Vi beställde ett Smeg frenchdoor kyl/frysskåp som hade mindre bucklor frampå, till nedsatt pris.
Allt bra fram tills vi upptäckte att det inte fungerade. Frysdelen funkade felfritt men inte kylen, den höll endast 15 grader.
Efter flera påtryckningar till Elfynd fram och tillbaka så får vi ok med att en tekniker skall kolla felet, bara det att det är flera veckor fram i tiden. Så efter att tekniker varit hem och försökt lagat felet, han visste inte vad det var, flera gånger, så får han det att fungera äntligen. Då har vi varit utan kylskåp i en månad och 10 dagar! Det var inte roligt alls. Varor som blivit förstörda.
Grejen var den att det var svårt att få det på plats då det är ovanligt stort, krävdes ombyggnation av platsen där den skulle stå, borttagning av ytterdörr mm. Så då vill man inte gärna bara returnera det hur som helst.
Felet var tydligen att det hade läckt kylmedel så det var slut.
Enda kompensationen vi fick var en rabatt på 1000kr.
Nej aldrig mer Elfynd för oss iallafall. Kan inte rekommendera dem!
 
L LadyBug74 skrev:
Grejen var den att det var svårt att få det på plats då det är ovanligt stort, krävdes ombyggnation av platsen där den skulle stå, borttagning av ytterdörr mm. Så då vill man inte gärna bara returnera det hur som helst.
Är ju enbart ditt fel att du väljer att ha det så.
 
  • Gilla
MrJay och 1 till
  • Laddar…
Hur menar du nu?
 
L LadyBug74 skrev:
Hur menar du nu?
Att det inte är någon annans fel att du valt ett skåp som blev svårt att installera på den plats du valt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Då missförstod du vad jag skrev. Jag klagade på Elfynd för att kyl/frysen inte fungerade. Inget annat. Såklart var det vi som fick ordna så det fick plats hos oss. Läs igen så ser du vad jag menade.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
L LadyBug74 skrev:
Då missförstod du vad jag skrev. Jag klagade på Elfynd för att kyl/frysen inte fungerade. Inget annat. Såklart var det vi som fick ordna så det fick plats hos oss. Läs igen så ser du vad jag menade.
Varför tog du ens upp problemet med storleken och placeringen om det inte var relevant?
Du fick en tusenlapp i kompensation för att du fick vänta 5-6 veckor på garantireparation, det är många som inte fått en krona för samma sak.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
N
Har aldrig förstått hypen kring Smeg. Verkar vara produkter som håller ganska medioker kvalitet och som lever på design (som jag tycker är ofattbart överskattad).
 
  • Gilla
Kashew och 5 till
  • Laddar…
Jobbar du på Elfynd kanske? Det förklarar ju saken.
Vi tyckte det var dåligt iallafall, prova att vara utan kylskåp i 5-6 veckor får du se hur roligt det är.
Man ska väl kunna förvänta sig att ett kyl/frysskåp ska fungera utan fel när man köper det? Det är inte för mycket begärt.
Om man inte tycker man skall kompenseras för det så har man väl låga krav isåfall.

Meningen att skriva om detta var att varna andra, att tänka till innan man beställer från dem,för att det inte är så bra som man tror.
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
P
N Nalleman64 skrev:
Har aldrig förstått hypen kring Smeg. Verkar vara produkter som håller ganska medioker kvalitet och som lever på design (som jag tycker är ofattbart överskattad).
nä inte medioker utan mer usel
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
P
L LadyBug74 skrev:
Jobbar du på Elfynd kanske? Det förklarar ju saken.
Vi tyckte det var dåligt iallafall, prova att vara utan kylskåp i 5-6 veckor får du se hur roligt det är.
Man ska väl kunna förvänta sig att ett kyl/frysskåp ska fungera utan fel när man köper det? Det är inte för mycket begärt.
Om man inte tycker man skall kompenseras för det så har man väl låga krav isåfall.

Meningen att skriva om detta var att varna andra, att tänka till innan man beställer från dem,för att det inte är så bra som man tror.
Det är tyvärr så att om man köper på elfynd mm. så får man skylla sig själv. man måste fråga sig: varför är det billigare? Ren självbevarelse!
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Jag har aldrig hört talas om Elfynd.se förrän i dag.

Jag håller med, det var dåligt av Elfynd att låta dig köpa ett skadat skåp till nedsatt pris..eller hur var det nu, är inte det deras affärside?

Uppenbarligen har det brustit i deras kontroll av skåpet då det var trasigt i kyldelen men inte i frysdelen.
Du kunde då utnyttjat din ångerrätt men valde att inte göra så.

Jag håller med att det är tråkigt att reparationer kan ta lång tid, jag har själv fått vänta över två månader på att ELON skulle laga ett splitter nytt kylskåp där kompressorn rasade efter tre veckor, dom försökte reparera två gånger, till slut blev dom tvingade att byta ut skåpet men det krävdes en hel del tjat och hot innan dom tog sitt ansvar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
P
Elfynd verkar ha som affärsidé att köpa skadade produkter och sälja vidare, ungefär som Returhuset som glatt kränger butikernas reklamationer och returer som om de var nya. Skall man handla av dylika så skall priset vara väldigt lågt och man skall ha gott om tid och man måste verkligen prova produkten så fort man får den.

Står man med ett trasigt kylskåp och behöver ett nytt så köp av en normal försäljare!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Jag har aldrig hört talas om Elfynd.se förrän i dag.

Jag håller med, det var dåligt av Elfynd att låta dig köpa ett skadat skåp till nedsatt pris..eller hur var det nu, är inte det deras affärside?

Uppenbarligen har det brustit i deras kontroll av skåpet då det var trasigt i kyldelen men inte i frysdelen.
Du kunde då utnyttjat din ångerrätt men valde att inte göra så.

Jag håller med att det är tråkigt att reparationer kan ta lång tid, jag har själv fått vänta över två månader på att ELON skulle laga ett splitter nytt kylskåp där kompressorn rasade efter tre veckor, dom försökte reparera två gånger, till slut blev dom tvingade att byta ut skåpet men det krävdes en hel del tjat och hot innan dom tog sitt ansvar.
du har rätt men vad var det för fabrikat från ELON du fick vänta på reparation? Elvita, whirlpool ...
De har ju inga egna reservdelsbytare,
 
L LadyBug74 skrev:
Vi beställde ett Smeg frenchdoor kyl/frysskåp som hade mindre bucklor frampå, till nedsatt pris.
Allt bra fram tills vi upptäckte att det inte fungerade. Frysdelen funkade felfritt men inte kylen, den höll endast 15 grader.
Efter flera påtryckningar till Elfynd fram och tillbaka så får vi ok med att en tekniker skall kolla felet, bara det att det är flera veckor fram i tiden. Så efter att tekniker varit hem och försökt lagat felet, han visste inte vad det var, flera gånger, så får han det att fungera äntligen. Då har vi varit utan kylskåp i en månad och 10 dagar! Det var inte roligt alls. Varor som blivit förstörda.
Grejen var den att det var svårt att få det på plats då det är ovanligt stort, krävdes ombyggnation av platsen där den skulle stå, borttagning av ytterdörr mm. Så då vill man inte gärna bara returnera det hur som helst.
Felet var tydligen att det hade läckt kylmedel så det var slut.
Enda kompensationen vi fick var en rabatt på 1000kr.
Nej aldrig mer Elfynd för oss iallafall. Kan inte rekommendera dem!
Tack för ett gott skratt!
 
1000 kr var en ok kompensation. Glöm och gå vidare.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.