Byggahus.se
Hej!
Jag har fundering, har en ute tak som ni ser på bilden vilket jag vill ha kanalplasttak där det saknas tak och byta några stolpar pelare.. Så jag vill beräkna snölasten på kanalplasten jag ska ha.. Min fråga är hur tänka/räkna man isåfall? Uppskatta om nån kan hjälpa till!

Tack i förhand!
 
  • Underkonstruktion av vit carport med skuggor på marken, röd censurerad fläck över detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Rickard.
Vars bor du?

Normalt dimensionerar man utifrån snözoner där man helt enkelt tar den snözon man bor i +egenvikten. Bygger man något som gärna samlar åt sig snö (snöfickor) får man ta hänsyn till det.
 
  • Gilla
Hanna tom
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Vars bor du?

Normalt dimensionerar man utifrån snözoner där man helt enkelt tar den snözon man bor i +egenvikten. Bygger man något som gärna samlar åt sig snö (snöfickor) får man ta hänsyn till det.
bor i Gbg.. menar du tar jag snözon för Gbg alltså 1,5 + egenvikten?
Grejen är jag fastnar lite på hur få man ta reda på om det behövs förstärkning isåfall?

Jag har räknat på snö lasten egentligen med hjälp av en formel och kom fram till att snö blir 1,2 .
 
Rickard.
Snözon 1.5 betyder att taket ska klara ≈150kg snö/m2. Egenvikten plus det är då det konstruktionen ska klara av utan att svikta mer än vad kanalplasttillverkan tillåter eller andra riktlinjer om det inte finns.
 
  • Gilla
Hanna tom
  • Laddar…
K
H Hanna tom skrev:
bor i Gbg.. menar du tar jag snözon för Gbg alltså 1,5 + egenvikten?
Grejen är jag fastnar lite på hur få man ta reda på om det behövs förstärkning isåfall?

Jag har räknat på snö lasten egentligen med hjälp av en formel och kom fram till att snö blir 1,2 .
Vilken formel då? Och 1,2 vad?
 
  • Gilla
Hanna tom
  • Laddar…
K kniv skrev:
Vilken formel då? Och 1,2 vad?
Med hjälp av den här formeln, men är ganska osäker om man behöver använda denna?
 
  • Dokumentation av en snölastformel och tabell med rekommenderade värden på exponeringsfaktorn C_e för olika topografier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard. Rickard. skrev:
Snözon 1.5 betyder att taket ska klara ≈150kg snö/m2. Egenvikten plus det är då det konstruktionen ska klara av utan att svikta mer än vad kanalplasttillverkan tillåter eller andra riktlinjer om det inte finns.
Jaha okej, så det är bara så enkelt & inte som jag har tänkt att det är komplicerat eller? Är det nåt annat behöver jag tänka på?
 
Det enklaste är att välja en produkt och titta i dess produktblad. Oftast anges det vilket avstånd det ska vara mellan upplagen beroende på snözon.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Det enklaste är att välja en produkt och titta i dess produktblad. Oftast anges det vilket avstånd det ska vara mellan upplagen beroende på snözon.
Jaha okej, men sen jag vill veta hur många balkar jag ska ha på varje hål! Hur kommer jag tänka där då? Jätte tacksam för svar
 
Antalet beror på hur tätt de måste ligga för att kanalplasttaket ska hålla. Dimension på reglarna beror sedan på hur lång spännvidd de har.
 
B bossespecial skrev:
Antalet beror på hur tätt de måste ligga för att kanalplasttaket ska hålla. Dimension på reglarna beror sedan på hur lång spännvidd de har.
Behöva man beräkna på de? Jag tänka köra med en sånt som är på bilden exempelvis
 
Jag hade räknat på det, mest för att jag kan detta. Bygger du med de dimensioner som du tänkt så fungerar det säkerligen.
 
  • Gilla
Hanna tom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.