Byggahus.se
K Kallsing skrev:
Jag tror expropriationslagen kommer att nyttjas här om det är avlopp och elservicer under marken...
Nej, det gör det inte. Ledningsägaren söker, och får vanligen, ledningsrätt. Denne betalar en liten summa för intrånget. Markägaren tvingas samtidigt till begränsningar i användning av marken.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Nej, det gör det inte. Ledningsägaren söker, och får vanligen, ledningsrätt. Denne betalar en liten summa för intrånget. Markägaren tvingas samtidigt till begränsningar i användning av marken.
Kan aldrig tänka mig att kommunen kommer att betala för vad dom redan har.
I och med att det ligger samhällsviktiga ledningar där redan så kommer dom nog att tvångsta det. Tvekar stenhårt på att dom kommer låta den delen av marken återgå till ägaren.
 
K Kallsing skrev:
Kan aldrig tänka mig att kommunen kommer att betala för vad dom redan har.
I och med att det ligger samhällsviktiga ledningar där redan så kommer dom nog att tvångsta det. Tvekar stenhårt på att dom kommer låta den delen av marken återgå till ägaren.
Som jag uppfattat det så äger TS redan marken. Han kan förmodligen inte sälja till kommunen för att lantmätaren kostar mer än någon är villig att betala. En utväg är att sälja för noll kronor och så får kommunen göra upp med lantmäteriet (som ofta är kommunalt).
 
Claes Sörmland
lilytwig lilytwig skrev:
Som jag uppfattat det så äger TS redan marken. Han kan förmodligen inte sälja till kommunen för att lantmätaren kostar mer än någon är villig att betala. En utväg är att sälja för noll kronor och så får kommunen göra upp med lantmäteriet (som ofta är kommunalt).
Det handlar inte så mycket om att sälja en avstyckad del av en fastighet till kommunen som det handlar om inlösen enligt PBL. Om det är kommunen som är huvudman för den allmänna platsen så är det en ovillkorlig rätt enligt PBL som TS har. Det ska inte belasta TS ekonomiskt, utan tvärt om. Läs mer här:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ng-och-inlosen-lm/ratt-att-krava-inlosen--lm/

Finns fina rättsfall där kommunen inte har velat lösa in mark för att någon exploatör har lovat att bekosta platsen men det har inte hänt. Kommunen förlorar alltid så att klockorna ringer p g a inlösenmöjligheten för markägaren. Det är kommunen som ska fixa den allmänna platsen, inte privatpersoner och företag.
 
  • Gilla
martin.sveg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kallsing skrev:
Kan aldrig tänka mig att kommunen kommer att betala för vad dom redan har.
I och med att det ligger samhällsviktiga ledningar där redan så kommer dom nog att tvångsta det. Tvekar stenhårt på att dom kommer låta den delen av marken återgå till ägaren.
De har inget val om de är huvudman för en allmän plats som ligger på privat mark. De har i så fall sig själva att skylla eftersom de har planmonopol.
 
Du måste se möjligheterna.
Du har ju en helt egen parkeringsplats, på gatan, som du kan stå på hur länge du vill!:crysmile:
Ställ upp din husvagn.
Parkera din bil.
Perfekt!
Ännu roligare blir det om du skulle få parkeringsböter.
Då bestrider du den för du har ju ställt bilen/fordonen på din egen mark!:rofl::rofl:
Om det funkar rent juridiskt har jag ingen aning om, men jag roas av tanken att överklaga en p-bot man fått på sin egen mark. Fast på gatan.:D

Eller ännu bättre.
Gör en p-plats o ta betalt.:p
 
  • Gilla
  • Haha
shtob och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det handlar inte så mycket om att sälja en avstyckad del av en fastighet till kommunen som det handlar om inlösen enligt PBL. Om det är kommunen som är huvudman för den allmänna platsen så är det en ovillkorlig rätt enligt PBL som TS har. Det ska inte belasta TS ekonomiskt, utan tvärt om. Läs mer här:

[länk]

