2 443 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Amortera av bundet lån?
Hej Allesammans
Går det att amortera av ett bundet lån, för att kunna teckna om det till lägre ränta (om räntan gått ner under bindningstiden)?
Ex.
Ha ett bundet lån i 10 år på 1,5% ränta.
Efter 3 år går räntan ner till 1%.
(OM jag har sånna ekonomiska tillgångar)
Kan jag då köpa ut hela lånet från banken, alltså amortera av allt och så lånet skrivs av.
Och sedan binda ett nytt lån till lägre ränta.
1. Går det att göra såhär?
2. Koststar det nått extra?
Sorry, är ny på det här om det är en n00b fråga. Är mycket tacksam för svar.
Obs! Svara gärna på frågorna 1 & 2 först om ni vet svaren
Tack.
Men ställ gärna följdfrågor också så kan jag lära mig mer
Mvh
Går det att amortera av ett bundet lån, för att kunna teckna om det till lägre ränta (om räntan gått ner under bindningstiden)?
Ex.
Kan jag då köpa ut hela lånet från banken, alltså amortera av allt och så lånet skrivs av.
Obs! Svara gärna på frågorna 1 & 2 först om ni vet svaren
Mvh
Ja, det går att amortera ett lån med bunden ränta i förtid. Då får du betala en ränteskillnadsersättning till banken.
Du kan efter det ansöka om ett nytt bolån. Det finns naturligtvis ingen garanti att du får det.
Du kan räkna på om du tjänar på det. Jag tvivlar på det.
Du kan efter det ansöka om ett nytt bolån. Det finns naturligtvis ingen garanti att du får det.
Du kan räkna på om du tjänar på det. Jag tvivlar på det.
Faktiskt inte det lättaste att själv räkna ut ränteskillnadsersättning då det finns fler faktorer än skuld, ränta och bindningstid att ta hänsyn till. Enklast att mata in alla siffror på följande länk för att se vad det kostar att lösa ett lån i förtid:
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg/ranteskillnadsersattning/
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg/ranteskillnadsersattning/
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg/ranteskillnadsersattning/A Avatar86 skrev:Hej Allesammans
Ex.
Obs! Svara gärna på frågorna 1 & 2 först om ni vet svarenTack.
Mvh
Det finns tillfällen då det lönar sig att förtidsinlösa ett bundet lån. Vi gjorde det nyligen när SBAB sänkte sina räntor och sparade då ett par hundra / månad fram till det ursprungliga lånets förfallodag.
Så bäst är att mata in sina siffror i sidan som är länkad ovan och se vad det skulle kosta.
Så bäst är att mata in sina siffror i sidan som är länkad ovan och se vad det skulle kosta.
Klicka här för att svara