Hej,

Jag har funderat över hur många som väljer att montera solcellerna själva på sina hus. Det finns rätt stora pengar att spara på att beställa solceller från en webbshop eller grossist och sköta resten av arbetet själv.

Vad är er uppfattning om hur lätt det är för en "medelhändig" person att montera panelerna själv? Jag förstår såklart att det behövs en certifierad elektriker för att koppla in anläggningen till nätet, men att dra kablage och skruva fast dem borde man kunna ordna själv.

Mvh

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Har man hus bör man klara detta själv, sen givetvis beroende på hur taket ser ut, men det är otroligt lätt!

Ska man köpa den tjänsten, så äts mycket upp, monterade allt själv på vårt 1 3/4 tak, satte krokar,skenor, paneler, gjorde all el själv, är visserligen inte så mycket.

Ok! Som jag fattar det så kom det nya regler 2017 från elsäkerhetsverket som gör att det hela blir olagligt för privatpersoner. Kanske inte så många bryr sig om det och endast tar in en elektriker för att koppla in den till nätet?

Vad är olagligt?

Det har alltid varit olagligt för icke behörig/auktoriserad och nu inte ingående i egenkontrollprogram att montera produktionsanläggning eller kanalisation.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Får och får, gör det själv och hitta ”rätt” elektriker som tittar över och skriver under färdiganmälan..

• Gilla
r3tina
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.