Byggahus.se
L Ljungis skrev:
Jag tror inte dom har planerat konstigt men de hävdar att de har ”rätt” till att utföra vissa delar av bygget som de hävdar att vi kom överens om från början.
Och ansvarsbiten då.
De har ju antingen missförstått vad du vill ha hjälp med eller så har du varit otydlig när du anlitade dem. Men om de är anlitade på timmar och ni inte kommer överens så är det ju bara att säga att de inte behöver komma mer.

Fast det kanske inte är så det står i ert avtal, där kanske det står vad de ska utföra och inget om vad du ska utföra. Då kan du knappast komma och "nalla" på deras timmar.
 
Jag kan förstå dem på ett sätt...

Det finns egentligen tre vägar att gå.
1. Bygga ALLT själv
2. Avtala tydligt vilka moment snickare ska utföra (tex stomresning, lägga tak osv). Då deltar inte du i arbetet mer än eventuellt städa och hämta nödvändigt material.
3. Du bygger tillsammans med en snickare som du hyr in per timme.
 
  • Gilla
ItWasntMe och 4 till
  • Laddar…
D
Varför?
För att det sätter näringsidkaren i en svår juridisk situation om du senare reklamerar arbetet.
Hur ska denne bevisa att det inte var han som satte spiken i det du klagar över, om det inte finns en detaljerat avtal om varje moment?
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 3 till
  • Laddar…
Låter helt klart som byggfirman vill klämma ut så mycket timmar som möjligt ut ur TS

De problem som har uppstått på nyproduktionsmarkanden för BR har börjat märkas bland byggarna. Tidigare kunde de välja och vraka bland jobben, men nu har de helt plötsligt inte lika mycket att göra.
 
J JeLö skrev:
Kommer genast att tänka på denna skylt min däckverkstad hade på dörren mellan kundmottagningen och verkstaden.

[bild]
Perfekt! Då kan jag vara med få det så perfekt som jag vill och firman tjänar lite extra.
 
  • Gilla
0rbitt och 4 till
  • Laddar…
Sammarbeta genom att ta grov och finstädning efter jobbet. Frukt/bullar till EM då och då uppskattas. Om det nu är ’lovat’ en månad så finns det kanske plank eller annat dom du vill ha gjort inom den tiden om nu det går snabbare när du hjälper till? Ge en priolista till gubbarna och så kan dom fördela mellan sig. Ingen vettig vill ju gå sysslolös på jobbet, då går ju dagarna långsamt.
 
Asså detta är alltid klurigt, och jag säger att det beror helt och hållet på vad som ska göras.
I vissa fall finns där saker som man kan skäppa på till eventuell kund om kund vill.

Men jag tycker inte man ska glömma att när du har anlitat någon för att dom ska göra ett jobb, då har du anlitat dom!
Man kan inte tro, att om jag anlitat en firma som gör det, kan jag springa brevid och göra samma saker, det funkar inte så av många anledningar. Skulle något bli fel (från kundens sida) kan det lätt skyllas över på firman och så klart tvärt om.

Nä har man anlitat en firma så har man anlitat. Fär emot är det exemplariskt av kunden (ts) att man säger tydligt att det bara gället stomme och tak, och att kunden gör resterande arbete sen, där har TS sparat mycket pengar bara där
 
Nu vet jag inte vad "stort garage" menas eftersom du inte skriver det, men jag har själv byggt ett liknande garage med 92kvm platta.
Hade först hjälp av grävare som grävde ur gammal grund, ny infart o ny grund med dränering osv. Ett jobb på några dagar.
Efter det hjälp av två byggubbar med att ställa ut kantelement o efter att vi isolerat o lagt armering sen hjälpa till att gjuta plattan några dagars jobb igen.
Sedan hade jag hjälp med läggning av plåttaket av två plåtgubbar en dag.
Skulle säga att av resten som jag gjorde själv var nog det jävligaste att lägga takpappen.
Resa reglar/stomme, takstolar, spika på råspont, isolera, vindväv o panel går eg ganska fort om man har köpt in rätt material.
Vi lyfte upp 7m saxtakstolarna för hand och det hade nog gått med nån meter bredare också.
Om du köper in gubbar löpande så måste du speca som i mitt fall. Först ska ni ställa ut kantelement med laser.
Sedan när jag återkommer ska vi boka in betongbil och gjuta osv.
Annars tror de ju att de ska göra ALLT jobb. De hade nog inte uppskattat om jag då sa, nä jag gör detta själv när ni är lediga. Låter helt enkelt inte uppgjort från början. Sen löpande innebär kanske att de måste jobba ca 1mån för det ska löna sig med den timlön och passa med alla andra pågående och planerade jobb. Annars får två gubbar sitta o glo 1v o kostar dom betydligt mer än vad du tjänat in på att göra deras tänkta jobb?
 
