335 läst ·
4 svar
335 läst
4 svar
Använder ni blästerskåp?
Ähum, får erkänna att jag aldrig blästrat nåt. Men nu råkade jag slinta på tangenterna vid en annan beställning och klickade med en Metabo blästerpistol och lite blästersand. Tryckluft har jag ju. Jag fattar att man ska ha handskar o glasögon när man jobbar men är det OK att bara sitta ute på gräsmattan? Eller är ett blästerskåp ett måste? Ibland är man en riktig nybörjare, trots alla år som gått :-/
...fast jag kanske har en för klen kompressor för blästring i vilket fall som helst? Jag har en Senco AC24050 på 2hk och FAD på 170l/min. Duger för mina andra behov...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 379 inlägg
Du får väl skaffa en lufttank som laddas inför varje blästringsmomeny. Det luftmängden som är det viktiga.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 896 inlägg
Tråkig info, men blästring är bland det som kräver mest luft och under en längre tid...C Colonel Bogey skrev:
Jag uppgraderade till en 7,5hk (950l/min) och den driver blästerskåpet utan problem men blästertanken är på gränsen (grövre munstycke).
Det brukar vara vanligt med 60% "intermittens" vilket innebär att kompressorn är godkänd för att arbeta 6 av 10 minuter, de övriga 4 ska den få på sig att kylas ner för att inte överhetta.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 401 inlägg
Ja, nu var det några decennier sedan jag blästrade något senast, men du kan pröva att punktblästra med den utrustningen du har. Om du nu ändå beställt den. Det är det lättaste blästringsfallet. Men notera att punktblästring verkligen är punktblästring. Du kan inte täcka några ytor med det, bara typ en djupare rostgrop eller dylikt om du t ex tar resten med skiva på vinkelslipen eller motsvarande.
Viktigt med så torr luft som möjligt annars så klumpar det och rostar också på momangen. (Man skall egentligen torka luften med därför avsedd apparat.)
Och blästersilikat (eller vad man nu blästrar med) letar sig in överallt. Precis överallt. Så utomhus rekommenderas om du inte har dedikerade ställen (som t ex en box) att vara på.
Viktigt med så torr luft som möjligt annars så klumpar det och rostar också på momangen. (Man skall egentligen torka luften med därför avsedd apparat.)
Och blästersilikat (eller vad man nu blästrar med) letar sig in överallt. Precis överallt. Så utomhus rekommenderas om du inte har dedikerade ställen (som t ex en box) att vara på.
Klicka här för att svara