En fråga, när jag ytrenoverar ett rum blev jag nyfiken att kolla hur det ser ut i mellanbjälklaget. Bor i 70-tal, 1,5 med en kattvind.

Men blev förvånad när ångspärren bara slutar, dvs det ser inte ut som att undervåningens ångspärr sluter till övervåningen. Har inte hittat några tendenser till fuktproblem någonstans.
Har mekanisk från luft, och ända problemet är att det luften känns lite dålig på morgonen i sovrumen.
Huset har inga friskluftsdon alls! Men luft verkar leta sig in, vilket bla märks när vi eldar, har aldrig fått rök åt fel håll…

så borde jag göra något åt bristen på ångspärr i mellanbjälklaget? Ser inte övervåningens plast så det är svårt att tejpa ihop dom.

när jag ser över ventilationen, för att få mer luft i sovrumen, hur påverkas det av eventuell brist av ångspärr i mellanbjälklaget? Än viktigare med ett kraftigare undertryck? Talar det ändå mer för att lägga ner massa timmar på ett ftx? Egentligen är mitt behov ”bara” mer luft i sovrummen nattetid…
Har bergvärme så uppvärmningskostnaderna är inte speciellt höga.

• Takstruktur med isolering, träbjälkar och rör, delvis öppen gipsskiva, byggnadskonstruktion synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bor i 70 tals hus.

Ingen ångspärr mellan våningarna .

Har ångspärr mellan övervåning å vind.

• Gilla
Christer Olofsson och 1 till
  • Laddar…
T Titagurgi skrev:
Bor i 70 tals hus.
Tack

Har ångspärr mellan övervåning å vind.
Tack, jag har en ångspärr i yttervägen på undervåningen, och en på övervåning mot vind, men den är inte ihopkopplade mellan våningarna som det ser ut…
Är det så du har med?
Taket går väldigt långt ner så eventuell fukt som skulle vandra i mellanbjälklaget skulle hamna på kattvinden och inte ut

Taket som går ner

• Det är en teknisk ritning eller konstruktionsritning som visar detaljer av en takstol eller takkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Christer Olofsson skrev:
Taket som går ner
Ja jah har nog ett liknande hus som dig.

T Titagurgi skrev:
Ja jah har nog ett liknande hus som dig.
Coolt, Antagligen bara gå vidare med livet och vara försiktig med tillägsisolering och alltid ha ett undertryck :)

Lite oklart över hur det ser ut IRL men det behöver ju inte vara någon ångspärr mellan uppvärmda utrymmen. Det viktiga är att klimatskalet har en heltäckande spärr.

Oaktat hur det är byggt så har ni inga problem så långt och mekanisk frånluft är det lugnt.

• Gilla
Christer Olofsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.