Byggahus.se
Glödstiftshylsor är dyrt att köpa. Dessa kan dock vara magnetiska som kan vara bra att ha om glödstift sitter djupt. Men utöver detta, fungerar en vanlig lång hylsa? ...i min värld bör det fungera, om det "fritt" utrymme invändigt i hylsan för det långa stiftet.

Här billigt kit med vanliga långa hylsor.
 
  • Cocraft lång sexkanthylssats för 1/4" fäste presenterad i förpackning, potentiellt alternativ till glödstiftshylsor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte 1/4, du ska ha 3/8 som är vanligast till tändstift och borde hålla för glödstift oxå.
Men jag har aldrig skruvat ur ett glödstift, så jag kan inte svara på din fråga.
 
Jag har bytt glödstift på flera vw's med vanlig långhylsa. Än så länge har det gått bra... men går glödstiftet av så blir det merjobb.... skulle nog inte köpa billigast möjliga för ändamålet
 
Ja, det går lika bra med långhylsa. Enda skillnaden är ju att riktiga stifthylsor har en magnet, eller annan anordning att dra ut stiftet. Om man kommer åt stiftet finns det ingen större anledning att köpa dyra stifthylsor.
 
  • Gilla
Bröstmjölk och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Inte 1/4, du ska ha 3/8 som är vanligast till tändstift och borde hålla för glödstift oxå.
Men jag har aldrig skruvat ur ett glödstift, så jag kan inte svara på din fråga.
Eftersom glödstift dras med typ 13-15 Nm så funkar 1/4" också.
Men @Dracula var försiktig, många har dragit sönder glödstiften vid borttagande. Då blir det stökigt.....
Finns smörjmedel i förebyggande syfte, t.ex. https://www.ak24.se/sv/varor/oljor-...stift-spray-for-borttagning-av-injektor-400ml
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jag har bytt glödstift på flera vw's med vanlig långhylsa. Än så länge har det gått bra... men går glödstiftet av så blir det merjobb.... skulle nog inte köpa billigast möjliga för ändamålet
Att glödstift går av beror väl inte på valet av hylsa?
 
  • Gilla
Smeafan och 3 till
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Att glödstift går av beror väl inte på valet av hylsa?
Sant... men jag tänker att det (förhoppningsvis)är bättre mått tolerans på en dyrare... men glödstiften brukar ju kunna gå av utan att bry sig om vad hylsan kostar... så smörj innan🤣
 
Cheesen
K Kane skrev:
Eftersom glödstift dras med typ 13-15 Nm så funkar 1/4" också.
Men @Dracula var försiktig, många har dragit sönder glödstiften vid borttagande. Då blir det stökigt.....
Finns smörjmedel i förebyggande syfte, t.ex. [länk]
Dom ska lossas med momentnyckel också. Min "vw" har lossnings moment på max 25Nm. Funkar utmärkt med ett 1/4" momentskaft.

Tror det är den här satsen jag har... https://www.biltema.se/bil---mc/bil...4m2-deXu0i2LZrfgDkqkSBY3lDnjolasaAgZ1EALw_wcB

Den har funkat väldigt bra.... Utom på Mercan där fick jag bara loss 3 av 4 stift trots att jag försökte lossa det fjärde i nära ett halvår. Misstänker att det glödstiftet endera har gått av idag eller så sitter det där ännu.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Dom ska lossas med momentnyckel också. Min "vw" har lossnings moment på max 25Nm. Funkar utmärkt med ett 1/4" momentskaft.
Det här har jag aldrig hört talas om förr. Vad skulle vara fördelen med att lossa något med momentnyckel?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Möjligen för att undvika att man drar sönder något.
 
D Daniel 109 skrev:
Möjligen för att undvika att man drar sönder något.
Undvika att dra sönder något, genom att använda momentnyckel? Nu får du allt förklara hur du tänker.
Bara för att du dragit åt med ett visst moment, kommer du med största sannolikhet INTE få loss det med samma momenr, efter ett par år. Inte tror jag att du vet hur mycket, exempelvis ett glödstift tål innan det går av.
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Möjligen för att undvika att man drar sönder något.
Så allt som inte lossnar med ”rätt moment” ska man bara låta sitta och gå och ta sig en kaffe eller något?
 
  • Haha
AG A
  • Laddar…
Jag använder inte momentnyckel. Jag försökte bara komma på någon nytta med det.
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
Cheesen
B Bonzo2000 skrev:
Så allt som inte lossnar med ”rätt moment” ska man bara låta sitta och gå och ta sig en kaffe eller något?
Man kan få hålla på ett par dar med penetrerande olja, köra varmt och vänta tills den blir kall igen men det brukar gå att få loss dom med lite tålamod
 
B Bonzo2000 skrev:
Så allt som inte lossnar med ”rätt moment” ska man bara låta sitta och gå och ta sig en kaffe eller något?
Max moment för losstagning av glödstift eller oljeplugg i plasttråg innebär att kundmottagaren kan ringa till kunden och säga" vi tar hem delar och drar hårdare när du har tid och råd med ett eventuellt stillestånd ".
3/8" hylsa kan ha mer plats för glödstiftets kontaktstift än 1/4" hylsan.
Glödstift med flatstift kan vara tight.
Speciellt om hålet i hylsan är snålt borrat.
Jag har haft nått stift som gått ända upp i fyrkanthylsan så man bara kommer i en bit med tappen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.