  • Gilla
daVinci och 1 till
  • Laddar…
Allt handlar ju om vad ni kommit överens om INNAN byggstart. Du beställer och du betalar - så självklart bestämmer DU vilka tjänster du köper in. Men som sagt det måste göras upp innan.

Sen ett sidospår är att löpande räkning alltid tar längre tid. Och jag skulle få klåda om firman kom och påstod är jag lovat dem jobb i en månad. Nej det har jag ju inte...? Känns som att det egentligen inte är löpande utan de har bestämt att det ska ta en månad. Det behöver inte bli dåligt för de har ingen anledning att bygga fort och fel som på jobben med fastpris, däremot för dyrt. Jag skulle faktiskt ta upp det med dem att de får beräkna tid och kostnad innan. Och be dem föra dagbok under arbetets gång - vilka faktiskt arbetade timmar är det och vilka arbetsmoment har utförts. Och håll koll själv också hur bygget fortskrider och dokumentera.
 
Förstår helt byggfirman och även dig!
Som andra skriver handlar det dels om ansvar, förväntad arbetstid(kanske tackat nej till andra uppdrag 1mån)
Samt även förhoppningsvis kvalité på utfört arbete, vilket inte kan garanteras om kunden är där och kladdar i deras tänkta tillvägagångssätt.

Det som redan från start gått fel är att du inte tydligt förklarat att du vill hjälpa till så mycket som möjligt!

Med facit i hand har du två val, låt dem bygga(och erbjud dig att hjälpa till om det finns något lämpligt, annars backa undan)

Anlita ny personal, där du tydligt förklarar att du SKALL ”hjälpa till” och göra saker på helger osv.

Mitt tips vid hantverksval, fråga 5 grannar efter rekommendationer.
Det viktiga är inte Tim-priset utan vad man får levererat per Tim!
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Ja, som alla andra skriver, att hyra in någon på löpande och att hålla på att såga, skruva och mecka med projektet själv under tiden är oftast inte synonymt.
Det låter mer som du ska hyra in en hantlangare och inte en byggare. Finns ju knappast många seriösa byggare som skulle vilja att någon annan blandar sig i sina projekt under tiden som det byggs. Hur hade du tänkt att de skulle kunna få någon som helst ordning och kunna schemalägga sitt arbete och sin arbetstid? Bara för att dem är "snickare" så vill de nog också ha normala arbetsdagar och kunna få en planeringsmöjlighet vad som ska ske i morgon.
Om du vill ha möjligheten att kunna bygga självt under tiden får du speca upp exakt vad du vill att byggarna ska göra och hitta någon som vill gå med på detta. Atlernativt hyra in hantlangare. Men då är det du som är aebetsledare och får stå till svars om du inte följer arbetsplatsregler och får stå till svars om olyckor inträffar.

Jag tycker du har orimliga krav under de förutsättningar det låter som du har skapat.

Men eftersom det är på löpande så kan du ju be dem att ta sitt pick och pack och bege sig någon annanstans.och börja om med nya förutsättningar. Dock är nog sannolikheten liten att det blir med samma byggare.
 
  • Gilla
ItWasntMe och 1 till
  • Laddar…
Situationen för ts är inte alls ovanlig, detta råkade vi ut för, ibland, att kunden vill vara med och bygga.

