Hej,

Var hos en kompis förut som vill få bort så mycket som möjligt från det här elskåpet.

Det sitter precis innanför ytterdörren och ser ju inte så roligt ut...

Men vad är det här längst ner till vänster?
En av de svarta 1,5mm2 fk går till en säkring som det står om jag tytt säkringstavlan rätt (skrivstil) "Rundstyrning". Denna säkring 6A har två fk under samma skruv och vad den andra går till kan jag inte se...

• bild 2(2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 1(1).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har väl suttit ett tidur där för dubbeltariff? Fast det försvann när man bytte till nya mätare. Ibland användes styrningen till annat också. Om man vill köra något bara när elen var billig.

Det är en gammal mätartavla, ser inte ut som att den använd. Men en elektriker måste ha varit där och pillat för inte så hemskt länge sen. Två trådar är skarvade med en Helacon. Jämfört med WAGO så tror jag att det bara är elektriker som har Helacon och så tror jag att de inte direkt har så många år på nacken..

//Patrik

Plockar/kopplar elleverantören inte bort sådant här när dom byter mätare?

Säkringen sitter ju i, alltså den som sitter bland dom andra och heter rundstyrning.

Och det är spänning på de grova fk...

Om man vill plocka bort det här måste man ju bryta plomberingen till elmätaren.
Får man betala något för att få dit en ny utöver en elektriker?

Anlitar du en elektriker för att snygga upp där kan han eller hon ta bort den lilla mätarplattar också.
Och kanske flytta ut mätaren till ett fasadmätarskåp.
Jag brukar ringa det lokala energibolaget och säga vad jag ska göra. Sen när jag är klar ringer jag och säger att de får åka ut och plombera mätaren på nytt. Brukar inte kosta något. Är det något stort jobb blir det såklart en färdiganmälan.

Rundstyrning användes förr av nätägaren/leverantören för att dels byta tariff på mätaren dels bryta bort elvärmen. När rundstyrningen togs bort så skarvades de tåtar som styrde elvärmen för att den skulle fungera ändå. Den skarvade tåten går sannolikt till en kontaktor för elvärme alternativt till en elpanna.

Strömbrytaren kan vara ett val som kunden hade att t.ex. bara värma vatten under lågtariff. Den kan gå till en kontaktor för varmvattenberedare eller till också den till en elpanna.

Det går att städa bort skräpet men det kräver att man ser till att kontaktor/elpannor/beredare kopplas om så att den går utan styrspänningen. Finns det kontaktor så kan man ju även passa på att städa bort den så slipper man brum.

Pen

Okej det borde bara vara att ta bort det då för det sitter numera en bergvärmepump...

Lite märkligt är det ändå för innan det, satt där en oljepanna men men...

Han har bett mig byta centralen men jag har tagit åt mig av tidigare trådar och inlägg om att där någonstans går gränsen för ett hempuleri och avstår, även om det hade varit riktigt kul och även lärorikt....

Det jag funderat på är när man sektionerar upp centralen på olika jfb vad använder ni för kopplingar till nollan då? Har bara varit i en central som haft det och där var nollorna för typ 3-5 grupper som var kopplade på den extra jfb ihopkopplade med wago men det kändes inte helt rätt och det fungerar ju inte med grövre ledare...

Om du ska byta centralen så blir det väl en normcentral? Då köper du extra nollplintar.
145562-1-2281475.jpg

Hager Gamma är föredömligt enkel att sektionera med flera JFB

Rikard Ågren skrev:
Hager Gamma är föredömligt enkel att sektionera med flera JFB
Instämmer! I en större central sätter jag en till jordskena och nollskena längst ner. Då kan man ha den övre nollskenan inkopplad på en JFB och den längst ner på en annan JFB. Och så går det ju även att ta bort en bygel och dela på nollskenan m.m.

Hager är kung! :)

//Patrik

Bo.Siltberg skrev:
Om du ska byta centralen så blir det väl en normcentral? Då köper du extra nollplintar.
[bild]
Nu skall jag ju inte byta hans central men hade det varit min egen hade jag gjort det utan att tveka, då till en infälld normcentral eller hade det varit min egen hade jag nog gett mig in på att flytta allt.:) Hade det inte varit för den tråkiga uppbyggnaden av behörighetssystemet med praktik och studier det innebär hade jag nog utbildat mig till elektriker...

Den centralen jag syftade på ovan var även den en normcentral byggd -04...

Vart sätter man den där?

lillePer skrev:
Okej det borde bara vara att ta bort det då för det sitter numera en bergvärmepump...

Lite märkligt är det ändå för innan det, satt där en oljepanna men men...

...
Även bergvärmepumpar kan mycket väl ha styringångar för rundstyrning. Om pumpen installerades innan rundstyrningen togs bort så är det inte omöjligt att andra änden på vissa av tåtarna dyker upp inne i pumpen :-)

lillePer skrev:
Vart sätter man den där?
Det finns en särskild skena i Hagers kapslingar som den passar på. Denna skena går att placera både uppe och nere i kapslingen. Oftast följer det med en större och en mindre nollplint med Hagers kapslingar

Det finns även nollplint med DIN-skenafäste

O
Kort kidnappning av tråd!

Sådana där Hager-plintar är underbara. De är så mycket bättre än de vanliga skruvplintarna som brukar sitta i med snäppfäste i en plastlist (http://www.biltema.se/ProductImages/46/large/46-187_l.jpg). Tydlig färgmärkning, bra beröringsskydd, osv. Finns det andra tillverkare som har liknande?

Överträffade än så länge.

Wago har annars bra snabbplintar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.