Byggahus.se
Jag har köpt en 200-liters tunna där det tidigare bevarats Ottalin, det vill säga blekmedel för tvätt av kläder. Jag har tvättat ur tunnan några gånger men känner en viss doft fortfarande och undrar om någon gjort samma som jag och kan bekräfta att det är värt mödan att tvätta ur dem (kanske även tips på vad jag ska tvätta dem med för att få bort medlet)? Finns det någon risk att det frätande i medlet sitter kvar i plasten.
Jag har två andra regntunnor med tidigare tvättmedel i men de verkar ändå släppa i lukt så jag hoppas att de funkar i alla fall.
 
  • Etikett för kemisk produkt på blå bakgrund, text, varningssymboler, delvis bortslitet, information, klistermärken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt säkerhetsdatabladet innehåller medlet främst väteperoxid, men även ättikssyra, båda fullt vattenlösliga. Väteperoxid är dessutom inte särskilt stabil och bryts lätt ner, lukten du kan känna är nog främst av ättiksyran. det är fullt rimligt att lukten avtar med tiden. Ingen av dessa substanser är längre frätande i de koncentrationer det rör sig om, när du sköljt ur tunnan med vatten två gånger. Förmodligen sitter lukten i själva plasten och tvättas inte bort. Själv skulle jag inte förvara dricksvatten i tunnan, men vatten för tvätt eller bevattning är inga problem.
 
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.