Byggahus.se
Hej!
Har köpt en ny (gammal) spishäll (ikea nutid hin4t whirlpool) med 3 fas, som min förra. Men får felmeddelande f47.
På min förra häll var der kopplat bara 2 faser i själva hällen, och en lös kabel, se bild. I den nya sitter det fast 3 faser i hällen. Kan det vara det som spökar oxh kan jag isf ta bort en fas i den nya hällen och endast köra 2 faser in i hällen?
Mvh Per
 
  • Hand som håller kablar nära en öppnad elektrisk anslutningspanel med etiketter och varningssymbol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Vad ser vi på bilden? Hur är det kopplat i andra änden? Vad säger manualen att felkoden betyder?
 
tommib tommib skrev:
Vad ser vi på bilden? Hur är det kopplat i andra änden? Vad säger manualen att felkoden betyder?
På bilden ser vi hur det är kopplat på den gamla hällen, alltså med en lös grå kabel, i andra änden vet jag ej, får kolla detta! Men det har ju funkat med gamla hällen.

Felkoden säger
Symbolen "F47" tänds i värmelägesdisplayen
Orsak: Produkten har ett internt elfel alternativt problem med strömtillförseln.
 
tommib
Då får du börja med att titta hur den nya är inkopplad. I bägge ändarna. Och mäta så att du har rätt spänning på rätt plats. Jag antar nu att du har ett perilexuttag.
 
tommib tommib skrev:
Då får du börja med att titta hur den nya är inkopplad. I bägge ändarna. Och mäta så att du har rätt spänning på rätt plats. Jag antar nu att du har ett perilexuttag.
Menar du att jag ska behöva kolla vägguttaget också? Förra hållen funkade ju.. Kan det vara olika kopplat I hällarnas kontakter menar du?
 
B2B
Enligt AB 04
Så ska entreprenören bifoga kopia på originalfakturan. Påslag om 12% ex moms
eventuella rabatter ska beställaren ta del av.
Jag har fimpat ett gäng underentreprenörer som inte har koll på reglerna. En rörmokare bad jag ta ut materialet på mitt företag istället då han måste haft ett väldigt dåligt leverantörsavtal då han tydligen fick betala 200% mer än mig.
 
  • Wow
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vet för lite. Felkoden borde gå att googla fram vad den betyder.
Bilden är alltså den gamla? Som har fungerat? Fungerar den nu?
Den nya (ny/begagnad?) har en kabel monterad?

uttaget kan vara felkopplat, som ngn kompenserat genom motsvarande felkoppling i kontakten. Det kanske bara finns två faser i ditt uttag, men nya hällen ”vill ha tre”. Motsvarande felkoppling på den nya. Du kan ha tappat en fas, kolla säkringarna, även huvudsäkringarna vid elmätaren. Nya hällen kan vara trasig.

Första åtgärd är som sagt, kolla säkringarna, titta även på displayen på mätaren, där brukar indikeras om en fas saknas.
Öppna uttaget, kontrollera, lägg upp bilder om du är osäker. Om kontakterna går att öppna, kontrollera hur det är kopplat i dem.

Hittar vi inget, så är det dags för mätningar. En enkel multimeter kostar drygt 100 kr, kolla bara att den klarar 400V AC (växelström), de allra billigaste brukar bara gå till 250V.
 
J Jakob_L skrev:
B2B
Enligt AB 04
Så ska entreprenören bifoga kopia på originalfakturan. Påslag om 12% ex moms
eventuella rabatter ska beställaren ta del av.
Jag har fimpat ett gäng underentreprenörer som inte har koll på reglerna. En rörmokare bad jag ta ut materialet på mitt företag istället då han måste haft ett väldigt dåligt leverantörsavtal då han tydligen fick betala 200% mer än mig.
Hmm, detta inlägg har nog hamnat lite fel. Skall vara i en annan tråd…
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vi vet för lite. Felkoden borde gå att googla fram vad den betyder.
Bilden är alltså den gamla? Som har fungerat? Fungerar den nu?
Den nya (ny/begagnad?) har en kabel monterad?

uttaget kan vara felkopplat, som ngn kompenserat genom motsvarande felkoppling i kontakten. Det kanske bara finns två faser i ditt uttag, men nya hällen ”vill ha tre”. Motsvarande felkoppling på den nya. Du kan ha tappat en fas, kolla säkringarna, även huvudsäkringarna vid elmätaren. Nya hällen kan vara trasig.

