Byggahus.se
Hej! Vi ska äntligen göra om köket och drömmer om öppen planlösning med en stor köksö med stenskiva. Huset är i trä, byggt 1977 och köket ligger på övergången. Det är rummet till höger brevid balkongen. Jag vet inte hur takstolarna ser ut. Nu till mina frågor:

1. Är väggen bärande? Vi vill ta bort hela väggen mot allrummet plus den lilla snutten bakom frysen (det står inget städskåp där som det ser ut på ritningen).

2. Går det att ställa en stor och tung köksö mitt i köket eller kommer det att bli för tungt för golvet? Tänker att man kanske måste förstärka det på något sätt?

3. Vi ska lägga nytt golv, förmodligen ett laminatgolv. Bör vi undvika att lägga golv under köksön?

Tacksam för svar! Vi ska på kökplaneringsmöte på Elgiganten imorgon.
 
  • Ritning av övre plan i bostad med vardagsrum, sovrum, kök, hall och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av suterrängplan med rum, badrum, handskrivna noteringar och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Linjeteckning av husfasad, vertikala linjer, fönster, dörr, etikett "GATUFASAD" nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en husgavel med fönster, dörr och måttangivelser. Tecknat på papper, fotografi taget ovanifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
1. Ja, sannolikt.
2. Beror ju på hur tung den är. Gästerna runt matbordet väger ju tillsammans — ja, det får ni räkna ut själva, men det blir ju en del när man räknar ihop dem. En stenbänkskiva på säg 100 kg plus en stomme som väger några kilon — nä, det är inte värre än att få besök av 1-2 fullvuxna.
3. Ja, absolut.
 
ricebridge ricebridge skrev:
1. Ja, sannolikt.
2. Beror ju på hur tung den är. Gästerna runt matbordet väger ju tillsammans — ja, det får ni räkna ut själva, men det blir ju en del när man räknar ihop dem. En stenbänkskiva på säg 100 kg plus en stomme som väger några kilon — nä, det är inte värre än att få besök av 1-2 fullvuxna.
3. Ja, absolut.
Tack för svar!

Jag trodde att bärande väggar alltid är tjockare på ritningar för att markera att de är bärande (kan ju tycka att det alltid borde stå på ritningarna). Gäller det både väggen mot matrummet och den lilla snutten bakom frysen?

Låter vettigt det du skriver om köksön.
 
Om vi pratar om väggen på ovanvåningen mellan Kök och Allrum är den med största sannolikhet inte bärande. Den ligger ju parallellt med takstolarna som jag kan se det?
 
Ingenjören Ingenjören skrev:
Om vi pratar om väggen på ovanvåningen mellan Kök och Allrum är den med största sannolikhet inte bärande. Den ligger ju parallellt med takstolarna som jag kan se det?
Ja, visst gör den det.
Jag vet att många i kvarteret (husen ser likadana ut) har tagit bort väggen mellan kök och allrum, men jag vet inte om de har behövt sätta in en balk i taket.

Kan man ta bort den andra lilla snutten bakom frysen tror du? Även om den väggen är bärande menar jag.
 
Den väggbiten är troligen inte heller bärande eftersom det saknas motsvarande vägg i bottenvåningen.
En sektionsritning genom huset skulle säga mycket men gissningsvis har du självbärande W-takstolar mellan ytterväggarna.
 
Jag är inte riktigt på det klara över hur de olika ritningarna är vända, men generellt så kan man oftast anta at väggar som går ungefär rakt under taknocken är bärande, och väggar som går tvärs den är oftast inte. Oftast...

När det gäller vikten, så hade jag samma funderingar när jag satte in ett biljardbord. 400 kg låter mycket, men det är faktiskt bara fyra grabbar som står och snackar. Jag skulle inte oroat mig.

En varning med stenskiva: Var beredd på att det kommer att gå sönder mycket glas. Sten är hårt och oeftergivligt, så glas går lätt sönder om man är oförsiktig.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
BirgitS
MalinSvelander MalinSvelander skrev:
2. Går det att ställa en stor och tung köksö mitt i köket eller kommer det att bli för tungt för golvet? Tänker att man kanske måste förstärka det på något sätt?

3. Vi ska lägga nytt golv, förmodligen ett laminatgolv. Bör vi undvika att lägga golv under köksön?
Golvtillverkarna brukar inte gilla att man lägger golv under tunga köksöar eftersom det riskerar stoppa golvet från att röra sig med årstiderna.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Golvtillverkarna brukar inte gilla att man lägger golv under tunga köksöar eftersom det riskerar stoppa golvet från att röra sig med årstiderna.
Okej! Då skippar vi golvet under köksön 👍🏻
 
Ingenjören Ingenjören skrev:
Den väggbiten är troligen inte heller bärande eftersom det saknas motsvarande vägg i bottenvåningen.
En sektionsritning genom huset skulle säga mycket men gissningsvis har du självbärande W-takstolar mellan ytterväggarna.
Ok, så det bästa vore kanske att ta sig upp på vinden och se hur takstolarna ser ut? Har tyvärr inte några andra ritningar, bara sådana som visar avlopp och el.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Jag är inte riktigt på det klara över hur de olika ritningarna är vända, men generellt så kan man oftast anta at väggar som går ungefär rakt under taknocken är bärande, och väggar som går tvärs den är oftast inte. Oftast...

När det gäller vikten, så hade jag samma funderingar när jag satte in ett biljardbord. 400 kg låter mycket, men det är faktiskt bara fyra grabbar som står och snackar. Jag skulle inte oroat mig.

En varning med stenskiva: Var beredd på att det kommer att gå sönder mycket glas. Sten är hårt och oeftergivligt, så glas går lätt sönder om man är oförsiktig.
Ajdå, vi som redan krossar glas på löpande band. Ska tänka på det 🙈
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.