Anlita hantverkare löpande, "får" ej hjälpa till

30k läst  94 svar

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Jag har anlitat en byggfirma som har tackat ja till att hjälpa oss bygga ett garage. Dom gick med på att vi kunde köpa in material.
    Jag tänkte det vore bra att hålla lite koll så att det inte drar iväg prismässigt i material, men förstår också att de måste ha allt de behöver för att kunna sköta arbetet.
    Jag ville även ha det på löpande så man inte måste betala mer än vad det tar att bygga i tid.
    Dom ska bygga upp stommen och tak och allt sånt jag inte klarar av själv. Sedan isolerar jag och spikar panel själv.
    Jag har sagt att jag kan hjälpa till om det behövs. Men nu när arbetet har påbörjats så vill de inte att jag ska bygga, eller de sa att jag ej får vara där och bygga.
    Men jag vill gärna göra nånting när de inte är där på helger osv. Så jag får ner priset då jag inte har hur mycket pengar som helst. Jag tänkte kapa reglar, fixa diverse och förbereda inför de kommer så att de bara kan jobba så fort som möjligt.
    De säger att de blivit lovade arbete i ca en månad och vill gärna sköta allt själva bara jag köper materialet.
    Dem säger at det är olagligt att jag är där och bygger och att deras ansvar och garantier över bygget inte då gäller osv...

Nu till frågan! Varför får jag ej hjälpa till när jag inte vill att de ska göra så mycket som de vill och tycker, jag har ju endå anlitat dem för det jag vill ha hjälp med och ska betala det dom gör.

Mvh!

2. E
    Medlem · Nivå 12
    Det handlar väl om pengar. Ju mer tid dom lägger ner på bygget ju mer tjänar dom.
    Sedan kan det finnas arbetssäkerhetsbestämmelser som kan vara inblandat. Har dock ej kunskap att uttala mig om det.

iMicke gillar
  3. T
    Medlem · Nivå 14
    Det är inte bara pengar. Om firman är entreprenör så svarar dom för säkerheten på arbetsplatsen och vill inte ha okvalificarat folk där. Dom är då ansvariga om du trillar ned eller får solsting. En seriös firma har personal som har gått de grundläggande kurser om fallskydd mm.
    Har inte dom arbetsplatsansvaret enligt ert avtal så har du det och det är ju ännu besvärligare om någon av dom skadar sig.
    En kompromiss kan vara att du går dit och städar kväll/helg då dom inte jobbar där.

4. V
    Medlem Nivå 12
    Det brukar sällan gå fortare när kunden är med o petar. Jag tillåter det inte.

5. E
    Tillbyggare · Nivå 8
    Brukar du hjälpa bilmekaniker att skruva med bilen när den ska in på stor service? Göra dom lätta grejerna som oljebyte osv och låta dom göra det "svåra"?.

Missförstå mig rätt. Det blir oftast mer till skälp än till hjälp plus att hantverkaren ska stå för allt som gjorts när det är klar. Det går knappast för dom att hävda att "kunden satt in den där eller kunden sågade av den där". Dom är ansvariga och om dom då vill göra allt själv måste du respektera detta och lita på att dom inte maskar.

Det man kan göra för att hjälpa till att hålla ner kostnaden är att ställa med grejer och städa och hålla snyggt så dom slipper lägga tid på detta. Var uppmärksam och låt dom skriva en lista vad dom behöver så hämtar du det tills nästa dag osv .

6. T
    Medlem · Nivå 8
    Anlitade för ett antal år sen "hjälp" med att montera in min garagebort.
    Min egen insats var att förbereda med attt flytta en regel och sen när dom var här så bjöd vi på fika när dom hade rast.
    Det uppskaddades jag.fick det till helt ok pris enligt min uppfattning.
    2st gjorde jobbet dom var bara dom 2 i firman.
    Så jag.tror nog dom ska.göra det mesta.jibbet.själv.så blir det bäst.

