Byggahus.se
P pmd skrev:
Det ges väl stora mängder reseavdrag till alla som reser kollektivt i Stockholms län?
Årskortet på SL kostar mindre (10710) än avdragsgränsen 11000 så nej, så är det nog inte.
 
Mikael_L
B bjorn.abelsson skrev:
Jag flyttade till Stockholm 1989. Då hade jag ungefär fem olika jobb att välja mellan och kunde välja bostad var som helst i regionen - med vissa ekonomiska begränsningar förstås. Så jag valde ett jobb i innerstan (Södermalm) och en bostad på 16 km cykelavstånd och med bra kollektivtrafik mot centrala Stockholm.
Fast nu är det 2024 och ... tja ...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle rekommendera att du läser på på skatteverkets sida. Du har fel på flera punkter. [länk]
Flera punkter?

Jag hade gått igenom avdragen på den sidan, men efter detta inlägg från dig så hittade jag (missade det tidigare) att det räckte med att det saknas kollektivtrafik på 2 km sammanhängande sträcka någonstans mellan bostaden och arbetsplatsen.

Vad mer anser du vara fel?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det räcker med 2km till jobbet om det saknas kollektivtrafik. Det andra var det du sett att det räcker med att det är 2km till kollektivtrafik, eller en lucka på 2km någon stans på vägen för att man ska gå avdrag med bil.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det räcker med 2km till jobbet om det saknas kollektivtrafik. Det andra var det du sett att det räcker med att det är 2km till kollektivtrafik, eller en lucka på 2km någon stans på vägen för att man ska gå avdrag med bil.
Citat från denna länk:
https://www.skatteverket.se/privat/...delseforavdraget.4.515a6be615c637b9aa4ce.html
För att du ska få göra avdrag för resor med bil, motorcykel eller mopedbil krävs att avståndet mellan din bostad och din arbetsplats är minst fem kilometer.

Avståndet är ett av kraven för att få göra avdrag för resor med bil, motorcykel eller mopedbil. Det andra kravet är att du måste göra en tidsvinst.
Enligt denna länk krävs det fem kilometer till arbetet för att få göra avdrag med bil.
 
Klippt från den sida jag tidigare länkade till.

Kollektivtrafik saknas helt
Om du har minst två kilometer till din arbetsplats och det saknas kollektivtrafik på sträckan kan du få avdrag för resor till och från arbetet med bil oavsett tidsvinst.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Klippt från den sida jag tidigare länkade till.

Kollektivtrafik saknas helt
Om du har minst två kilometer till din arbetsplats och det saknas kollektivtrafik på sträckan kan du få avdrag för resor till och från arbetet med bil oavsett tidsvinst.
Intressant, då finns det två motstridiga uppgifter på samma sida hos skatteverket. Jag gissar att den text du refererar har högre precedens, men det är ju definitivt inte uppenbart.

Jag har skickat in en fråga till Skatteverket så att de får förtydliga.

I praktiken så spelar det dock ingen roll då det inte går att få avdrag för så korta sträckor annat än om dessa sträckor gäller för enbart delar av året (exempelvis om man bor i en sommarstuga väldigt nära jobbet, eller om man har flyttat under året). I annat fall når man nämligen inte upp över de 11000 kr som dras av från reseavdraget.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Intressant, då finns det två motstridiga uppgifter på samma sida hos skatteverket. Jag gissar att den text du refererar har högre precedens, men det är ju definitivt inte uppenbart.

Jag har skickat in en fråga till Skatteverket så att de får förtydliga.

