Byggahus.se
Hej,
Köpte en Automower 310 mark ii i höstas som jag har tänkt börja installera. Men har lite funderingar hur det fungerar med begränsningar. Jag har en passage som är ca 70cm bred som jag vill ska klippas. Men enligt guide ska jag lägga slingan 30cm ut från höga objekt, (staket) i detta fall. Om jag då lägger 30cm ut från bägge sidor har jag en smal bit på 10cm som går igenom passagen. Kommer detta fungera?

Har lite snabbt skissat upp en bild på ungefär hur det ser ut om ni kan tyda bilden. Men det är själva passagen som pilen pekar på som jag är fundersam kring hur jag ska göra där. Jag vill gärna att gräsklipparen ska kunna klippa där.
 
  • Handritad skiss av en trädgård som visar installationen av en Automower med begränsningsslingor och en 70 cm bred passage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du har ritat in tre guidekablar, hur hänger detta samman?

En så smal yta som 70 cm kan fungera att klippa men som du beskriver det med att där finns fasta föremål som avgränsas med beg.kabel och ytan krymper till 10 cm så skulle jag fundera på att ta bort ytan från klippning. Lägg sten el. dylikt på området kanske.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
E etompau skrev:
Du har ritat in tre guidekablar, hur hänger detta samman?

En så smal yta som 70 cm kan fungera att klippa men som du beskriver det med att där finns fasta föremål som avgränsas med beg.kabel och ytan krymper till 10 cm så skulle jag fundera på att ta bort ytan från klippning. Lägg sten el. dylikt på området kanske.
Jag har ritar in 3 guide kablar mer för referens, har endast 1 guide input på laddstationen.

Kommer det funka att den klipper passagen på 70cm om man lägger guidekabeln där? Imed att det är staket på bägge sidor så behöver jag lägga begränsningskabel 30cm från staket och har då en yta på 10cm kvar i mitten. Om jag lägger guidekabel där, klipper den endast de 10cm då? Känns onödigt. Eller går den över begränsningskabeln en bit? Har läst manual och på internet massvis men tycker det är svårt att hitta rätt info.
 
Tror guidedragning alt. 1 blir bäst. Sikta på att undanta de smala områdena runt rektangeln helt från klippning.

Bild från manualen som visar måttkrav för beg.- och guidekabel.

Diagram över guidekabel och begränsningskabel med måttangivelser för ett automatiskt klippningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Både svart o blå fungerar den kommer att hitta överallt även med svart är det trångt kan det vara bättre utan öar jag har ingen ö runt min lekstuga som står nära ett staket fungerar bra den lär sig att köra utmed huset i en trång passage har en 310
 
Skrev fel inte blå röd.Blå är onödigt komplicerad kommer inte fungera bra
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Skrev fel inte blå röd.Blå är onödigt komplicerad kommer inte fungera bra
E etompau skrev:
Tror guidedragning alt. 1 blir bäst. Sikta på att undanta de smala områdena runt rektangeln helt från klippning.

Bild från manualen som visar måttkrav för beg.- och guidekabel.

[bild]
Låter bra, tack för hjälpen!
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Skrev fel inte blå röd.Blå är onödigt komplicerad kommer inte fungera bra
Tack för hjälpen, jag lägger guiden som röd så får vi se hur det blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.