Edit förtydligande

7. martin43
    Hobbyelektriker · Nivå 10
    Vad är det du köper av firman? Lösa arbetstimmar utan ansvar? Bra, då gör du som du vill.
    Eller har du faktiskt köpt leverans av ett garage som uppfyller gällande lagar och krav? Hur säkerställs det (någon har tagit fram underlag, kontrollansvarig etc)? Då kan du naturligtvis inte gå runt och amatörspika och sedan skylla på firman när det rasar ihop över din fru senare.

Sen är det du som är byggherre och ytterst ändå ansvarar för att ALLT uppfyller ALLA lagar och krav, inklusive säkerheten på arbetsplatsen, även om entrepenören också har ett ansvar för sina anställda.

Att det kan fördröja hantverkarnas arbete om en amatör springer runt kan absolut stämma, men om TS ändå betalar löpande är det ju upp till honom...

8. P
    Medlem Nivå 9
    Vad är det för snickare som behöver 1 månad för att stomresa och fixa taket på ett garage?
    Med tanke på att de benämns med "dom" av TS så gissar jag på att det är mer än 1 gubbe på plats?

Tycker det låter väldigt luddigt vad det är ni faktiskt kommit överens om att de ska göra.

9. J
    Medlem Nivå 11
    Jag tycker det är okej om kunder vill vara med och hjälpa till om det är på timmar man är där. Men då ska man helst ha kommit överens om det innan. Kan förstå dom som inte vill det dock, ibland går det snabbare och funkar hur bra som helst. Men i vissa fall blir det bara ett irritationsmoment och går långsammare.

kulle gillar
  10. stefancrs
    Medlem Nivå 11
    Det är väl ännu bättre om kunden hjälper till (om det är tidsbesparande) om det är ett fastprisprojekt? :)

Är det inte tidsbesparande och projektet är på löpande timmar så är det ju en vinst för firman att kunden är där och "hjälper"...

Bägge ovanstående kommentarer är då givet att det inte blir problem med säkerhet/kvalitet, så klart.

11. J
    Medlem Nivå 11
    Det stämmer. Men om det är tidsbesparande eller ej vet man ju inte förrän efter man börjat jobba. Så då tar man ju en liten "risk" om det skulle vara så att det tar längre tid. Då är det mer rättvist både för kunden och för mig om det är på timmar.

Kvalitetsmässigt så blir det ju oftast inge jätte avancerade saker dom hjälper till med utan typ skruva gipsskruv, peta i isolering, bära saker, hjälpa till att hålla upp, hantlangare, eller liknande.

Fördelen om kunden är med är ju att man direkt kan fråga hur han/hon vill att det ska se ut.

Mikael_L, kulle och stefancrs gillar
  12. Anna_H
    Husägare · Nivå 16
    Det där beror ju helt på snickarna. Vi har en firma som vi är väl bekanta med, där det inte är något problem med att säga att "det och det gör vi, det gör ni". Exempelvis kör vi bort allt skräp själva och målar själva, när vi bytte fasad var vi med och jobbade, men inte nu på takbytet.
    Men garaget, där sågade snickaren till brädorna, jag målade dem på kvällen när jag kom från jobbet, och han satte upp dem dagen efter. Falu rödfärg förståss, annars hade det inte funkat så bra.

stefancrs gillar
  13. K
    Medlem Nivå 8
    Allt över 5 dagars är rån. Så länge det inte är ett 10bils garage.

magnetens gillar
  14. stefancrs
    Medlem Nivå 11
    Vi bygger en gäststuga på tomten, stomresningen tog fem arbetsdagar, men då är det valmat tak och inget är prefabricerat.

edit: 2-4 pers beroende på arbetsmoment.

Redigerat 1 mar 14:39
  15. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag tänkte också när jag läste, 2 eller fler byggare i en månad... Men det kanske finns omständigheter vi inte känner till här. Kanske ingår markarbete och betongplatta? Eller dubbelgarage med övervånig med lägenhet?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: