Var det en sån lite grävare du talade om!? ;)

Ser ut som du är en bit på väg nu...

Japp, bara hoppas på ett par dagars uppehållsväder nu så att mina vallgravar kan torka ur litegranna...

slangarnere.jpg

Sådär, nu så är dräneringsslangarna nerlagda och återfyllnaden har börjat...

Falcor: Hör du av dig igen ang. skruven?
Du skulle ju ringa i torsdags... ;)

Jo jag kom ihåg det....på fredagen. :-) Slår dig en signal i morrn eller på måndag.

Hehe... det liknar min konstruktion väldigt mycket. Att sätta plintarna var lätt det tråkigaste på hela jobbet! Plintarna (48kg) är ju också ganska tunga. Mitt regelverk är snart klart, ska börja skruva trall inom en snar framtid.

http://trakvista.blogspot.com

Igår var det 7-8 plusgrader och hela det innersta diket är igenfyllt. Idag när jag vaknade så låg det 30 cm snö ute !

bakslag.jpg

Det blev inte rikgit vår ännu. Du får nog vänta lite till med att färdigställa din altan :-)

Nu är våren här på riktigt och igår så slutfördes markarbetet med att köra undan dom sista 15 skottkärrorna med överbliven jord och jag hann även med att riva den gamla trappan.

Barlinor%20lagda.jpg

Idag så kom bärlinorna på plats..... :-)

falcor skrev:
Nu är våren här på riktigt och igår så slutfördes markarbetet med att köra undan dom sista 15 skottkärrorna med överbliven jord och jag hann även med att riva den gamla trappan.

[bild]

Idag så kom bärlinorna på plats..... :-)
Jag är fortfarande i SketchUp och planerar. Kul att se att dina framsteg. En sak bara, hur sjutton ska man mäta av så att skarvarna på bärlinorna hamnar över en plint. Nu har du inte gjort så, och det förstår jag.

Kapa till bärlinor och sedan sätta dit plintarna ???

Eller det måste väl gå att få till bärlinor i de längder man vill ha eller ?

/peter

Ska du ha skarvarna över plintarna?? Om jag har föstått rätt så ska man undvika det...?

falcor skrev:
Ska du ha skarvarna över plintarna?? Om jag har föstått rätt så ska man undvika det...?
Hmm, jag är ingen snickare utan läser det jag kommer över. Det kanske inte spelar någon roll. Men borde det inte hålla bättre då ?

Ok, här var det visst redan utrett. Kolla Byggarns inlägg.

Så då har du gjort rätt. Sorry ;-)

http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/70555-skarva-baerlina-i-mitt-fall.html

/peter

Dagens arbetsresultat....tog längre tid att jag trodde att sätta golvreglar....mät minst två gånger....kapa en gång...

Golvreglar.jpg

snart kan man komma å kolla på siroccon och ta en kaffe på altanen!?

Hej!

Ser på dina bilder att du fäst bjälkarna direkt i fasaden. Jag skulle behöva göra i stort sett samma sak men är orolig för vad som händer den dag jag behöver byta ut någon bräda i fasaden alternativt måla om hela fasaden?

Hur har du haft några liknande funderingar eller kollat upp med någon hurvida det är brukligt att skruva allt direkt i fasaden?

Tacksam för tips och funderingar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.