Byggahus.se
Hej, jag har varit tvungen att flytta en väggregel i vägg för att få plats med ett större fönster. De gamla hålbanden som höll ihop takfot/väggregel/syll fick jag kapa.

jag inser nu att jag inte kan få på nya hålband över takstol samt under syll, så min fråga är vad som är godtagbar ersättning för detta.

Tänkte först på riktigt stora vinkeljärn men då får man dragkrafter i skruvarnas riktning på en sida av vinkeljärnet och inte tvärs, som med hålband, och alltså inte lika hållbart.

För takstol: jag kommer bara åt att skruva från ett håll alltså kan jag inte använda gaffelankare. Annars kanske ett takåsfäste, eller då två stycken, en från varje sida av regeln?

För syll: vad finns för motsvarande?

föralag mottages.
 
Skråspika eller skråskruva.
 
F fribygg skrev:
Skråspika eller skråskruva.
jo, förvisso, men håller det för en storm som vill lyfta raket? Behövs väl ett förband som är väldigt starkt i dragande kraft, eller?

jag kan inte byggreglerna, hade tänkt göra som det var gjort innan, men nu gick ju inte det i det här fallet så då måste jag hitta annan motsvarande stark lösning.
 
De hus som byggdes innan den batteridrivna skruvdragaren blev allmän (kanske - 95) har normalt sett skråspikade takstolar, sällan det behövs mer än så.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.