Byggahus.se
Startar denna tråd då jag nu är rätt frustrerad. Köpte en Vera Edge precis innan jul och tänkte få igång den under julhelgen.

Får inte USB-porten att varken respondera på 3G-sticka eller min RFXCOM. Hittade följande tråd om detta, men i övrigt vet jag inte så mycket mer när jag fr igång den.
http://forum.micasaverde.com/index.php?topic=28816.0

Kommer använda de 433-sensorer och brytare jag tidigare använt tillsammans med Tellstick och på sikt lägga till mera z-wave.

Har anslutit en ip-kamera, men i Veras gränssnitt uppdateras bilden bara någon gång per sekund vilket jag tycker är märkligt.

Avsaknaden av prylar som stödjer z-wave plus gör ju att man inte kan använda Edgen full ut.
Hittills inte så imponerad. Behöver dock bli övertygad :)
 
Hej,

USB problemet jobbar väl Vera med såvitt jag kan förstå men jag håller med om att det är surt när (ytterligare) en ofärdig produkt släpps på marknaden. Det visar väl egentligen bara att branschen inte har mognat tillräckligt, framförallt inte på tillverkarsidan.

Avsaknad av Z-Wave plus komponenter hindrar Dig ju inte från att använda Z-Wave produkter som inte är "Plus" komponenter.
 
ControlFreak skrev:
Hej,

USB problemet jobbar väl Vera med såvitt jag kan förstå men jag håller med om att det är surt när (ytterligare) en ofärdig produkt släpps på marknaden. Det visar väl egentligen bara att branschen inte har mognat tillräckligt, framförallt inte på tillverkarsidan.

Avsaknad av Z-Wave plus komponenter hindrar Dig ju inte från att använda Z-Wave produkter som inte är "Plus" komponenter.
Jo, men vad jag förstår kan man inte använda z-wave och z-wave plusgrejer tillsammans om man vill ha effekten av plusgrejernas fördelar.
 
Fick min Vera Edge igår, försökte installera men har samma problem som flertalet andra ( http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,29884.0.html ) med blinkande lampor (ej fast sken) och ingen kontakt med home.getvera.com.

Micasaverde-forumet är ju är extremt jobbigt, captcha som jag knappt kan läsa själv + 3 slumpfrågor där jag inte ens lyckas hitta svaret på google och således inte kan posta i forumet, vad sjutton är svaret till t.ex. "What did Newton use to prove his law of gravity" :/.

Citerar ojje, hittills inte så imponerad, inte alls faktiskt :p
 
apple är i alla fall en början att komma vidare i deras forum ;-)
Idag hörde deras support av sig och vill fjärransluta till min Edge för att felsöka USB-porten. Jag trodde alla hade samma fel...
 
Jag har samma problem med en Vera Edge som bara ligger och väntar på att USB-funktionen ska patchas. Veras support har lovat ny FW i slutet av januari:

Our developers know about that issue and this should be fixed in the next firmware update that is announced to come at the end of january.
Tidigare utlovades dock en patch i början av januari, så jag vet inte riktigt hur mycket mans ka lita på det:

We’ve discovered an incompatibility in the usb drivers on the OpenWrt platform that is used by the Vera Edge.
Our colleagues from development are working on it right now and should release a patch and in the first weeks of January to fix this.

If you’ve been on UI7 for some time you’ve probably noticed that the interface has evolved over time, and each monthly update brings fixes along with improvements.
 
  • Gilla
GreenMoose
  • Laddar…
Tänkte också att någon kunde vara intresserade av mina andra svar från Vera supporten angående Vera Edge:

1. Is it possible to downgrade the Vera Edge to UI5? I find UI7 very confusing to work with and it seems to require a lot more clicks to do the same configurations as in UI5.
It is not possible to downgrade the Vera Edge to UI5, as it was designed to work with firmwares from UI7 and up. UI5 does not have the proper procedures to function on Vera Edge’s hardware.

2. My old controller is a Vera Lite running UI5 with FW 1.5.672 (serial number 35107213). What is the best way of transfering all my devices, apps and settings to my new Vera Edge? Do i have to update my Vera Lite to UI7 (I would prefer not...)?
Transferring the Z-Wave network from a Vera Lite to a Vera Edge is a fairly straightforward procedure. It involves having the Vera Lite and the Vera Edge in the same network (i.e. connected to the same router) and transferring the settings from a unit to another. I have attached a document describing in detail the whole procedure.

3. I read in the latest UI7 update MIOS now supported geofencing (without using an external app like VeraMate or iViri). I also find an option for geofencing under Dashboard in UI7. However, I can't seem to find any option of enabling this in the iOS app? Is it only available in the Android app?
Geofencing is indeed supported on the latest UI7 release. To work with geofencing, you have to use the mobile app provided in the Android Play Store. Apple has yet to approve the app. It will be available shortly for download from the App Store.
 
  • Gilla
GreenMoose och 1 till
  • Laddar…
Var hittar jag en bra demo av Veras UI? Funderar på att köpa en Vera Edge.
 
Den här videon ger en hygglig överblick och det finns några klipp till under Vera Training- kontot på YT där de visar vissa features mer i detalj, som t.ex Scenes.
http://youtu.be/KeuSHTe8H3Y
 
Jag har fått igång allt nu och bland annat fångar jag in Nexas brandvarnare som sitter i garaget med RFXcom och kan då trigga nytt larm (avståndet är för långt för att brandvarnaren skall aktivera nästa brandvarnare).

Nästa utmaning blir att ansluta RFXcom samt en USB-sticka som minne för att spara loggar. Vet någon hur man gör för att ansluta två USB-enheter till VeraEdge? Skulle kunna tänka mig en 3G-sticka också. En hub kan ju lösa antalet portar, men som jag förstår det kan jag ju bara konfigurera en port via Veras gränssnitt.
 
Hej

jaha det blev en vera edge för min del också, har en liknande fråga som ovan skulle behöva koppla in en ir blaster samt en hårddisk för att spela in från kameror ?

MrDTS
 
Hej

Har köpt till en Northq Power reader, får inte riktigt den att lira
Ser batterisymbolen men den säger att "Failed at: Setting user configuration" samt "Waiting for wakeup to configure device" längre kommer jag inte ?
Tips vad jag ska göra, har sökt på flera forum men inte fått till detta.

MrDTS
 
Hej

Nu verkar jag ha fått igång den, vad ska man skriva in på eller var hittar jag på min elmätare det som ska stå på " 9-Pulse Count" ?

MrDTS
 
Ska bygga in en surfplatta i väggen 10,1" med imperihome väldigt snyggt gränssnitt : )
för att styra hemmet med.
Iphone kör jag med veramate, båda har jag i köp app.
tips på andra snygga appar till vera, den i pc använder jag bara vid installation ser ju inte så rolig ut.

MrDTS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.