163 023 läst ·
810 svar
163k läst
810 svar
ASSA 2000 EVO
Jag köper nog ett Dorma ändå, nu kommer jag ha ett ASSA i reserv. Jag vill veta först om jag behöver karva i dörrkarmen för att kunna göra bytet. Kommer mitt gamla slutbleck att passa med en ny låskista från Dorma, om inte blir det fult i dörrkarmen om jag byter slublecket också ... Jag har en dörr till också som kan gå sönder. När huset var nytt höll det låset i 1,5 år, så jag fick det utbytt i samband med garantiåtgärderna efter 2 år.Nimajneb skrev:
Kan varmt rekommendera Dorma Duo DL9132. Har haft vårt i ett par år och känns fortfarande som nytt. Väldigt lätt att montera trots att jag inte hade något hål för vredet. Följde med mall dock så enkelt gjort.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 inlägg
Nu har jag Dorma Duo DL9132 istället för det trasiga ASSA-låset, oj vilken skillnad i kvalitetskänsla, ett rejält klonk när man låser. Passade på att byta i andra dörren också, även det inte var trasigt (än).
Mitt befintliga slutbleck ASSA 1487-4 behövde byttas ut mot Dorma 9004, som tydligen ska vara identiskt med ASSA 1887-4.
Mitt befintliga slutbleck ASSA 1487-4 behövde byttas ut mot Dorma 9004, som tydligen ska vara identiskt med ASSA 1887-4.
Det gick lite väl snabbt, ena dörren fungerar som den ska, däremot den andra gör det inte. Slutblecket hamnade typ 5 mm för högt för att dörren ska gå att låsa korrekt. Då behöver jag ett annat slutbleck eller karva i karmen.
Efter min far karvat lite i karmen, dvs flyttat ner slutblecket ca 5 mm så fungerar det som det ska. Detta problem skyller jag snarare på Dooria som levererat dörren och karmen? Uttag för låshus och slutbleck ser ju ut att vara färdiga från fabrik. ASSA:s lås fungerade nog i alla fall trots att slutblecket var 5 mm för högt eftersom hakregeln i 2002 går uppåt. Dorma går ju nedåt och slog då i slutblecket.
Var hos en kompis förra helgen, fallkolven på hans ASSA 2002 hade gått sönder det också, precis på samma sätt som på mitt. Vilken tur att jag hade kvar mitt utbyteslås från ASSA, nu slipper han ha dörren på glänt hela tiden och släppa ut all värme ...
Trådlyft!
Är det någon som vet var den lilla plastringen inne i låskistan skall sitta? Kommer inte ihåg det. Skall få ett nytt lås och skicka tillbaka det gamla. Men det kan ju vara käckt att skicka tillbaka det rätt ihopsatt
En bild hade varit bra om någon har.
Är det någon som vet var den lilla plastringen inne i låskistan skall sitta? Kommer inte ihåg det. Skall få ett nytt lås och skicka tillbaka det gamla. Men det kan ju vara käckt att skicka tillbaka det rätt ihopsatt
En bild hade varit bra om någon har.
Vårt ASSA EVO dog igår.. va in på lokala låsfirman som bad mig kontakta ASSA själv.
Ringde på vägen hem och efter att vi rett ut datumet när dessa byttes för 'bladmåttsfiaskot' så skulle en ny låskista skickas ut idag, med returpåse för den trasiga kistan.
Hörde att det är ver. 17 av EVO2002 som de är uppe i..
5år goodwill.
Ringde på vägen hem och efter att vi rett ut datumet när dessa byttes för 'bladmåttsfiaskot' så skulle en ny låskista skickas ut idag, med returpåse för den trasiga kistan.
Hörde att det är ver. 17 av EVO2002 som de är uppe i..
5år goodwill.
ASSA verkar fortsätta med sin goodwill
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=162215
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=162215