Byggahus.se
Idag har vi bara plockat 8 fästingar från våra 2 små sötnöss. Tycker det har ökat enormt med fästingar senaste åren. För några år sedan plockade kag kanske ett 10tal fästingar på en hel sommar från våran katt.
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Idag har vi bara plockat 8 fästingar från våra 2 små sötnöss. Tycker det har ökat enormt med fästingar senaste åren. För några år sedan plockade kag kanske ett 10tal fästingar på en hel sommar från våran katt.
Det stämmer att de ökat både i antal och utbredning. Snart är det bara i Lappland man slipper dem.
 
  • Ledsen
  • Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
4774
N Niq skrev:
En tidigare katt blev biten i huvudet. Det var en vildkatt som vi tagit hand om så den jagade allt den hittade och komma ofta hem med något sår eller hade ont någonstans. Dens lösning var alltid att sova tills den kände sig bra. Den här gången sov den i stort sett 3 dygn den var bara uppe och äta. När vi väl insåg att den blivit ormbiten så var det försent att göra något annat än hoppas på det bästa och vänta. Efter 3 dygn så hade den ett trekantigt huvud pga allt var som hade samlats under huden från såren den fått. Så jag fick klämma ut en massa gammalt var och behandla såren med antibiotikasalva. Trevligare saker har man ju gjort. Men den blev helt bra sen.
Stackars kisse, men otroligt skönt att höra att det blev bra. Katter har verkligen 7 liv. Starkt av dig att klämma ut allt var . Det var därför Malte hade de två dräneringsrören.
 
4774 4774 skrev:
Stackars kisse, men otroligt skönt att höra att det blev bra. Katter har verkligen 7 liv. Starkt av dig att klämma ut allt var . Det var därför Malte hade de två dräneringsrören.
Ja den och dens bror hade ett ganska hårt liv innan dom kom till oss. Men en vildkatt som har levt på vad den kan jaga och hitta blir nog aldrig riktigt som en katt som är uppväxt i ett bra hem.

Har skrivit det förr men den som aldrig sett en riktig vildkatt förstår nog inte vilket vilddjur en katt kan vara. Vi fick klagomål från grannarna att våra katter jagade deras hundar. Hundarna var golden retriever och en schäferliknande blandras så det var inga små hundar.
 
  • Gilla
  • Wow
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Hundarna var golden retriever och en schäferliknande blandras så det var inga små hundar.
Det är nog ganska vanligt att katter går på större hundar. Min förra katt fick jag höra av en labradorägare att den hade attackerat och hoppat på hunden och upp i nacken, tills ägaren fick bort min ”våfflan” Det såg nog mera dramatiskt ut än det var. Småhundar hade han desto mera respekt för märkligt nog.
Nu i helgen var det en goldenägare som gick åt vårat håll när jag var ute med Fajbjoj på promenad, och jag fick ta upp Fajbjoj och gå avsides, annars hade nog även i han gjort ett utfall. För han började med att hotfullt gå framåt mot hunden tills jag insåg att nu var det fara och färde för den ”stackars” labradoren. Så något är det med relationen stora hundar och katter.
 
  • Wow
  • Gilla
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Det är nog ganska vanligt att katter går på större hundar. Min förra katt fick jag höra av en labradorägare att den hade attackerat och hoppat på hunden och upp i nacken, tills ägaren fick bort min ”våfflan” Det såg nog mera dramatiskt ut än det var. Småhundar hade han desto mera respekt för märkligt nog.
Nu i helgen var det en goldenägare som gick åt vårat håll när jag var ute med Fajbjoj på promenad, och jag fick ta upp Fajbjoj och gå avsides, annars hade nog även i han gjort ett utfall. För han började med att hotfullt gå framåt mot hunden tills jag insåg att nu var det fara och färde för den ”stackars” labradoren. Så något är det med relationen stora hundar och katter.
Ok jag vet att det händer och framförallt när katter känner sig hotade och trängda men har inte annars hört om att katter attackerar hundar annat än undantagsvis.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
N Niq skrev:
Ok jag vet att det händer och framförallt när katter känner sig hotade och trängda men har inte annars hört om att katter attackerar hundar annat än undantagsvis.
Det märkliga är att det var katterna som gjorde utfallen, men det kan ha att göra med revirtänkande, då det i båda fallen var i närheten till hemmet. Samt att de större hundarna har ett lugn och inte utstrålar aggressivitet som de små kanske gör.
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Det märkliga är att det var katterna som gjorde utfallen, men det kan ha att göra med revirtänkande, då det i båda fallen var i närheten till hemmet. Samt att de större hundarna har ett lugn och inte utstrålar aggressivitet som de små kanske gör.
En del katter verkar vara krigare.
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Kattarm sticker ut från kylskåp med lapp som säger "Kontrollera kattarm innan stängning".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 13 till
  • Laddar…
4774
N Niq skrev:
Ja den och dens bror hade ett ganska hårt liv innan dom kom till oss. Men en vildkatt som har levt på vad den kan jaga och hitta blir nog aldrig riktigt som en katt som är uppväxt i ett bra hem.

