Byaloppis, kvartersloppis, gatuloppis… Kärt barn har många namn. Funderar på att arrangera en i våra krokar och behöver lite tips och support kring vad som är bra att tänka på och hur ni har lagt upp det/skulle ha lagt upp det?

Tänker att man har sin egen loppis hemma, och folk får, via karta, åka runt.

Hur går ni ut till grannarna med information kring tanken att ha gemensam loppis? Brev i varje brevlåda och sen anmälan?
I hur god tid bör grannarna anmäla att de ska vara med?
Behövs mycket funktionärer? Till vad?
Hålla på vår eller höst?
Hur ser ”marknadsföringen” ut inför loppisen? Kan man räkna med några få besökare eller trafikkaos i byn?

Alla inputs är varmt välkomna :)

Enklaste sättet att få ut information är ju att tala med folk.
Ingen orkar bry sig om en lapp i postlådan...... men kan ju dela ut lappar också men det är pratet som gör susen. Det har jag konstaterat i många olika sammanhang så det gäller säkert för byaloppis också.

De byaloppisarna som jag har varit kund på har fungerat med högst en eller två funktionärer som dirigerar trafik och distribuerar kartor. Ibland utan funktionärer.
Det som behövs är någon som sköter marknadsföringen på förhand och någon som gör upp en karta där det några dagar på förhand syns vilka gårdar som deltar. Anmälningstiden skall vara så lång att man hinner kopiera kartorna och distribuera dem till olika platser där kunderna kan plocka åt sig. Sedan gäller det att fylla på varefter de tar slut.
Det brukar löna sig att ordna så folk som bor långt utanför bycentrum får ställa upp sina stånd på någon äng eller parkeringsplats inne i byn för annars är det lätt hänt att de får färre kunder.
Det där är bara sådant som jag har hört berättas av andra som har arrangerat.

Våren är fel tid för då är småvägarna mjuka av tjällossningen och hela loppisvinsten och mera till kan gå åt till att reparera vägarna efter extratrafiken.

Tack för input!
Tjällossningen har jag inte ägnat en tanke åt i loppis-tankarna. Tack!

Nån ordnade en "promenadloppis" på gatorna i mitt villaområde, det var kul!
De gjorde en karta på Google Maps på något sätt, där alla lades in ...

• Gilla
FridaHaga
  • Laddar…
De hade en loppis i ett samhälle här i närheten, där hade de fixat en gratis-app där man kunde se alla som var med och lite allmänt vad de sålde. Fanns även vanliga analoga kartor att hämta om man föredrog det.
De hade också pratat med några större företag i samhället samt ett par förskolor och en skola och fixat så man kunde låna deras parkeringar under dagen. Just parkering är ju annars ett problem om man har tänkt att locka många köpare, vet de att det finns parkeringar så är det lättare att få dit folk. Jag tror att de även hade markerat serveringar/caféer och toaletter på kartan.

• Gilla
FridaHaga
  • Laddar…
Det var nyligen byaloppis hemma i byn,nästan alla stod hemma framför garaget Det var mun till mun och facebook som spred ryktet, sen blev tidningarna intresserade och skrev om det. Karta med alla adresserna fixades. Till nästa år så kommer scouterna på orten kontaktas så de kan sälja korv och fika.

Nicro Nicro skrev:
Det var nyligen byaloppis hemma i byn,nästan alla stod hemma framför garaget Det var mun till mun och facebook som spred ryktet, sen blev tidningarna intresserade och skrev om det. Karta med alla adresserna fixades. Till nästa år så kommer scouterna på orten kontaktas så de kan sälja korv och fika.

Tack, idéen med scouterna var bra. Får kanske diskutera det med min kår sedan typ 30 år :)

vonSallad vonSallad skrev:
De hade en loppis i ett samhälle här i närheten, där hade de fixat en gratis-app där man kunde se alla som var med och lite allmänt vad de sålde. Fanns även vanliga analoga kartor att hämta om man föredrog det.
De hade också pratat med några större företag i samhället samt ett par förskolor och en skola och fixat så man kunde låna deras parkeringar under dagen. Just parkering är ju annars ett problem om man har tänkt att locka många köpare, vet de att det finns parkeringar så är det lättare att få dit folk. Jag tror att de även hade markerat serveringar/caféer och toaletter på kartan.
App lät meckigt och närmsta skolan är åtta km bort :)
Men toalett på kartan var god!
Undrans om folk gillar utedass nu för tiden ;)

F FridaHaga skrev:
App lät meckigt och närmsta skolan är åtta km bort :)
Men toalett på kartan var god!
Undrans om folk gillar utedass nu för tiden ;)
De flesta har nog inga problem med utedass, bajamaja är ju mycket äckligare ;)

vonSallad vonSallad skrev:
De flesta har nog inga problem med utedass, bajamaja är ju mycket äckligare ;)
Sant :) Det fina med utedass är ju också att man kan sitta ett par, tre stycken på holken samtidigt :)
Snacka om att förena nytta med nöjt!

Så länge temperaturen är på varmare sidan av -20 så går det bra med utedass tycker jag.

Hur lyxig en toalett än är så finns det alltid någon som är för finkänslig så det är bara att hålla en saklig nivå och låta folk skita om de vill.

Sitter hellre på utedass när det är -20 än +20...:rofl:

• Gilla
FridaHaga
  • Laddar…
❤️ Utedass ❤️

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.