11 109 läst ·
43 svar
11k läst
43 svar
Åkgräsklippare startar inte.
Precis den har fastnat där tidigare också sen går den ner. Vad gissar alla på att jag borde testa först. Startmotor som är seg eller tändspolen utan gnista? Blir dyrt med båda.
Det har varit ett par olika förslag i tråden. Hur testade du gnistan? Snurrade den lika långsamt som på filmen när du gjorde det?T Tarek Eddib skrev:
Om vi börjar med gnistan. Min uppfattning är att tändspolen sällan går sönder. Men det finns ofta diverse säkerhetsfunktioner som skall hindra att man startar med växel i eller klippaggregatet aktiverat. Någon av dessa eller tändlåset kan strula så att gnistan är oavsiktligt avstängd. Skulle så vara fallet är det mycket billigare än såväl tändspole som startmotor att åtgärda.
Sedan har vi startmotorn. Det är uppenbart på filmen att något är fel när den snurrar så trögt. Det kan vara startmotorn. Men det skulle också kunna vara en anordning för dekompression som strular. Till exempel på grund av för stort ventilspel. Det är ett allmänt förslag som jag vet gäller vissa gräsklippare. Jag vet dock inte om det gäller din. Eller batteriet kan vara urladdat efter att du har försökt starta så många gånger utan framgång. Skulle något av detta vara felet är det också mycket billigare att åtgärda än att byta startmotor eller tändspole.
Mitt bud baserat på vad som framkommit i tråden är att det finns fler enkla och billiga fel att undersöka innan det är dags att köpa dyra reservdelar.
Börja med startkablar så att du får lite snurr på maskinen.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 812 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 812 inlägg
Flera bra och insatta förslag.A Avemo skrev:Den stannar till vid varje kompressionstakt. Det kan bero på flera saker.
1. Startmotorn eller batteriet är dåliga och orkar inte dra runt motorn ordentligt. Prova mer ett annat batteri först.
2. Gnistan kommer alldeles för tidigt. Om så skulle vara fallet så skulle den snurra jämnare om du kopplade bort tändkabeln. Jag är ganska tveksam till att det är felet här. Men det är enkelt att utesluta med nämnd metod.
3. De stora gräsklipparmotorerna har ofta en dekompressionsanordning på kamaxeln som måste fungera för att startmotorn skall orka dra runt motorn. Den anordningen är beroende av korrekt ventilspel för att fungera. Det kan bli så att startmotorn inte orkar när ventilspelet är för stort.
Det jag kan tillägga som ibland händer om än sällan är att den metallbit som håller motoraxeln till svänghjulet i rätt läge går sönder, så att svänghjulet roterar på axeln och då blir tändpunkten helt fel. Detta beror också på vilken motor det är och jag har inte kollat upp vilken som sitter på Murray, så det kanske inte gäller aktuell maskin.
Heter "key" på engelska och det är väl knappast nyckel på svenska?
Edit: Min favoritkanal i ämnet: https://www.youtube.com/@TarylFixesAll/
Redigerat:
Tack för massa bra svar och tankar. Varit sjuk i helgen så inte kommit iväg för att testa fler saker.
Detta har jag hunnit kolla/fixa.
1. Nytt batteri.
2. Nytt tändstift.
3. Tagit ut tändstiftet och testat mot motorn. Ingen gnista.
4. Försökt rengöra så mycket som möjligt i motor/kablar.
5. Kollat så nya batteriet inte dött.
6. Dubbelkollat oljan.
Inte hunnit kolla alla sladdar och likande som tipsats innan köpt av tändspole/startmotor.
Detta har jag hunnit kolla/fixa.
1. Nytt batteri.
2. Nytt tändstift.
3. Tagit ut tändstiftet och testat mot motorn. Ingen gnista.
4. Försökt rengöra så mycket som möjligt i motor/kablar.
5. Kollat så nya batteriet inte dött.
6. Dubbelkollat oljan.
Inte hunnit kolla alla sladdar och likande som tipsats innan köpt av tändspole/startmotor.
Om du har nytt tändstift men ingen gnista så kan det bara vara tändspolen, eller möjligen dålig kontakt mellan tändstift och kabel. Du kan testa igen för säkerhets skull med en voltmeter, men annars så kan det inte vara något annat.
(Tändningen är ett helt passivt system skilt från övriga elsystemet. När motorn går runt så svingar magneter på svänghjulet förbi tändspolen och inducerar ström, som sedan går direkt till tändstiftet.)
(Tändningen är ett helt passivt system skilt från övriga elsystemet. När motorn går runt så svingar magneter på svänghjulet förbi tändspolen och inducerar ström, som sedan går direkt till tändstiftet.)
Det finns i högsta grad enklare och billigare fel än tändspolen som kan göra att gnistan saknas. Det finns ett tändlås för att stänga av motorn. Dessutom finns diverse säkerhetsbrytare för att motorn inte skall kunna gå när man inte sitter i sätet till exempel. Om tråden från tändspolen till dessa system någonstans har kontakt med chassijord blir det ingen gnista även om tändspolen är hel. Dessutom kräver magnettändningen ett visst varvtal på svänghjulet för att det skall bli en gnista. Om den stannar till vid kompressionen som den gör på filmen så är det nog för att det inte skall bli någon gnista.ricebridge skrev:
Mea culpa, du har så rätt, tänkte inte på att jag kopplat dän alla säkerhetsbrytare på min. My bad.A Avemo skrev:Det finns i högsta grad enklare och billigare fel än tändspolen som kan göra att gnistan saknas. Det finns ett tändlås för att stänga av motorn. Dessutom finns diverse säkerhetsbrytare för att motorn inte skall kunna gå när man inte sitter i sätet till exempel. Om tråden från tändspolen till dessa system någonstans har kontakt med chassijord blir det ingen gnista även om tändspolen är hel.