Jag skall alltså sätta lite kakel i mitt kök, ca 2,7 m2. Eftersom jag ville ha tips och lite råd så gick jag till specialbutiken för kakel, de gav mig kakellim och diskuterade med varandra om en burk skulle räcka, eller om det måste bli två. Två fick jag i alla fall, och tänkte inte mer på det. Frågade om de hade fixkam och vilken tandning jag skulle ha - försökte låtsas som jag kan lite :) - och de tittade konstigt på mig och visade den billigaste de hade och sa, tja du kan väl ta någon av de där.

Så, idag var det då dags att sätta kakel. Redan när jag skulle dra med fixkamen första gången insåg jag att detta inte blir som det var tänkt. För att en burk skulle räcka en rad (av tre) fick jag bre ut det så tunt att det inte alls fyllde hela "raderna" i fixkamen. Lossade en platta för att se om det fyllt ut, men det kan man väl inte säga att det gjort riktigt. Däremot satt plattan väldigt hårt, knappt jag kunde bända ut den.

Vad har jag gjort för galet nu då? Borde jag smetat på med ännu mer kakellim, eller krävs det mycket mindre lim än motsvarande fix? I så fall tror jag inte det räcker med dubbal mängden mot vad kakelbutiken sålde mig.

Satte en rad, skrapade av det fixet oms var utanför raden och har nu satt mig för att fundera? Köpa mer lim? Riva ner kaklet och göra om? Vad gjorde jag för fel?

Limet är Kiilto Kerafix och kaklet är Duo Nacar från Porcelanosa. På instruktione står det att limmet räcker till 0,5 -2 m2/liter beroende på kakel.

T
Lustig affär kakelbutik som inte vet åtgång på sina egna produkter??

Som sagt det står ju på paketen/hinkarna hur mycket det behövs per m2 och till köksplattor funkar en 6 mm kam utmärkt. Kammen vinklar du lite lätt när du drar på fixet så i realiteten så blir ju inte fixhöjden 6mm.

Mina plattor är förresten 20 x 30 cm med räfflad baksida.

Var och köpte 2 liter till, få se om det räcker nu.

Ja, det räckte, blev en burk över, så det gick åt 3 liter lim. Ju mer man lutar kammen, desto mindre går det åt. Frågan är om det blev bra, men det får väl tiden utvisa. Nu sitter det uppe i alla fall, och det gick betydligt bättre i slutet än i början. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.