Byggahus.se
Hej. Jag byggde mig ett bord till altanen förra våren som jag skyddar med presenning under höst/vinter. Från början är det helt obehandlat furu som jag i dagsläget har oljat in med kinesisk Träolja. Looken blir fin och som jag tänkt mig, men väldigt klibbig. Detta medför att det suger åt sig väldigt mycket smuts. Vilket alternativ anser ni skulle vara mer lämpligt, som är vädertåligt och inte förändrar utseendet avsevärt? Tusen tack på förhand. /Per
 
  • Långt oljat furubord med svarta stolar på en altan, person i solglasögon sitter och äter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hembyggt furubord på en altan, oljat för utomhusbruk men klibbigt, med trädgård och grill i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du stryker inte på för mycket olja? Viktigt att torka av överflödet
 
C Chokladmonster skrev:
Du stryker inte på för mycket olja? Viktigt att torka av överflödet
Nja. Jag vill nog inte tro det. Har ingen erfarenhet av kinesisk Träolja, men den kanske tyr sig så?
 
Är det klibbigt i dagar efter du oljat har du haft för mycket, eller inte torkat bort överflödet. Om det fortfarande är klibbigt blir det svårt att lösa det med mer olja tyvärr. Men är det torrt nu kan du testa något annat. Tänk då på att det som går att torka bort efter en timme, ska torkas bort. Kanske inte exakt så för alla typer av olja, men en bra grundregel att ha i bakhuvudet om det inte står något annat på burken.

Jag kör ljus bryggsmörja/roslagsmahogny på mitt furubord. Vet inte om det är det bästa, men det funkar bra och luktar underbart.
 
  • Gilla
Per Öhrn
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Är det klibbigt i dagar efter du oljat har du haft för mycket, eller inte torkat bort överflödet. Om det fortfarande är klibbigt blir det svårt att lösa det med mer olja tyvärr. Men är det torrt nu kan du testa något annat. Tänk då på att det som går att torka bort efter en timme, ska torkas bort. Kanske inte exakt så för alla typer av olja, men en bra grundregel att ha i bakhuvudet om det inte står något annat på burken.

Jag kör ljus bryggsmörja/roslagsmahogny på mitt furubord. Vet inte om det är det bästa, men det funkar bra och luktar underbart.
Tack för bra svar. Tänker att jag ska dra ett varv med elhyveln och passa på att jämna ut lite ojämnheter. Därefter nya chanser med annan olja. Bra tumregel. Ska ta med mig den 👍
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
K
Kör kvalitetsolja istället. Osmo exempelvis, eller Hozon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.