Medlem
· västra götaland
· 60 inlägg
Håller på att renovera i huset vi precis flyttat till, det har varit många vattenskador tidigare, så nu när jag skulle renovera i golvet på övervåningen så låg det som vanligt spån ca 15 cm.men sen är det uppfyllt med en grå krossad massa. Påminner om eternit, det var ca 20 cm tjockt lager... Vad gör jag med detta?? Om det skulle va asbest så är det ju farligt om det "rör" sig.... Och eftersom det finns i alla golv så är det ju en hel del.... Försäkringsbolaget täcker inte något sånt här. Huset är en gåva så "dolda" fel var inte heller... Några tips och råd??
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Är du säker på att det är eternit du menar? Känns ju konstigt att häva i det i bjälklaget.
Kanske är det krossad blåbetong som använts som bjälklagsfyllning? Det är inte helt ovanligt.
Och isåfall är det radon du ska oroa dig för och inte asbest.
Kanske är det krossad blåbetong som använts som bjälklagsfyllning? Det är inte helt ovanligt.
Och isåfall är det radon du ska oroa dig för och inte asbest.
Lägg upp ett foto på det så kanske jag kan se vad det är. Du kan också skicka in på analys, det ger ett mer exakt svar. I Australien har man haft rena asbestfibrer som lösullsisolering men jag har inte hört talas om det i Sverige. Som jag sa, lägg upp en bild så kanske jag kan se vad det är.
Troligen kolstybb, en slaggprodukter som används som brandskydd och isolering i en produkt.
Skall ni ta bort det vettigt finns det bara en smart metod, anlita en sugbil för sanering, den är en bautadammsugare med 15-25cm rör monterat på en lastbil.
Skall ni ta bort det vettigt finns det bara en smart metod, anlita en sugbil för sanering, den är en bautadammsugare med 15-25cm rör monterat på en lastbil.
Redigerat:
Medlem
· västra götaland
· 60 inlägg
nja ja e inte säker på någonting just nuM Mattias_Eson skrev:
inte dom bästa bilderna men jag hoppas det går att urskilja något iallafall. vet att på gården finns det en hel del "slaggsten" ?! grå med nån slags blågörn emalj ytan.Asbesträdd skrev:
det låter dyrt, och som en massa arbete !!L Leif i Skåne skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser inte riktigt några asbestfibrer men jag råder att skicka på analys, kostar från 4-600 kronor.
Medlem
· västra götaland
· 60 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 60 inlägg
tack, ska kontakta dem på måndag, problemet/nackdelen är att detta ligger på botten i mellan golvet, vinden är oisolerad så det är ganska bra ventilation där uppe. tänker mest på att det ev skulle kunna virvla ner genom taket och sprida sig i undervåningen. är ju inte optimalt om det nu skulle visa sig vara asbest e dyligt. och då skulle det bli ett jättejobb att sanera bort allt det :/Asbesträdd skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Det ser ju absolut inte ut som eternitbitar. Jag gissar på kolstybb.
Klicka här för att svara