Har skrivit det förr men den som aldrig sett en riktig vildkatt förstår nog inte vilket vilddjur en katt kan vara. Vi fick klagomål från grannarna att våra katter jagade deras hundar. Hundarna var golden retriever och en schäferliknande blandras så det var inga små hundar.
Våra 2 är födda i det vilda men en barmhärtig själ fångade mamman och samtliga 7 syskon som inte var äldre än 1v. Sedan kom det för tre år sedan en vildkatt till oss på vintern (fast så vild verkade han dock inte vara), han var ruggig, okastrerad och skygg till en början men efter 4 dagar så lämnade han inte min sida överhuvudtaget. Vi tog honom till veterinären och kastrerade och vaccinerade honom. Ringde polisen, satt ut annonser i tidningar och lappar i varenda mataffär men ingen hörde av sig. Det blev ohållbart att ha honom kvar då han inte kom överens med de två vi redan hade. Efter 7 månader så fick han äntligen en plats på katthemmet i Södertälje. Grät floder, kände mig så elak men det gick ju inte att ha kvar honom. Han blev adopterad efter 4 dagar 😄. Vår britt jagade allt han såg, ffr hatade han schäfrar och rävar.
 
  • Gilla
  • Älska
SusoDus och 4 till
  • Laddar…
4774
Noramasen Noramasen skrev:
Det är nog ganska vanligt att katter går på större hundar. Min förra katt fick jag höra av en labradorägare att den hade attackerat och hoppat på hunden och upp i nacken, tills ägaren fick bort min ”våfflan” Det såg nog mera dramatiskt ut än det var. Småhundar hade han desto mera respekt för märkligt nog.
Nu i helgen var det en goldenägare som gick åt vårat håll när jag var ute med Fajbjoj på promenad, och jag fick ta upp Fajbjoj och gå avsides, annars hade nog även i han gjort ett utfall. För han började med att hotfullt gå framåt mot hunden tills jag insåg att nu var det fara och färde för den ”stackars” labradoren. Så något är det med relationen stora hundar och katter.
Håller med 😺. Katter kan nog spöa vilken hund som helst men tenderar att reta stora snälla hundar som är helt oskyldiga hahaha
 
  • Haha
Noramasen
  • Laddar…
Det var otroligt att se våra vildkatter när dom klättrade eller hoppade. Dom hoppade riktigt högt och långt. Fick dom bara fast sig med framtassarna så drog dom sig upp. I början åt dom allt som gick att äta. Vi bodde nära en å. Dom kom många gånger och luktade fisk och jag funderade vems fisk dom stulit. Tills jag en dag såg att dom var nere vid ån och fångade fisk.
Vi lämnade en gång en tigerkaka framme på köksbänken och gick på övervåningen. Katter brukar inte äta sådant. Efter en kanske 5 minuter hörde vi ljud från köket och gick ner. Där satt båda katterna och vräkte i sig tigerkaka halva var borta. Dom lärde sig efter en tid att dom fick mat regelbundet och slutade äta vad som helst som var ätbart.
 
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
4774
N Niq skrev:
Det var otroligt att se våra vildkatter när dom klättrade eller hoppade. Dom hoppade riktigt högt och långt. Fick dom bara fast sig med framtassarna så drog dom sig upp. I början åt dom allt som gick att äta. Vi bodde nära en å. Dom kom många gånger och luktade fisk och jag funderade vems fisk dom stulit. Tills jag en dag såg att dom var nere vid ån och fångade fisk.
Vi lämnade en gång en tigerkaka framme på köksbänken och gick på övervåningen. Katter brukar inte äta sådant. Efter en kanske 5 minuter hörde vi ljud från köket och gick ner. Där satt båda katterna och vräkte i sig tigerkaka halva var borta. Dom lärde sig efter en tid att dom fick mat regelbundet och slutade äta vad som helst som var ätbart.
Två riktiga överlevdskungar 😺😺😺
 
Strålande sol, varmt.. fint.. och katten väljer sofflocket som sagt.. MEN 5 min kunde vi offra på att sandbada .. innan vi gick in och la oss på sofflocket igen..

Katt som rullar sig och vilar på marken i olika positioner med texten "SANDBAD" och hjärtsymboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
Nalleman64 och 7 till
  • Laddar…
Borstar bort det sista av vinterpälsen 😻
 
  • Älska
  • Gilla
Nalleman64 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.