Hej,
För ett par år sedan så hade vi en firma som dränera om runt vårt hus. Nu när marken satt sig så har vi tänkt att snygga till runt huset. Sätta stenar runt och fylla upp med grus eller nåt. Som ni ser så saknas lite puts nertill, och jag tänkte bara sätta på lite ny puts nedtill. När jag knackar på putsen så låter det ihåligt 10-20cm upp från marken längs nästan hela framsidan, och under källarfönstren på kortsidan.

Är det något som måste åtgärdas inom en snar framtid? Ett par år?

Vi har tänkt på att måla grunden nästa sommar.

Jag tänker att om vi ska måla så måste det kanske åtgärdas?

Om vi struntar i att måla, och bara låter det vara. Riskerar vi något med huset då, eller bara att det kommer lossna mer och mer för varje år? Vad fyller putsen för funktion ovanpå betongen?

Tacksam för era kloka tankar och råd.

/Nicklas

Husgrund med skador på putsen, synligt källarfönster och mätinstrument på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Husgrund med delvis saknad puts och dräneringslösning med grus och dräneringsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behandlad puts skyddar bakomliggande konstruktion så där du har synlig betong kan denna bli utsatt för påverkan av vatten och med tiden kan den börja spricka. där det låter ihåligt har putsen släppt från betongen, man knacka ner det som sitter löst innan man målar om och laga i med ny puts låta den torka innan man målar.

Samma visa som vanligt tidskrävande och tråkigt underarbete ger funktionsdugliga och fina ytor under lång tid.

Det är väl så, tack pjapen :)
Det blir nog så att jag knackar bort och rensar allt, så får proffsen (firma) komma och göra ett snyggt arbete.

K
Ser ut som att där sitter gammal kallasfalt bakom putsen, vilket inte är den bästa putsbäraren direkt då det inte är ett sugande material, gör du åtgärder på putsen så flexa bort asfalten så fäster den nya putsen bättre.

• Gilla
snokas
  • Laddar…
Aha, tack för tipset!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.