163 024 läst ·
810 svar
163k läst
810 svar
ASSA 2000 EVO
Ta och mät från dörrbladets utsida till där cylindern slutar. Ringar finns i höjderna: 6,8,11,13,16,18,21,24 mm. Cylindern ska inte stika ut mer än 2 mm. Denska heller inte vara innanför ringen. Vredpinne måste du dock köpa en längre, den du har är säkert 43 mm nästa är 63 mm sedan finns 83 mm som är klippbar...
Medlem
· Västmanland
· 304 inlägg
Ok, nu har vi genomlidit alla evo-varianterna varav de senaste med den tunnare regeln dock inte ska gå pilla upp spårlöst med bladmåttsmetoden.
Nu undrar jag bara om någon vet ifall någon av dessa senare varianterna är kraftigare byggd med bättre material i regeln så att den inte går bryta av lika lätt som i aftonbladets artikel från 21 oktober 2009. (bifogad)
Nu undrar jag bara om någon vet ifall någon av dessa senare varianterna är kraftigare byggd med bättre material i regeln så att den inte går bryta av lika lätt som i aftonbladets artikel från 21 oktober 2009. (bifogad)
Hur ser man skillnad på gamla och nya versionerna av Assa 2000 Evo? I handeln antar jag att alla är nya men vid andrahandsköp etc?
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 inlägg
Du ser det på namnet Evo eller Connect
sedan kan du se på en siffermärkning vilken version av låset det är
Men ett tips är att inte köpa begagnat, oavsett om det är nya eller gamla serien
Hela Assas Evo/Connect-serie är ett skämt, låsen går sönder bara man tittat på dom
så skall du handla se till att få kvitto och garanti, för det kommer garanterat att gå sönder inom något år, och det är ju inte så kul att handla låshus för en tusenlapp vart annat år
Köp i stället gamla Assa 2000 i modulserien och ett brytskydd typ Secustrip eller liknande
så får du ett bättre lås och en betydligt säkrare dörr
Dorma är inte ens att tänka på, skräp med den skiten också
Edit:
Kan tilläggas att dom godkända låshusen i modulserien också har fått "petskydd"
reglarna är betydligt smalare än tidigare, dock så har jag inte hunnit göra några bryt & bänd test än
sedan kan du se på en siffermärkning vilken version av låset det är
Men ett tips är att inte köpa begagnat, oavsett om det är nya eller gamla serien
Hela Assas Evo/Connect-serie är ett skämt, låsen går sönder bara man tittat på dom
så skall du handla se till att få kvitto och garanti, för det kommer garanterat att gå sönder inom något år, och det är ju inte så kul att handla låshus för en tusenlapp vart annat år
Köp i stället gamla Assa 2000 i modulserien och ett brytskydd typ Secustrip eller liknande
så får du ett bättre lås och en betydligt säkrare dörr
Dorma är inte ens att tänka på, skräp med den skiten också
Edit:
Kan tilläggas att dom godkända låshusen i modulserien också har fått "petskydd"
reglarna är betydligt smalare än tidigare, dock så har jag inte hunnit göra några bryt & bänd test än
Redigerat:
Så vad ska man ha då om man vill ha nya grejer?
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 inlägg
skall dörren användas dagligen som entredörr kan det vara bra med ett 2000 då du har hemma/borta funktionenThomasLindgren skrev:
Annars släng på en rund dubbelcylinder och du har en godkänd låsenhet
men det är ingen hit att låsa med nyckel inifrån om du behöver utrymma vid ex. brand
Vi har idag dörrar från 40-talet med nyckelhål som man ser igenom, så det mesta är nog säkrare än det. Vana att låsa med nyckel inifrån så ingen fara där. Är ju bara att ha nyckeln sitta i när man är hemma.Molgan123 skrev:
Planen från början var att skaffa dubbelcylinder eftersom vi vill ha ett godkänt lås så det blir troligtvis så ändå. Finns ingen brottslighet här ändå, kanske inte behöver nåt lås alls.
Har du en 8765 så låt den vara, den är godkänd. Ge katten i brytskydd, de kan försvaga din låskista om någon bryter där. Securstrip är inte en godkänd och ruggigt ful på en dörr. Den kan vara till hjälp på en terassdörr om man inte vill byta spanjolett..