Håller på att renovera i huset vi precis flyttat till, det har varit många vattenskador tidigare, så nu när jag skulle renovera i golvet på övervåningen så låg det som vanligt spån ca 15 cm.men sen är det uppfyllt med en grå krossad massa. Påminner om eternit, det var ca 20 cm tjockt lager... Vad gör jag med detta?? Om det skulle va asbest så är det ju farligt om det "rör" sig.... Och eftersom det finns i alla golv så är det ju en hel del.... Försäkringsbolaget täcker inte något sånt här. Huset är en gåva så "dolda" fel var inte heller... Några tips och råd??
 
Skicka in det på analys.
 
Är du säker på att det är eternit du menar? Känns ju konstigt att häva i det i bjälklaget.

Kanske är det krossad blåbetong som använts som bjälklagsfyllning? Det är inte helt ovanligt.

Och isåfall är det radon du ska oroa dig för och inte asbest.
 
Lägg upp ett foto på det så kanske jag kan se vad det är. Du kan också skicka in på analys, det ger ett mer exakt svar. I Australien har man haft rena asbestfibrer som lösullsisolering men jag har inte hört talas om det i Sverige. Som jag sa, lägg upp en bild så kanske jag kan se vad det är.
 
Troligen kolstybb, en slaggprodukter som används som brandskydd och isolering i en produkt.

Skall ni ta bort det vettigt finns det bara en smart metod, anlita en sugbil för sanering, den är en bautadammsugare med 15-25cm rör monterat på en lastbil.
 
Redigerat:
Det var ju uppe ett liknande fall för ett tag sedan där det såg ut som krossad etternit som låg i golvet
 
M Mattias_Eson skrev:
Är du säker på att det är eternit du menar? Känns ju konstigt att häva i det i bjälklaget.
Kanske är det krossad blåbetong som använts som bjälklagsfyllning? Det är inte helt ovanligt.
Och isåfall är det radon du ska oroa dig för och inte asbest.
nja ja e inte säker på någonting just nu :P men jag har inte sett sånt här innan, och vi har eternitrör (fyrkantiga gråa rör) i huset som är kopplat till skorstenskanalerna. så inget skulle förvåna mig nu :/


Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Lägg upp ett foto på det så kanske jag kan se vad det är. Du kan också skicka in på analys, det ger ett mer exakt svar. I Australien har man haft rena asbestfibrer som lösullsisolering men jag har inte hört talas om det i Sverige. Som jag sa, lägg upp en bild så kanske jag kan se vad det är.
inte dom bästa bilderna men jag hoppas det går att urskilja något iallafall. vet att på gården finns det en hel del "slaggsten" ?! grå med nån slags blågörn emalj ytan.

L Leif i Skåne skrev:
Troligen kolstybb, en slaggprodukter som används som brandskydd och isolering i en produkt.
Skall ni ta bort det vettigt finns det bara en smart metod, anlita en sugbil för sanering, den är en bautadammsugare med 15-25cm rör monterat på en lastbil.
det låter dyrt, och som en massa arbete !! :( vet att det även ligger i alla golv bjälklag, så det blir mycket att öppna upp :( och återisolera. men hellre det än att bli sjuk...

Närbild av slaggsten med grå och blågrön emaljyta, potentiellt använd i byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en samling grå skräp och bitar som kan vara slaggsten med emalj på byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av rörigt rasmassor med träspån, grus och småsten på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag ser inte riktigt några asbestfibrer men jag råder att skicka på analys, kostar från 4-600 kronor.
 
Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Jag ser inte riktigt några asbestfibrer men jag råder att skicka på analys, kostar från 4-600 kronor.
"pustar och andas ut" :) , det låter ju lite bra iaf, men vart skickar man sådant på analys?
 
D dareallinkan skrev:
"pustar och andas ut" :) , det låter ju lite bra iaf, men vart skickar man sådant på analys?
Det finns Evema, Aanalys och flera. Jag ser dock lite misstänkt fiberaktigt så gå helst inte in i det rummet i onödan och stäng dörr om möjligt. Kontakta ett företag kan de ge vidare råd.
 
Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Det finns Evema, Aanalys och flera. Jag ser dock lite misstänkt fiberaktigt så gå helst inte in i det rummet i onödan och stäng dörr om möjligt. Kontakta ett företag kan de ge vidare råd.
tack, ska kontakta dem på måndag, problemet/nackdelen är att detta ligger på botten i mellan golvet, vinden är oisolerad så det är ganska bra ventilation där uppe. tänker mest på att det ev skulle kunna virvla ner genom taket och sprida sig i undervåningen. är ju inte optimalt om det nu skulle visa sig vara asbest e dyligt. och då skulle det bli ett jättejobb att sanera bort allt det :/
 
Det ser ju absolut inte ut som eternitbitar. Jag gissar på kolstybb.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Väcker gammal tråd till liv igen. Skickades det på analys och vad blev svaret i så fall. Funderar på att bygga om lite till och kommer då troligen hitta samma material igen jag med.
 
Kan vara nåt slaggmaterial.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.