Vilket är ditt problem?

useless useless skrev:
Vilket är ditt problem?
Läs tråden!

Jag har gjort det. Även jämfört med din ventil i din tråd men den ser inte ut att vara sprucken och felgängad?

Tack. Min bild var bifogad en fråga jag hade om funktionen av detaljen. Sedan kom denna tråd in om samma detalj. Min undran var över funktionen, dvs är det en avbrottsventil som bar kan tas lös eftersom det står stop på den. Eller börjar det spruta om jag avlägsnar den? Tror jag fått svar av den som hade förklaring om en felgängad. Jag har ingen avstängningsventil på min ledning.... (Avser byta diskmaskin).

Tar du lös den utan att stänga av vattnet så kommer det att bli blött.

useless useless skrev:
Tar du lös den utan att stänga av vattnet så kommer det att bli blött.
Det nte mig fast det står stp på den

Redigerat:
P
S seniorkonsult skrev:
Mitt problem är väl inte löst för att ett liknande varit på tapeten för ett par år sedan?
Saknar du röret?

S seniorkonsult skrev:
Det nte mig fast det står stp på den
S seniorkonsult skrev:
Kompletterande fråga tillämnet:
Vatten koppling diskmaskin Enl bild. Stänger den vattnet om jag öppnar den? Ska den gula dras åt sidan eller?
Vad menar du med ”öppnar den”?

Slangbrottsventilen stoppar flödet om det blir ett slangbrott EFTER avbrottsventilen.
Om man lossar avbrottsventilen från anslutningen/kranen så kommer det spruta vatten från kranen.

Demmpa Demmpa skrev:
Vad menar du med ”öppnar den”?

Slangbrottsventilen stoppar flödet om det blir ett slangbrott EFTER avbrottsventilen.
Om man lossar avbrottsventilen från anslutningen/kranen så kommer det spruta vatten från kranen.
Frågan handlar om funktionen av den svarta detaljen märkt stop. Hur ska jag koppla bort bef dm utan att lossa slangen jrån kopplingen märkt ”stop”?

På något sätt måste du stänga av vattnet fram till kopplingen innan du lossar något, annars så kommer det spruta ut vatten. Även om du kopplar loss mellan slanbrottsventilen & DM så kommer det spruta ut en del vatten innan slangbrottsventilen slår till.

• Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
På något sätt måste du stänga av vattnet fram till kopplingen innan du lossar något, annars så kommer det spruta ut vatten. Även om du kopplar loss mellan slanbrottsventilen & DM så kommer det spruta ut en del vatten innan slangbrottsventilen slår till.
Ok, har förstått det! Men är den svarta detaljen en slangavbrottsventil?

Ja, hela den svarta klumpen är en slangbrottsventil.
Vad vill du göra med den? Saknas någon del eller är den trasig?

useless useless skrev:
Ja, hela den svarta klumpen är en slangbrottsventil.
Tack! Ok, anade det. Det sprutar alltså ett tag om jag lossar den!

OM den funkar som den ska ja. Men det verkar väldigt dumt att prova.

Bor du i friliggande villa/bostadsrätt eller i någon typ av lägenhet?

Du bör ha en avstängningsventil på inkommande vatten till bostaden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.