Byggahus.se
Har sett att fråghan varit uppe tidigare när det gällde renovering av ett gammalt hus, men nu gäller det nybyggnation.

Håller på att bygga ett garage och undrar nu över om jag ska sätta upp ångspärr eller inte. Jag har fram tills aldeles nyligen ansett att jag inte ska ha det, men nu börjar jag tvivla. Garaget kommer bara värmas upp till mellan 5 och 10 grader vintertid.

Väggen är konstruerad enligt följande uteifrån och in.
panel, spikläkt, 9mm utegips, 120 reglar, 45 liggande reglar, vägggips.

Om någon anser att jag ska sätta ångspärr, var sätter jag den? Jag tror jag sett alla alternativ nu på olika sidor på nätet.

Själv anser jag att jag inte ska ha det, eftersom risken blir att det kondenserar på fel ställe riktigt soliga dagar. Garaget är 12 x 5 meter i rak ost-västlig riktning, alltså en långsidan rakt i söderläge.
 
Jag skulle som amatör sätta fuktspärr och jag skulle sätta den mellan dina 120 reglar och 45 orna. På så s'tt slipper du göra hål för el och dylikt.
 
Jag skulle göra som mats_o.
Utan plast kör man bara när det är helt ouppvärmt.
Sen är det lämpligt att flytta in den innanför 45 regeln så man slipper alla genomföringar för el. Precis som mats_o föreslår.
 
Jag håller inte med. Om man värmer en byggnad till 18 grader eller mer året runt ska man sätta in fuktspärr. Och den kan då med fördel flyttas in 1/3-del in i väggen. Alltså i ditt fall max 55 mm. Men, om man inte värmer till 18 grader bör man utesluta fuktspärren på grund av risken för omvänd fuktvandring. I ett garage som det kan bli hög luftfuktighet i bör man istället se till att ha ett undertryck som styrs av en fläkt. Risken är då mycket liten att fukt tränger in i konstruktionen och kondenserar på fel ställe.
Detta skrivet av konstruktör med fukt och mögelproblem som specialitet.

Tartan
 
  • Gilla
Simsu och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle sätta fuktspärren samt montera en frånluftsfläkt för att ha undertryck i garaget. Då kan du i princip ha vilken temperatur du vill i garaget. Det är väl inte säkert att du i all framtid vill ha 5-10 grader i garaget.
 
Jag hoppar på den här tråden då jag har en liknande fråga.

Vi håller på att byta fasad på vårt hus med lättbetongstomme. Tidigare såg det ut så här: Tegel, glasull, lättbetong (siporex), puts, alltså utan ångspärr.

Nu kommer vi att ta bort tegel och glasull för att få den nya väggen enligt följande: Panel, 34 mm spikläkt, vindpapp, 2 * 45 mm med isolering, lättbetong och puts. Bör man sätta ångspärr i denna konstruktion och i så fall vart?!

/Per
 
Alla utom den sakkunnige säger ångspärr.

Vad jag är rädd för om jag sätter ångspärr, är att när det vintertid är säg 7 grader inne i garaget, och solen står som bäst på hela långasidan så får vi kanske 20 grader på utsidan väggen.

Risken som jag ser det är att du får kondens på utsidan plasten då.

Nu har jag inte mollierdiagrammet i huvudet, och vet inte hur stor tempraturskillnad som krävs för att få kondens vintertid, då luftfuktigheten är rellativt låg. Någon annan som vet?

Gud vad sådant här är jobbigt. Varför kan inte alla experter och lekmänn vara överens om hur man ska göra. :-/
 
Det blir till att välja mellan sakkunig och lekman. Men om du söker på "molliere" på nätet kommer du att få träff, och då är det enkelt att utläsa vad som händer och att temperaturskillnaden inte är så stor innan kondens utfälls, och i ditt fall på "fel" sida plasten. Jag skulle önska att fler visste vad ett molliere-diagram är och hur man utläser det, då skulle dessa diskussioner inte vara så krångliga att förklara.

Tartan
 
perobe skrev:
Jag skulle sätta fuktspärren samt montera en frånluftsfläkt för att ha undertryck i garaget. Då kan du i princip ha vilken temperatur du vill i garaget. Det är väl inte säkert att du i all framtid vill ha 5-10 grader i garaget.
Undertryck eller övertryck i garaget påverkar inte fuktvandringen i väggen överhuvudtaget. Det är partialtrycket för vattenångan på respektive sida av väggen som styr åt vilket håll fuktvandring sker. Vatten kommer att (försöka) diffundera från sidan med högre tryck till sidan med lägre tryck. Ett Mollierediagram kan tala om för dig vid vilken temperatur vattenångan i inomhusluften kommer att börja kondensera beroende på den relativa luftfuktigheten och temperaturen i rummet men det talar inte om vilket ångtryck du har, i varjefall inte de Mollierediagram jag har, men det kan man säkert räkna ut om man ids.
 
Om man helt enkelt vill värma upp garaget i framtiden, ska man då riva gips ta bort reglar och sen nita upp ångspärr???

..//N
 
Eld skrev:
Undertryck eller övertryck i garaget påverkar inte fuktvandringen i väggen överhuvudtaget. Det är partialtrycket för vattenångan på respektive sida av väggen som styr åt vilket håll fuktvandring sker. Vatten kommer att (försöka) diffundera från sidan med högre tryck till sidan med lägre tryck. Ett Mollierediagram kan tala om för dig vid vilken temperatur vattenångan i inomhusluften kommer att börja kondensera beroende på den relativa luftfuktigheten och temperaturen i rummet men det talar inte om vilket ångtryck du har, i varjefall inte de Mollierediagram jag har, men det kan man säkert räkna ut om man ids.
Har faktiskt för mig att man även kan läsa ut det ur de diagram jag använde i plugget..

Men när man inte värmer upp garaget så är det ju kondensen som jag skrev som är orosmomentet om man sätter upp plast. Frågan blir då alltså vilket som är värst?

Kondensrisk inne i väggen, eller fuktvandring.

Och som jag förstår det så är fuktvandringen inte så farlig. Endast uppåt, men om man har tillräckligt ventilerat vindsutrymme så ska det inte vara någon fara
 
nej inte ångspärr det är om man värmer upp till 13 grader året runt som man ska ha ångspärr inte annars !!!!!!

lycka till..... :D


////den utbildade snickaren
 
Min fråga kvarstår, om jag bitvis värmer upp garaget under vintern till ca 18 grader
och låter det stå ouppvärmt resten...plast eller inte då???

..//N
 
Om du bara värmer upp ibland så ska du nog akta dig för att stoppa in en ångspärr.
 
Jag skulle inte själv sätta plast i väggen, min erfarenhet när man tittar på hus med fuktproblem, så finns det plast i väggen. Jag har sett många teoretiska förklaringar både för och emot ångspärr, både här och där, och vanligtvis sätter man ångspärr på nya hus. ångspärrar hindrar fuktvandring, vanligtvis när fukten är på väg ut.

Det brukar oxå krävas energikrävande ventilation i konstruktioner med ångspärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.