Första åtgärd är som sagt, kolla säkringarna, titta även på displayen på mätaren, där brukar indikeras om en fas saknas.
Öppna uttaget, kontrollera, lägg upp bilder om du är osäker. Om kontakterna går att öppna, kontrollera hur det är kopplat i dem.

Hittar vi inget, så är det dags för mätningar. En enkel multimeter kostar drygt 100 kr, kolla bara att den klarar 400V AC (växelström), de allra billigaste brukar bara gå till 250V.
Du har helt rätt, det är för lite info.
Jag ska ta bra bilder när jag kommer hem och förklara hur det är kopplat!

Rent hypotetiskt, det borde väl inte vara ngn fara att koppla den nya hällen (det är en exakt likadan, samma ålder med) med tillhörande sladd och kontakt på samma sätt som den gamla som fungerat, alltså med bara 2 faser av 3 inkopplade i själva hällen.?
 
Nej det BORDE inte vara ngn fara. Men du fick väl en felkod? Det skulle kunna betyda att något är felkopplat. Och då kan du bränna hällen. Du kan få 400V istället för 230V.
Så jag skulle verifiera allt som går innan jag försöker koppla in den.
 
Jag uppfattar L3 plinten som en blindplint, ett ställe att parkera den 3:e oanvända fasen på, för att slippa ha en kabel hängande lös.

Att det alltid ska vara så svårt för tillverkarna att dokumentera hur en spis ska kopplas in. Nu är väl detta iofs en utgången modell, men jag tvivlar på att elektrikern alltid är så glad som IKEAs bild visar i dokumentationen.
Illustration från manual som visar rätt och fel sätt att hantera en spiskabel samt mått på spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hemligheten med hur man löser dessa problem är ändå mannen med mössan med blixten som med sin erfarenhet får en snilleblixt. :D
Eller, tja helt enkelt kan sitt yrke, eller möjligen någon googlefu kunnig.

Instruktionssida för installation och elektrisk anslutning av IKEA spis med schema och text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.bedienungsanleitu.ng/ikea/nutid-hin4t/anleitung?p=2

:thinking: :p

Edit: mitt tips. Kolla elcentralen.
Finns det bara 2 säkringar på till hällen så kanske faserna hamnat på hällens L1 och L3 med den ”nya” kabeln.
:cool:
 
Redigerat:
Ser inte anvisningen så bra men rimligen borde det behövas en bygling vid faserna om man ska köra den på två faser. Annars ser man till att man har alla tre faser inkopplade och kopplar in även den lösa kabeln.
 
Det fattas en bygel mellan N1 och N2 (om bilden är till rätt häll).

Elkopplingsscheman för olika länder utan bygel mellan punkterna N1 och N2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för alla svar! Jag har nu kollat 3 fas uttaget från väggen och där är bara 2 faser inkopplade.. och mkt riktigt var det just från den plinten som 3e fasen skulle sitta på som var "bortkopplad" till den gamla hällen. Den 3e fasen (den grå kabeln) var alltså inte inkopplad.

När jag kopplade in den nya hällen så var 3e fasen inkopplad på själva hällen, men den fick ingen ström från uttaget i väggen, men drar slutsatsen att hällen tror att det ska komma från den tredje kabeln, och därför blir det ngt knas ?

Ska lägga upp bilder oxh försöka förklara!
 
Så här var det från blrjan med ganla hällen.

Så här är uttaget, en fas fattas där pilen är.
Sedan ser ni hällens kontakt, den grå kabeln är kopplad till "stiftet?" där alltså ingen fas är inkopplad från väggen.

Och den är alltså ej inkopplad i själva hällens styrenhet..
 
  • Eluttag med öppen kabelanslutning och markerad terminal där en fas saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anslutningspanel för en häll med en oansluten kabel markerad av en blå pil, indikerande en saknad fas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med en blå pil som indikerar en saknad fas på en kabelanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.