Byggahus.se
ClasseClas ClasseClas skrev:
Och svensk radio började sända 1932 och svensk TV 1956
Med tanke på läget, är det ett argument mot eller för att strålning är farligt?
 
  • Gilla
Proffstyckaren
  • Laddar…
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
C
P paralun skrev:
Eller så får man bygga sig en Faradays bur och placera elmätaren utanför buren?
Varför inte en klassisk foliehatt?

Man med glasögon och hemmagjord hatt av aluminiumfolie inomhus, pekar på hatten, leende, verifieringsförsök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Anna_H och 39 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Varför inte en klassisk foliehatt?

[bild]
Skärp dig nu @cpalm
Skulptur i människolik form gjord av aluminiumfolie, sittande mot vit vägg på mörkt trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Asbesträdd och 37 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Varför inte en klassisk foliehatt?

[bild]
Jo men folie är en bra uppfinning som jag behöver vid min smarta elmätare för att bli av med USB-SSD > WiFi-störningar. Man ser radiosändaren där i bakgrunden... kanske skyddar även mig?😉
 
  • Rasperry Pi med aluminiumfolie, sladdar, strömmätare, rör, och en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
P paralun skrev:
för att bli av med USB-SSD > WiFi-störningar
Vaaa, eltjyv??? Nää, den där är bara för att skydda mot WiFi-störningar! 😂
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
N norddal skrev:
Har man ingen fakta att komma med så avstå.
Varför har du själv då länkat till Strålskyddsstiftelsen?

Visste du förresten att jorden är platt också? Eftersom det finns en organisation som förespråkar detta så måste det med samma logik vara sant https://theflatearthsociety.org/
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Anna_H och 13 till
  • Laddar…
N norddal skrev:
Som trådskapare önskar jag vi bara pratar om ämnet i rubriken! Har man ingen fakta att komma med så avstå. Annars kommer tråden bli mycket lång med oväsentligheter och smutskastning. TACK på förhand.
N norddal skrev:
Hmm Skulle mobiltelefon vara ofarlig i fickan?
Men när du @norddal själv på detta vis avviker från trådens ämne " Är strålningen farlig från nya elmätare" förstår du väl själv att tråden kan komma att utvidgas och innehålla annat än vad du önskar?
.

Svaret på rubrikens frågeställning är : nej

Svaret på den andra fråga om mobiltelefon i fickan är: ja

Vad du som trådstartare önskar är rätt ointressant så länge vi håller oss till forumreglerna vilket jag avser att göra. Jag tänker inte insinuera att du behöver nån dubbel foliehatt eller heller påstå att el är ofarligt, det finns människor som skadas och dör av el vartenda år även om jag verkligen betvivlar att någon dör eller skadas av nya elmätare.
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 10 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
Visste du förresten att jorden är platt också?
Eftersom detta sannolikt kommer att bli en lång tramstråd vill jag här passa på tillfället att tillägga att jorden lokalt kan vara ganska backig, tänk potatis backen i Ammarnäs.
På Östgötaslätten är jorden nu på sina ställen rätt platt, men med ordentlig systemdikning brukar den gå bra att odla ändå.

På detta forum bör man kanske även påpeka att jorden numera ska vara märkt med grön/gul och att mätarbyte inte är nått man får göra själv ens om man har nödvändig kännedom.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 14 till
  • Laddar…
N norddal skrev:
Som rubriken lyder! Hur mycket strålar Smartmätare som elbolagen just nu monterar i hela landet?
Någon som mätt? Skall monteras hos mig under året.

[länk]

OBS:
Som trådskapare önskar jag vi bara pratar om ämnet i rubriken! Har man ingen fakta att komma med så avstå. Annars kommer tråden bli mycket lång med oväsentligheter och smutskastning. TACK på förhand.
Varför länkar du till en FUD-sida samtidigt som du kräver att vi ska svara med fakta?
 
  • Gilla
Anna_H och 15 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför länkar du till en FUD-sida samtidigt som du kräver att vi ska svara med fakta?
För att det ska bli en lång tråd kanske...
 
  • Gilla
ErOg och 1 till
  • Laddar…
Vad jag vet har de flesta bolag kört med distansavläsning länge. Inget nytt under solen.
 
  • Gilla
955Kumla och 1 till
  • Laddar…
Tror nog vi kan avsluta tråden nu. TS har inte varit inne sen inlägg # 8 med någon ,kommentar eller svar.
 
  • Gilla
  • Haha
SaabNiklas och 1 till
  • Laddar…
N norddal skrev:
Som rubriken lyder! Hur mycket strålar Smartmätare som elbolagen just nu monterar i hela landet?
Någon som mätt? Skall monteras hos mig under året.

[länk]

OBS:
Som trådskapare önskar jag vi bara pratar om ämnet i rubriken! Har man ingen fakta att komma med så avstå. Annars kommer tråden bli mycket lång med oväsentligheter och smutskastning. TACK på förhand.
Skit i mätaren! Hårtork och Damsugare kommer ändå ta kol på dig!

Hoppas du inte använder någon av dem!
Annars R.I.P, skickar tankar o bön.


Enligt Strålsäkerhetsmyndigheten är långtidsexponering av magnetfält upp till 0,2 mikrotesla i årsmedelvärde att betrakta som normalt i boendemiljöer. Vid användning av elektriska hushållsapparater som hårtork och dammsugare kan magnetfältet under kortare perioder vara runt tiotalet mikrotesla.
https://www.svk.se/om-oss/hallbarhe...agnetfalt/halsoaspekter-och-rekommendationer/
 
  • Gilla
Staffan_V och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.