Om nu ts har tagit in hantverkare på löpande timbasis för att utföra en tät stomresning så skall inte ts vara med i arbetet alls under arbetstiden när hantverkarna är där.
Ts kan underlätta med städning, hålla koll på att materialet räcker till (hämta mera), helt enkelt vara en hjälpreda, så att hantverkarna inte smyger iväg för att hämta ett paket spik hos en speciell handlare, långt bort.

Orsaken till att ts inte skall/får hjälpa till med själva byggnationen, är främst att ingen garanti ges, sedan att ts inte är anställd, om ts utför ett moment som orsakar skada på garaget, felaktigt utförda moment som kan orsaka personskada på entreprenörerna eller på maskiner så blir entreprenören ansvarig, inte ts.

Enkelt förklarat, ts slår i en spik som sticker ut på fel ställe, hantverkaren som lämnade arbetet dagen innan får in den i handen, skada på sena, sjukskriven i Xantal veckor!
Vad säger ts om den kostnaden som ts kommer att stå för?
Detta var kanske inte det bästa riktiga förklaringen men detta är en liten orsak till att de inte vill ha med ts.

Sedan spelar planeringen in, om ts har beställt ett arbete så räknas det om från timmar till en uppskattat tidsåtgång, hur skall entreprenören annars kunna planera in andra arbeten.
Som entreprenör tar man inte mycket hänsyn till att kunden vill vara med, man vill oftast inte att kunden är med om det inte avtalats innan.

Jag fick till slut vara med på ett arbete som jag själv anlitade hantverkare till, de såg att jag hade rättat till småfel, inom byggnormerna, som jag inte var riktigt nöjd med, jag var med under byggprocessen på de premisser att jag fick göra det de inte ville eller kunde, utan något större prisavdrag.
Senare hade jag den ena av dem som kollega.

Ingen skall vara med och spika/skruva utan tillåtelse. Måla, olja, städa, dra el (behörighetskrävande), vvs (fackmannamässigt utfört) kan man göra, men inte inkräkta på snickarens arbete.

Mvh P-A
 
  • Gilla
daVinci och 5 till
  • Laddar…
Finns inte många ”hjälpatillare” som gör att man spar tid. Är det redan 2 st där och ha en 3dje part där som inte är fackman eller utbildad kommer det bara ta längre tid.
 
Hur lång tid bör en enkel stomresning ta då?
Om vi då utgår från exemplet som getts, och lägger till ett exempelmått på plattan (då inget sådant angavs):

Grund: Färdig platta, 12 x 8 meter.
Nedervåning 2,8 m i takhöjd, 2 st HEB-balkar i mellanbjälklag.
Övervåning 1,5 m upp till hammarband, 11 st fabriksfärdiga saxtakstolar.

Undrar alltså om förväntad tidsåtgång av endast resning av ovan nämnda stomme, ingen vindväv eller läggning av tak.
 
Förutsatt att material finns kapat så går det fort att på plattan bygga räta väggsektioner med snedstag som man sedan reser upp med 2-3 man och säkrar med stöttor utåt i lämligtvis gräsmatta. Räkna 1h per sektion, sen beroende på storlek, man får känna efter hur stora man klarar av men virkeslängder brukar ju begränsa till iaf 5,40.
När man rest hela väggstommen runt om och säkrat så satte vi vinkeljärn uppepå hammarbandet så jag visste exakt var de skulle stå.
Sedan lade vi takstol uppochner på hammarbandet och fäste en regel med öggla i takstolens nock och vred runt. Åter igen bra att vara 3, då kan en hålla och två fäster var sin sida.
Upprepa x ggr antal takstolar ca 1h per st.
Därmed ett garage 12x8m räkna 10 sektioner o 11 takstolar, 21h skulle säga två dagar för detta.
Efter detta med lämplig förberedelse slår man på råspont på en dag till.
Två som bygger på var sin sida.
Sedan en dags pappning, två från var sin sida. Sedan är konstruktionen regntät. Totalt 4 dagar om allt flyter på.
Sedan är det en förutsättning att man har rätt verktyg osv. Räkna med några dagar till om det är första gången.
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.