att den helt enkelt inte hinner med?

Tack för en fin tråd och har nån idéer/spaningar som en newbie likt jag själv kan behöva så bomba på!

/ Fredrik

• Gilla
Bäckström92
  • Laddar…
Någon som haft det här problemet? Nästan varje morgon säger den att klipparen har slingsensor problem. Har aldrig ens använt slinga men så klart det kan va fel på den ändå

Gränssnitt på mobil som visar felmeddelande för robotgräsklippare med texten "Slingsensorproblem".
Skapa konto

• Gilla
Lord Vader
  • Laddar…
Bowman
G Granåla skrev:
Förträfflig tråd! Jag bidrar med mina betraktelser och någon fråga:
- Bästa som hänt mig, gällande gräsklippning, att skaffa en 430x Nera Epos. Jag testar utan referensstation, bara få träd och god 4G-mottagning. Än så länge superb precision- kanske blir annorlunda när löven kommer på träden. Eller gräset växer upp snabbare så jag ser var det inte blir klippt.
- Störigt att behöva koppla ur Epos-enheten för att kunna uppdatera vid uppstart. Ingen stor grej men hade varit skönt att veta om.
- Som helt ny på slinglös robot (robot överhuvud taget): hur använder jag schemat på bästa sätt? Än så länge allting alla dagar. Jag har lagt till ett arbetsområde per dag - haft pärlan i 5 dagar nu. Om jag lägger schema på endast ett område - blir det mindre klippt då? Eller är det helt enkelt så att jag bara lägger in att den inte ska klippa på vanliga lekstället för barna på kvällar/helger? Kan den hantera/prioritera områden där jag har/inte har schema?
- När vet jag att jag nått maxprestanda? Har ganska stora områden, ganska långt från laddstationen. Märker man att den helt enkelt inte hinner med?

Tack för en fin tråd och har nån idéer/spaningar som en newbie likt jag själv kan behöva så bomba på!

/ Fredrik
Vad menar du med: "Störigt att behöva koppla ur Epos-enheten för att kunna uppdatera vid uppstart. Ingen stor grej men hade varit skönt att veta om."

Bowman Bowman skrev:
Vad menar du med: "Störigt att behöva koppla ur Epos-enheten för att kunna uppdatera vid uppstart. Ingen stor grej men hade varit skönt att veta om."
Hade samma utmaning förra året när jag köpte min maskin. Monterade EPOS'en innan jag startade upp den och då sket det sig när den skulle köra nödvändiga uppdateringar av mjukvaran, den bara "låste" sig. Tog man bort EPOS'en så funkade det och man kunde montera EPOS'en sist.
Fanns ingen info om det någonstans......
Efter det fungerar all uppdatering med EPOS'en monterad. Tror det var 3 uppdateringar när jag plockade fram maskinen i går för första gången i år.

• Gilla
Granåla
  • Laddar…
G ggustaff skrev:
Någon som haft det här problemet? Nästan varje morgon säger den att klipparen har slingsensor problem. Har aldrig ens använt slinga men så klart det kan va fel på den ändå

[bild]
Har du slingsupport aktiverad i appen?

G Granåla skrev:
Om jag lägger schema på endast ett område - blir det mindre klippt då?
Hur har du tänkt att de andra områdena skall klippas?
G Granåla skrev:
Kan den hantera/prioritera områden där jag har/inte har schema?
?
G Granåla skrev:
När vet jag att jag nått maxprestanda? Har ganska stora områden, ganska långt från laddstationen. Märker man att den helt enkelt inte hinner med?
Har du den inställd på randomklippning kan det vara svårt.

K Kane skrev:
Har du slingsupport aktiverad i appen?
Tänker du på den här? Nej
Gränssnitt för EPOS™-teknologi med alternativ för virtuell gränsaktivering och kabelstöd.
Skapa konto

G ggustaff skrev:
Tänker du på den här? Nej
[bild]
Ja. Då borde du inte få den varningen du fått.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.