Finns fina rättsfall där kommunen inte har velat lösa in mark för att någon exploatör har lovat att bekosta platsen men det har inte hänt. Kommunen förlorar alltid så att klockorna ringer p g a inlösenmöjligheten för markägaren. Det är kommunen som ska fixa den allmänna platsen, inte privatpersoner och företag.
Ah, jag har läst slarvigt. Marken är redan annekterad av kommunen! Jag fick uppfattningen att den låg intill gatan som en bit mellan gatan och en annan fastighet. Mina kommentarer bygger på det scenariot och det är ju något annat. Ber om ursäkt!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
lilytwig lilytwig skrev:
Ah, jag har läst slarvigt. Marken är redan annekterad av kommunen! Jag fick uppfattningen att den låg intill gatan som en bit mellan gatan och en annan fastighet. Mina kommentarer bygger på det scenariot och det är ju något annat. Ber om ursäkt!
Om nu kommunen inte redan äger marken och fastighetsregistret (eller dess digitala karta) är tokigt. Vi har haft sådana fall uppe på forumet där kommunen löste in marken för mycket länge sedan men det är inte reggat ordentligt i fastighetsregistret så fastighetsägaren tror sig äga mer mark än som är fallet.
 
Det var väl något fall för ett tag sedan där kommunen inte ville lösa in en liten markplätt i en korsning. Ägaren bröt upp asfalten och planterade blommor. Då fick kommunen bråttom att lösa in marken.
 
  • Gilla
  • Haha
Kalendern och 8 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Det var väl något fall för ett tag sedan där kommunen inte ville lösa in en liten markplätt i en korsning. Ägaren bröt upp asfalten och planterade blommor. Då fick kommunen bråttom att lösa in marken.
Allvarligt, skröna?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Allvarligt, skröna?
Jo. Börjar man göra åverkan på vägar ska man nog se att man själv är den som drabbas av eventuella konsekvenser än diskussonen vem som äger eller inte äger marken

Om man nu inte är en Elitgrupp kanske :crysmile:
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Allvarligt, skröna?
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Allvarligt, skröna?
Det tror jag inte. Jag har för mig att jag läste om det i Söder om Söder för ett antal år sedan men jag kan inte hitta artikeln nu. I det fallet var hela fastigheten eller om det var ett skifte (heter det så?) några kvadratmeter mitt på vägen i en korsning.
Här är ett par andra exempel där folk tagit saken i egna händer.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lp8OM/bo-58-hamnade-i-brak-med-forsvaret--gravde-bort-hel-vag
https://www.atl.nu/vagplojare-doms-i-tingsratten
 
E Eld skrev:
Det tror jag inte. Jag har för mig att jag läste om det i Söder om Söder för ett antal år sedan men jag kan inte hitta artikeln nu. I det fallet var hela fastigheten eller om det var ett skifte (heter det så?) några kvadratmeter mitt på vägen i en korsning.
Här är ett par andra exempel där folk tagit saken i egna händer.
[länk]
[länk]
Det var ju driftigt gjort.
Men det kostar honom en del ser det ut som.

https://www.land.se/landkoll/i-fejd-med-forsvaret-da-gravde-han-bort-hela-vagen/

https://www.land.se/landkoll/staten-om-bortgravda-vagen-han-forstor-for-andra/

https://www.land.se/landkoll/markagaren-bo-i-kalix-forlorar-i-domstol/

https://nsd.se/bli-prenumerant/artikel/2r4dmk9r

L
änkar i tidsordning.
 
K knipo skrev:
Det var ju driftigt gjort.
Men det kostar honom en del ser det ut som.

[länk]

[länk]

[länk]

[länk] />
Länkar i tidsordning.
Har det varit uppe i HD ännu då?
 
Vi har ett lyckat fall där vi fick tillbaka en del av en korsning!

Förra sommaren lyckades vi få tillbaka en bit av vår fastighet som kommunen använde som väg/korsning. Ni ser de ca 25m2 uppe till höger om vårat garage i bilden nedan. Vi har nu breddat vår parkering. Kommunen var sugna på att köpa loss marken i korsningen, men i samma veva hittade vi lite andra underligheter vilket tillslut resulterade i att vi ville få tillbaka vår mark. Vi hade lite för mycket på vissa ställen och mycket för lite på andra. Då jag föreslog att vi skulle reglera dessa också, ville kommunen inte ha det vi hade ”för lite” på en annan sida. Så nu åter lämnar och återtar vi de områden som var felaktiga.

Så vist kan man få tillbaka vissa delar av en väg. Men tror inte att TS kommer lyckas med det!
TS - Lycka till med dit!
Jag har tyvärr inga råd att ge om det.
Luftbild av ett hus och en utvidgad parkering efter att en bit av en korsning återtagits från kommunen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.