Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Byter maskinen arbetsområde själv? Kan inte riktigt se nåt planerat schema, eller när den var senast i ett annat område i appen?
Just nu har jag bara alla dagar och hela dygnet som schema på alla områden.
Just nu har jag bara alla dagar och hela dygnet som schema på alla områden.
Vill börja med att tacka de som fick mig att välja 430X Nera med Epos, funkat kanon hela sommaren!G ggustaff skrev:
Schema funktionen är helt suverän och systematisk klippning likaså!
Ang. din fråga, gissar på att det är referensstation du tänker montera?
Jag hade nog siktat på att montera den uppe vid nocken, hög höjd och så fri sikt som bara möjligt,
Min erfarenhet säger att det ökar precisionen på din klippares position.
En annan femma är ju att det kan vara knepigt att komma åt däruppe, för att inte tala om farligt.
Jag körde på min lösning och nu visas referensstation och klippare fel plats med ca 3m. Måste vara dåliga placeringen av referensstationen eller kan det vara något annatF FreddeOlsson skrev:Vill börja med att tacka de som fick mig att välja 430X Nera med Epos, funkat kanon hela sommaren!
Schema funktionen är helt suverän och systematisk klippning likaså!
Ang. din fråga, gissar på att det är referensstation du tänker montera?
Jag hade nog siktat på att montera den uppe vid nocken, hög höjd och så fri sikt som bara möjligt,
Min erfarenhet säger att det ökar precisionen på din klippares position.
En annan femma är ju att det kan vara knepigt att komma åt däruppe, för att inte tala om farligt.
Ja, testa att fästa den uppe vid nocken.G ggustaff skrev:
Huset är ju rätt mycket högre och skymmer stor del av himmeln och därmed många satelliter.
Förträfflig tråd! Jag bidrar med mina betraktelser och någon fråga:
- Bästa som hänt mig, gällande gräsklippning, att skaffa en 430x Nera Epos. Jag testar utan referensstation, bara få träd och god 4G-mottagning. Än så länge superb precision- kanske blir annorlunda när löven kommer på träden. Eller gräset växer upp snabbare så jag ser var det inte blir klippt.
- Störigt att behöva koppla ur Epos-enheten för att kunna uppdatera vid uppstart. Ingen stor grej men hade varit skönt att veta om.
- Som helt ny på slinglös robot (robot överhuvud taget): hur använder jag schemat på bästa sätt? Än så länge allting alla dagar. Jag har lagt till ett arbetsområde per dag - haft pärlan i 5 dagar nu. Om jag lägger schema på endast ett område - blir det mindre klippt då? Eller är det helt enkelt så att jag bara lägger in att den inte ska klippa på vanliga lekstället för barna på kvällar/helger? Kan den hantera/prioritera områden där jag har/inte har schema?
- När vet jag att jag nått maxprestanda? Har ganska stora områden, ganska långt från laddstationen. Märker man att den helt enkelt inte hinner med?
Tack för en fin tråd och har nån idéer/spaningar som en newbie likt jag själv kan behöva så bomba på!
/ Fredrik
- Bästa som hänt mig, gällande gräsklippning, att skaffa en 430x Nera Epos. Jag testar utan referensstation, bara få träd och god 4G-mottagning. Än så länge superb precision- kanske blir annorlunda när löven kommer på träden. Eller gräset växer upp snabbare så jag ser var det inte blir klippt.
- Störigt att behöva koppla ur Epos-enheten för att kunna uppdatera vid uppstart. Ingen stor grej men hade varit skönt att veta om.
- Som helt ny på slinglös robot (robot överhuvud taget): hur använder jag schemat på bästa sätt? Än så länge allting alla dagar. Jag har lagt till ett arbetsområde per dag - haft pärlan i 5 dagar nu. Om jag lägger schema på endast ett område - blir det mindre klippt då? Eller är det helt enkelt så att jag bara lägger in att den inte ska klippa på vanliga lekstället för barna på kvällar/helger? Kan den hantera/prioritera områden där jag har/inte har schema?
- När vet jag att jag nått maxprestanda? Har ganska stora områden, ganska långt från laddstationen. Märker man att den helt enkelt inte hinner med?
Tack för en fin tråd och har nån idéer/spaningar som en newbie likt jag själv kan behöva så bomba på!
/ Fredrik
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Vad menar du med: "Störigt att behöva koppla ur Epos-enheten för att kunna uppdatera vid uppstart. Ingen stor grej men hade varit skönt att veta om."G Granåla skrev:Förträfflig tråd! Jag bidrar med mina betraktelser och någon fråga:
/ Fredrik
Hade samma utmaning förra året när jag köpte min maskin. Monterade EPOS'en innan jag startade upp den och då sket det sig när den skulle köra nödvändiga uppdateringar av mjukvaran, den bara "låste" sig. Tog man bort EPOS'en så funkade det och man kunde montera EPOS'en sist.Bowman skrev:
Fanns ingen info om det någonstans......
Efter det fungerar all uppdatering med EPOS'en monterad. Tror det var 3 uppdateringar när jag plockade fram maskinen i går för första gången i år.
Hur har du tänkt att de andra områdena skall klippas?G Granåla skrev:
?G Granåla skrev:
Har du den inställd på randomklippning kan det vara svårt.G Granåla skrev: