Det börjar dra ihop sig inför det nya avloppet där det kommer att ingå en gråvattenpump för att få ut vattnet till infiltrationen.

Till att börja med så antar jag att pumpen en enfas, men vet faktiskt inte vad som är vanligast.

Frågan är nu hur jag skall ansluta den på ett lämpligt sätt.

IMG_5150.2014-03-23_084629.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns lite olika möjligheter:

1. Till befintlig belysningsgrupp, vilket vore väldigt praktiskt. (Ledningen som går nedåt till vänster i bild.) Pumpen skyddas då av befintlig JFB, men det ligger två frysar på denna.

2. På egen dvärg under samma JFB.

3. På egen Diazed i boxen till höger (kommer från mätarskåpet) och sedan en JFB i IP68-låda ute vid brunnen.

4. Matning från centralen och JFB ute vid brunnen.

Vad säger ni som kan?

Jag skulle vänta på pumpen. Tillverkaren kanske inte medger att en JFB kan användas alls. Men en 300 mA går säker.

För olika lösningar är det bra att veta om pumpen är trefas eller enfas. Men kan kanske i vilket fall ska installera en trefasmatning med tanke på framtiden?

Sedan kan det kanske vara av värde med någon form av indikation på att pumpen får ström (eller snarare när den inte får ström), vilket skulle förorda en ev JFB med hjälpkontakt i centralen, beroende på vilken form av "larm" som kan vara lämpligt.

Jag har ett 50 mm rör i marken, så det går alltid att byta kabel, men jag hade nog tänkt lägga EKLK 5G2.5 eftersom jag har en hel ring som ligger och skräpar. (Sträckan är ca 25 m.)

Kollar upp pumpen i morgon.

Det här med larm är en bra tanke, både vad gäller pumpen och frysarna. Ska fundera lite på det.

OK, pumpen är enfas och JFB går bra. Ev sätter jag en separat enpolig i centralen eller så blir det en hjälpkontakt och larm. Får klura vidare på det.

Det blir EKLK 5G2.5 eftersom den finns tillhands och lite reservtampar skadar ju aldrig. :)

Ska det vara arbetsbrytare ute vid brunnen, eller räcker det att bryta och låsa i centralen?

Man kan ställa sig frågan om det behövs en arbetsbrytare ute vid brunnen. All fast inkopplad utrustning ska gå att frånskilja, inkl badrumsfläktar ;). Det är mest en fråga vad som är praktiskt. Om du kommer behöver kalla in pumpmannen då och då för underhåll så kan det vara bra med en brytare ute vid pumpen. Då kan 25 meter vara för långt, till ett kanske låst utrymme? Är det väldigt sällan strömmen behöver brytas är det mindre kritiskt.

Jag skulle nog ändå sammanfattningsvis säga att det bör vara en brytare vid brunnen (?)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.