Efter att ha läst ALLA svar här som rör ommålning av träfasader, så har jag ändå några frågor.
Har insett att jag först ska målartvätta/fasadtvätta (samma sak?)
och därefter gå på med Alg- och mögeldesinfektion//tvätt (är det samma sak?)
Jag har svarta prickar på fasadens norrsida. Finns det mögel medel som kan sprutas på men som inte behöver borstas och spolas av före målning, om jag har fasadtvättat innan. Har läst om Algrent Proffs som lovar just det. Bör jag behandla hela huset med mögelmedlet, eller bara där prickarna syns?
Kan jag göra allt färdigt nu på våren och vänta med målning till försommaren?

Är så tacksam för alla era tips och erfarenheter.

K Kristina J skrev:
Har insett att jag först ska målartvätta/fasadtvätta (samma sak?)
Ja.

K Kristina J skrev:
och därefter gå på med Alg- och mögeldesinfektion//tvätt (är det samma sak?)
Finns kanske fasadtvättmedel med alg- & mögelgift, men generellt är kombinationsprodukter alltid sämre än separata renodlade produkter. => Alltså, tvätta först fasaden, sedan använd ett gift om du tycker det är en bra idé.

K Kristina J skrev:
Bör jag behandla hela huset med mögelmedlet, eller bara där prickarna syns?
Bara där prickarna syns. Gift ska inte användas i onödan, och helst inte alls.

K Kristina J skrev:
Kan jag göra allt färdigt nu på våren och vänta med målning till försommaren?
Det kan man, men antagligen är förarbetet förgäves om man väntar för länge iom att fasaden smutsas ner igen. Nu beror det antagligen på vilket gift som används. Vissa sitter säkert kvar längre än andra och då bör det gå att vänta ett tag. Å andra sidan så måste ju fasaden hinna torka innan målning. All sådan information bör ju stå på produkterna.

Sedan bör man nog förbereda sig på att fasaden sannolikt kommer att få mögelpåväxt igen, och särskilt då på norrsidan. Det beror helt enkelt på att klimatet är mildare och fuktigare nu än tidigare.

Oldboy Oldboy skrev:
Ja.

Finns kanske fasadtvättmedel med alg- & mögelgift, men generellt är kombinationsprodukter alltid sämre än separata renodlade produkter. => Alltså, tvätta först fasaden, sedan använd ett gift om du tycker det är en bra idé.

Bara där prickarna syns. Gift ska inte användas i onödan, och helst inte alls.

Det kan man, men antagligen är förarbetet förgäves om man väntar för länge iom att fasaden smutsas ner igen. Nu beror det antagligen på vilket gift som används. Vissa sitter säkert kvar längre än andra och då bör det gå att vänta ett tag. Å andra sidan så måste ju fasaden hinna torka innan målning. All sådan information bör ju stå på produkterna.

Sedan bör man nog förbereda sig på att fasaden sannolikt kommer att få mögelpåväxt igen, och särskilt då på norrsidan. Det beror helt enkelt på att klimatet är mildare och fuktigare nu än tidigare.
Tusen tack för ett utförligt svar. Då går jag på med Prick-fri där det behövs, och inte mer än så. Därefter använder jag målningstvätt, sedan hoppas jag på att värmen kommer, så att jag inte behöver vänta alltför länge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.