Byggahus.se
A Andresm skrev:
Hur gör man med dom som vilar på stenplattorna?
Är det långt till berg under de stolpar som står på stenplattor? Om det inte är långt kan man gräva ut och fästa i berget. Men är det en bit är nog det bästa att gräva ut för gjutrör och gjuta en plint som dubbas till berg.
 
  • Gilla
Lassebo och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men hur är det med resten av konstruktionen. Ser ju inte ut som det finns någon större kompetens i projektet.
Bra, att ni har gjort en väldigt bra och detaljerad fotodokumentation.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
R roli skrev:
Är det långt till berg under de stolpar som står på stenplattor? Om det inte är långt kan man gräva ut och fästa i berget. Men är det en bit är nog det bästa att gräva ut för gjutrör och gjuta en plint som dubbas till berg.
Vi brukar borra 5 cm djupt i berget och dubba med 2-3 armeringsjärn med ankarmassa.
 
  • Gilla
Lassebo och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Precis så har jag det hemma. Borrat med 16mm och nedslagna med slägga för att slippa lim/fästmassa i hålet. Men det är iofs överkurs. 18mm och ett lämpligt lim/massa (finns många alternativ) fungerar också.
Förstår inte hur du menar, har du sett bilden? Dvs stolparna på stenplattor, var det så du hade?
 
Redigerat:
B bossespecial skrev:
Som nämnts, fäst en längsgående regel på väggen och skruva balkskor i denna(y)
Tar ner det som är är fäst mot väggen och ny bärlina/längsgående regel och balksko?
 
Violina Violina skrev:
Den altanen hade inte jag vågat använda iaf..[/QUOT
M Maximarcus skrev:
Det helt naturliga hade ju varit att använda 70x70 eller 95x95 som fått gå hela vägen upp till räckets överliggare. Nu ställs lite extra krav på räckets infästning i bärlinan i ytterkant för att det ska bli stadigt.
Möbelvinkeln som sitter i berget ska ju bara bort!
95 x 95 stoppar hade jag valt.
 
A Andresm skrev:
Tar ner det som är är fäst mot väggen och ny bärlina/längsgående regel och balksko?
Varför göra mer jobb än nödvändigt. Det räcker att ta bort vinkeljärnen under reglarna och sätta en bärlina under alla reglarna. Sätter du en skruv med plugg, i bärlinan, avsedd för ditt väggmaterial under/precis vid sidan av respektive regel. Så kommer det att hålla och mer där till.

Skall du fästa en bärlina mellan reglarna och väggen och fästa reglarna med balkskor i den. Så måste samtliga reglar demonteras, kapas för att sedan återmonteras när bärlinan är monterad. Vilket är slöseri med tid/pengar och arbetskraft. Men vill du göra så visst det blir kanske en snyggare lösning än den jag föreslår men det är det enda. Då även min förslagna lösning kommer att klara hållfastheten med råge.
 
  • Gilla
Öckeröhus och 10 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Exakt vilka stolpar är det som skulle ta upp vikten???

Vad jag kan se på fotona är det inga stolpar som är korrekt förankrade och ser ut att kunna vara direkt lastbärande :(
Tänk hur stor belastning det blir på de ynka skruvarna och plåtbeslagen, när det ligger en meter snö på trädäcket på vintern.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
H han verkar skrev:
stolparna är det nog inget fel på skulle nog klara en lastbil, däremot infästningen i berget och antal spik/skruv mellan planken
sen kommer stolparna suga vatten i end träet
Är det för lite skruv mellan planken? eller ska det vara andra skruvar?
 
N Nybyggarens skrev:
Stolpar? Det är ju till att börja med hopskruvade plankor!.
Försök att hitta grova stolpar i lämplig dimension som är raka och inte ser ut som korkskruvar. Att skruva eller spika ihop reglar på det sätt som gjorts i detta fall är vanligt och är ett utmärkt sätt att få en bra konstruktion.
 
  • Gilla
  • Haha
GammelMan99 och 5 till
  • Laddar…
A Andresm skrev:
Det låter som en bra idé, gör man det med samtliga stolpar? Hur gör man med dom som vilar på stenplattorna?
Jag skulle gjort det med samtliga. De som ligger mot de gamla stenplattorna skulle nog jag försökt med jordskruv eller grävt ner en plint. Åtminstone bytt mot större plattor som fördelar ut trycket mer än en enstaka sten.
 
  • Gilla
Kronprinsen och 1 till
  • Laddar…
A Andresm skrev:
Förstår inte hur du menar, har du sett bilden? Dvs stolparna på stenplattor, var det så du hade?
Jag syftade på de som satt borrade direkt i berget.
 
  • Gilla
&herr frej och 1 till
  • Laddar…
Nä. Vad trist. Branschen har mycket att svara för!

Först. Betala ingenting om möjligt. Det här kan du dra hela vägen till rätten utan problem. Så, om det kommer en faktura så bestrid den skriftligen och säg helt enkelt att det inte är fackmannamässigt utfört. Så. Klart. Det håller.

Sedan tar du dit en annan firma som stabiliserar allt. Tex riktiga förankringar i berget (kräver Hilti :)) och övriga saker som inte är korrekta. Tex att ställa bärande "stolpar" direkt på stenplattorna. Det kanske funkar men, nej. Så hade jag inte gjort! Och såklart, bärlinan i huset!!! Blir nog inte så blodigt.

Sådana här konstruktioner kan bli väldigt stabila beroende på vilka dimensioner man har använt sig av. Jag har inte detaljstuderat men det ser väl inte helt orimligt ut från bilderna.

Sedan får du komma överens med att betala (så lite som möjligt) till den tidigare firman. Allt behöver nog inte slängas.
 
  • Gilla
Bengteric och 3 till
  • Laddar…
P Pierreben skrev:
1. Ligger plattorna/tegelstenarna(?) direkt mot jorden eller har det grävts ur, fyllts på med makadam och packats under dem? Finns stor risk att detta annars kommer sätta sig :thinking:
2. På bilden är en mer korrekt fästning av "stolparna" i berget.
3. Rekommenderat sätt att fästa mot fasad är en bärlina med stolpskor (bild 2)

Hoppas verkligen du får till detta på ett bra sätt. Är nog tyvärr ingen rolig historia att i efterhand få in stolpskorna.
Så skall det se ut! Och kom ihåg luft mellan regel och balkskobotten samt rostfri skruv!

Men jag ser inte riktigt. Har du försänkt franskskruven? Överkurs. Eller är bara så att man inte ser på bilden. X)
 
Det där ser väl inte så svårt att fixa ut? Riktigt tafflig infästning i berget men troligen lätt att fixa. Jag hade övervägt en snabblösning. Borra 16 mm hål i stolparna vinkelrätt mot berget, och sedan vidare ned i berget med 16 mm betongborr. Total längd på hålet blir väl en halvmeter. Sedan bultar man ned 2 st 16 mm armeringsjärn per stolpe. Då finns det inte en chans att altanen flyttar på sig utan den kommer att stå stabilt på berget.

Alternativ lösning är stolpskor. Välj skor som bara har L-form. Lossa på stolparna en och en, dra ut dem så att du får plats att borra, bulta ned stolpskorna och kapa sedan stolpen i rätt höjd så att du kan ställa den på stolpskon.

Att det är överdimensionerat och ser ut som en förskoleklass har byggt stommen kommer inte att synas när du får på trä på framsidan.

Trästolpe för altan felaktigt infäst i berget med lösa metallfästen och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ramini och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.