Byggahus.se
Mysteriet med Kattens märkliga beteende häromdagen verkar vara löst. Det stavas festuca glauca, blåsvingel. Han betar dessa små vassa strån vilka uppenbarligen inte passerar systemet helt omärkligt. Jag får överväga att flytta bort alla plantor från den delen av trädgården som Katten kan gå i.

För några år sedan var det carex som var ett problem. Dessa strån är hårda och vassa och han kräktes upp dem hela. Nu har vi bara carex utanför inhägnaden.

Jag tänker på Baloo och myrorna när jag funderar på varför Katten absolut vill äta hårda grästryper. Jag antar att det är av samma anledning...
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik440 och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har länge tänkt att skriva att jag tycker er chef Nisse är en väldigt vacker katt.
Han har en teckning som jag verkligen gillar.
[bild]
Tycker jag (vi) med 😍 jag tycker hans "sminkning" (säg inte det högt..) är skithäftig och vacker.. inte säker på att jag sett det så tydligt på så många andra katter tidigare (det svarta runt ögonen.. och i nosen.. inte liksom i pälsen utan i huden / i näsborren..)

..och kungen själv säger "Det vet jag väl, jag putsar mig dagligen för att skina mer än solen själv.." 😜
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Mysteriet med Kattens märkliga beteende häromdagen verkar vara löst. Det stavas festuca glauca, blåsvingel. Han betar dessa små vassa strån vilka uppenbarligen inte passerar systemet helt omärkligt. Jag får överväga att flytta bort alla plantor från den delen av trädgården som Katten kan gå i.

För några år sedan var det carex som var ett problem. Dessa strån är hårda och vassa och han kräktes upp dem hela. Nu har vi bara carex utanför inhägnaden.

Jag tänker på Baloo och myrorna när jag funderar på varför Katten absolut vill äta hårda grästryper. Jag antar att det är av samma anledning...
Lite skit rensar magen typ?
Frågan är väl om han äter dessa saker för att få kräkas? (dvs mår illa) eller bara ändå..
 
Snigla Snigla skrev:
Lite skit rensar magen typ?
Frågan är väl om han äter dessa saker för att få kräkas? (dvs mår illa) eller bara ändå..
Nja han äter gräs som en ko så det är nog mer för gräsätandets skull. Men jag tror att det ibland fastnar gräs upp i slemhinnan bakom näsan. Dessa brukar komma ut av sig själv efter en tid. Det är nog det som hände nu.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Jiji Jiji skrev:
Nja han äter gräs som en ko så det är nog mer för gräsätandets skull. Men jag tror att det ibland fastnar gräs upp i slemhinnan bakom näsan. Dessa brukar komma ut av sig själv efter en tid. Det är nog det som hände nu.
Sicken himla tur för Katten och för dig att det var något rätt banalt, om än mycket irriterande.

Ska inte jämföra mig med en katt (även om jag gärna skulle vilja bli en högt älskad huskatt i mitt nästa liv) men jag fick för mig att jag skulle hjula på gräsmattan för några år sen och då jag inte övat på det under ett par decennier rasade jag ihop i en skrattade hög och det måste ha varit då som jag fick in gräs i munnen, varpå ett strå fastnade bakom ena halsmandeln. Gick runt och harklade och fnös i ett par dagar innan jag faktiskt begav mig till vårdcentralen där det för läkaren var en enkel match att fiska upp det där strået. Obehaget i halsen satt kvar några dagar efteråt. Sen dess har jag bara prövat att hjula inomhus, på gymmet.
 
  • Haha
  • Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Lille Nisse är lite ynklig just nu.. (fast tala inte om det för honom.. för han tror han är ett stort farligt rovdjur..) men han nyser (finns nog ingen som kan låta så ynklig som Nisse när han nyser)... och är lite hängig/trött .. och det rinner lite i ögonvrån ibland.

Har länge misstänkt att han är allergisk mot nått.. och efter att husse ynkligt nyst också i samma veva - så har jag insett att bägge två reagerar på sködningen här! Vet inte om det gäller en speciell gröda.. eller om det bara är att det cirkulerar hemskt mycket "partiklar" i luften (inkl mycket trams från våra björkar). Men förra året.. var det samma sak kring skördetid..

Båda äter bra, dricker bra och går på toa som de ska :)

(borde lätta snart.. de har plockat in balarna nyss.. dammar fortfarande i luften .. men ja det minskar snart!)
Just nu är det gråbo som blommar. Växer ju ofta i kanten av åkrar dessutom.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Sicken himla tur för Katten och för dig att det var något rätt banalt, om än mycket irriterande.