I praktiken så spelar det dock ingen roll då det inte går att få avdrag för så korta sträckor annat än om dessa sträckor gäller för enbart delar av året (exempelvis om man bor i en sommarstuga väldigt nära jobbet, eller om man har flyttat under året). I annat fall når man nämligen inte upp över de 11000 kr som dras av från reseavdraget.
Om du börjar uppifrån
Resor med bil, motorcykel eller mopedbil
och forsätter till
Dina förutsättningar
så hittar du
Skärmdump av text som informerar om avdrag för resor när kollektivtrafik saknas helt eller delvis på sträckan till arbetsplatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allting står där, men man får läsa allt för att veta.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om du börjar uppifrån

Resor med bil, motorcykel eller mopedbil​

och forsätter till

Dina förutsättningar​

så hittar du
[bild]
Ja, men om man börjar uppifrån och går till
- "Resor med bil, motorcykel eller mopedbil"
och sedan till
- "Avståndet har betydelse för avdraget"
så står det:
För att du ska få göra avdrag för resor med bil, motorcykel eller mopedbil krävs att avståndet mellan din bostad och din arbetsplats är minst fem kilometer.

Avståndet är ett av kraven för att få göra avdrag för resor med bil, motorcykel eller mopedbil. Det andra kravet är att du måste göra en tidsvinst.
Avståndet ska normalt beräknas efter den kortaste möjliga körsträckan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Det är riktigt att när reseavdraget infördes 1958 var skälet att man ville öka möjligheterna att arbeta långt från hemmet.
Låter tveksamt iom att det är och har varit ett avdrag för inkomstens förvärvande.
B bjorn.abelsson skrev:
Men de försök som har gjorts att avskaffa eller förändra avdraget, bl.a. 1972, 1979, 2007 och 2022 har avvisats med motiveringen att de skulle missgynna glesbygden.
Att någon manipulatör (politiskt aktiv) skrikit ur sig någon slagord är inte detsamma som att något gäller i skattelagstiftningen.

Se regeringsproposition 1983/84:68: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ag-for-kostnader-for-intakternas_g70368/html/

Notera rubriken.

I denna så begränsas reseavdrag kraftigt. Det är här 2 timmarsgränsen införs. Vilket göra att kanske 95% av de som hade reseavdrag inte fick det längre.

Nog är det väl lite underligt att att inte ens marginella förändringar skulle ha varit möjliga innan och efter. Men just då kunde man göra enorma förändringar. Och det med motivationen som inte ens har med avdraget att göra.
Nog ser det mer ut som du läser på någon bedragar-sida som hittar på berättelser.


Tom Wikipedia är tydlig:
Reseavdrag är i Sverige ett skatteavdrag för resor till och från arbetet och för tjänsteresor. Reseavdragets motiv är principen att man ska betala skatt för inkomsten av arbete, sedan nödvändiga utgifter för arbetet är avdragna.
Dvs avdrag som medges för inkomstens förvärvande. Principen är den jag skrivit hela tiden.

Att någon manipulatör (politiskt aktiv) nämner glesbygd i sammanhanget är bara för att just manipulera folket.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men om man börjar uppifrån och går till
- "Resor med bil, motorcykel eller mopedbil"
och sedan till
- "Avståndet har betydelse för avdraget"
så står det:
Jag håller med att det är missvisande, det borde stå typ:
Avståndet mellan din bostad och din arbetsplats måste normalt vara minst fem kilometer men det finns undantag, se avsnitten om kollektivtrafik saknas.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag håller med att det är missvisande, det borde stå typ:
Avståndet mellan din bostad och din arbetsplats måste normalt vara minst fem kilometer men det finns undantag, se avsnitten om kollektivtrafik saknas.
För att få veta vad som gäller för ett visst case så kan man använda reseavdragskalkylatorn.
 
lilytwig lilytwig skrev:
För att få veta vad som gäller för ett visst case så kan man använda reseavdragskalkylatorn.
Nej, den är oduglig i det fall vi diskuterar.
Skärmbild av webbformulär med resavdrag, anger 4 km som enkelvägsavstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nej, den är oduglig i det fall vi diskuterar.
[bild]
Jag skickade till Skatteverket:

Reseavdragskalkylatorn fungerar inte korrekt eftersom den inte tar hänsyn till reglerna när kollektivtrafik saknas helt eller delvis.

Så fort man knappat in en sträcka mindre än 5 km säger den att man inte kan få avdrag och man kan inte gå vidare.

Det borde finnas en fråga innan om det saknas kollektivtrafik på en sträcka av minst 2 km...
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.