Ska inte jämföra mig med en katt (även om jag gärna skulle vilja bli en högt älskad huskatt i mitt nästa liv) men jag fick för mig att jag skulle hjula på gräsmattan för några år sen och då jag inte övat på det under ett par decennier rasade jag ihop i en skrattade hög och det måste ha varit då som jag fick in gräs i munnen, varpå ett strå fastnade bakom ena halsmandeln. Gick runt och harklade och fnös i ett par dagar innan jag faktiskt begav mig till vårdcentralen där det för läkaren var en enkel match att fiska upp det där strået. Obehaget i halsen satt kvar några dagar efteråt. Sen dess har jag bara prövat att hjula inomhus, på gymmet.
Men usch vilken otur. Men mycket imponerande att du kan hjula.
På samma tema kan jag berätta att jag fick upp ett riskorn i näsan en gång. Jag nös när jag svalde... Jag trodde länge att det bara var irriterat i slemhinnan efteråt men efter en vecka eller så gled det ner ett riskorn i svalget...
 
  • Wow
Maria T
  • Laddar…
4774
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
I fredags fick vi hem den här lilla damen.
Gudanimig vilken sötnos ❤️❤️❤️
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
4774
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
[bild]

Alla som gillar katter räck upp en hand!
Tassarna i taket 😀
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…

Laban bråkar med sin spegelbild i brist på annan lekkamrat. 😋

Doris är fortsatt skeptisk till honom och håller sig undan. Igår kväll, när hon inte kommit fram på hela dagen så att jag kunde ge henne sin medicin, gick jag ner i källaren och jamade eländigt. Då dök hon upp i källarfönstret, tog sin medicin inrullad i skinka och stack.

Men jag satte också in en felliway i eluttaget där, så nu får vi se om hon lugnar ner sig snart.
 
  • Gilla
  • Älska
Andreas_Hansson och 13 till
  • Laddar…
4774
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
[video]
Laban bråkar med sin spegelbild i brist på annan lekkamrat. 😋

Doris är fortsatt skeptisk till honom och håller sig undan. Igår kväll, när hon inte kommit fram på hela dagen så att jag kunde ge henne sin medicin, gick jag ner i källaren och jamade eländigt. Då dök hon upp i källarfönstret, tog sin medicin inrullad i skinka och stack.

Men jag satte också in en felliway i eluttaget där, så nu får vi se om hon lugnar ner sig snart.
Klart han gör 😀 Katter har inte förståelse att det är just deras egna spegelbild som de ser. Inte som vi människor. De ser en katt men förstår ju inte att den katten är just sig själv
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Klart han gör 😀 Katter har inte förståelse att det är just deras egna spegelbild som de ser. Inte som vi människor. De ser en katt men förstår ju inte att den katten är just sig själv
Jag tror vår katt förstår. Hon hatar ALLA andra katter och ska alltid jaga bort dem, men sin egen spegelbild är hon helt ointresserad av.
 
  • Gilla
  • Haha
Per Eskilsson och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Frasse har aldrig brytt sig det minsta om sin egen spegelbild.

Men han var 8 månader när han började chefa här, så han kan ju ha lärt sig tidigare hur det där funkar.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 5 till
  • Laddar…
Doris bara tittar slött på sin spegelbild och går vidare. Jag funderar på om hon helt enkelt är smartare än Laban, men det kan ju vara att han är kattunge också. Fast Doris har förvånat mig många gånger med att göra smarta saker, som att direkt undvika maten hon inte tål. Sedan när vi hade varit bortresta var jag van vid att gamla katten Smilla knappt kände igen oss. Men Doris hade suttit här och väntat alla 10 dagar vi var borta kändes det som. De andra i familjlen säger dock att jag överskattar Doris väldigt mycket och behandlar henne som en människa 😁
 
  • Älska
  • Gilla
Per Eskilsson och 6 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Doris bara tittar slött på sin spegelbild och går vidare. Jag funderar på om hon helt enkelt är smartare än Laban, men det kan ju vara att han är kattunge också. Fast Doris har förvånat mig många gånger med att göra smarta saker, som att direkt undvika maten hon inte tål. Sedan när vi hade varit bortresta var jag van vid att gamla katten Smilla knappt kände igen oss. Men Doris hade suttit här och väntat alla 10 dagar vi var borta kändes det som. De andra i familjlen säger dock att jag överskattar Doris väldigt mycket och behandlar henne som en människa 😁
Mäh, hur behandlar dom andra hon då?! 😐🫣😂

Pratade med en kollega imorse som har en 2årig Perser, barnen våra växer upp och blir självständiga men katterna får vi curla/ta hand om i många år till.

Men dom ger mycket kärlek också. ❤️
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Per Eskilsson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.