Byggahus.se
P
D daVinci skrev:
Jag åkte tidigare 30 min pendeltåg. Och hade 5-6 sjukdagar per år. Pga magsjuka och infektion o övre luftvägarna. Sedan flyttade jag och slutade helt med kollektivtrafik. 10 år senare upptäckte jag att jag inte haft en enda sjukdag sedan jag flyttade. Och då först insåg jag den extrema smittohärden i kollektivtrafiken. Och kunde samtidigt konstatera att kollegor som körde bil knappt hade sjukfrånvaro.
Mina erfarenheter liknar dina väldigt mycket.
D daVinci skrev:
Kausaliteten är extremt tydlig. Där får man i sig mycket smitta då man sitter nära sjuka människor. Det gör man inte i bil eller på cykel.
Korrelationen är mycket tydlig. Korrelation är dock inte samma som kausalitet.

Tecknad serie där en person ändrar uppfattning om korrelation och kausalitet efter att ha tagit en statistikkurs.
D daVinci skrev:
Alla som tänker efter lite inser detta och då beställs inte studien.
Tjavars. Det är en ganska tunn tråd att hänga upp en slutsats på. Varken dina eller mina erfarenheter ger något vetenskapligt stöd för att kollektivtrafikresenärer är mer sjuka än bilpendlare.

Icke desto mindre gick jag aldrig tillbaka till att åka kollektivt till arbetet …
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
"för mycket" i förhållande till någon annans preferens.
I det här fallet tror jag att Björn syftade på för mycket i förhållande till god hälsa. Man kan förstås välja bort god hälsa, men det får uppenbara konsekvenser.
 
P pmd skrev:
Jag såg varken parametrar eller beräkningsformel i artikeln från Trafikverket.
Visst gav de goda exempel på samhällsnyttorna i länken…???

Att de sen inte redovisar exakta vikter eller modeller är väl av mindre betydelse.

Antar att varje enskilt projekt de håller på med har olika parametrar å vikter.
Varför menar du de ska lägga ut dessa på nätet?
 
P pmd skrev:
Reseavdrag borde avskaffas helt, oavsett vilken transportmetod som används.
Här är vi helt överens. Varför ska jag, som valt att bo dyrt och centralt med korta och billiga resor (cykel) bekosta arbetsresorna för den som valt att i stället bo billigt långt från jobbet, men fått dyra resor?
 
P pmd skrev:
Vilket är ett återkommande problem i kollektiva system. Individer får alltid stå tillbaka för kollektivet.
Hur menar du nu? Om man inte räknade med restidsvinsterna skulle det alltid vara mer lönsamt att satsa på kollektivtrafikprojekt än på projekt för biltrafiken.
 
P pmd skrev:
Jag har inte cyklat "till jobbet" sen jag gick i högstadiet. Därefter blev avståndet till skola eller arbete för långt för praktiskt cykelpendlande.

Jag tycker dock om att cykla, så jag har i flera decennier nöjescyklat på fritiden. Det är oklart vilken hälsoeffekt det har haft, men jag tvivlar på att den har varit negativ. Vad får jag för det?
Du får vara frisk och må bra.
 
P
B bjorn.abelsson skrev:
Hur menar du nu? Om man inte räknade med restidsvinsterna skulle det alltid vara mer lönsamt att satsa på kollektivtrafikprojekt än på projekt för biltrafiken.
Den individ som bilpendlar gör det troligen för att det medför en tidsvinst, ja. Varför skulle den individen inte räkna med det om det vore viktigt?

Om det inte medförde en tidsvinst så finns det kanske andra fördelar med enskilt resande jämfört med kollektivtrafik. T.ex. så är mitt garage ihopbyggt med huset och garaget vid min arbetsplats låg i källaren i huset där kontoret fanns. Jag kunde i princip ta mig till arbetet utan att ta på mig ytterkläder eller skor.

Givetvis var det en fördel för mig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Den individ som bilpendlar gör det troligen för att det medför en tidsvinst, ja. Varför skulle den individen inte räkna med det om det vore viktigt?

Om det inte medförde en tidsvinst så finns det kanske andra fördelar med enskilt resande jämfört med kollektivtrafik. T.ex. så är mitt garage ihopbyggt med huset och garaget vid min arbetsplats låg i källaren i huset där kontoret fanns. Jag kunde i princip ta mig till arbetet utan att ta på mig ytterkläder eller skor.

Givetvis var det en fördel för mig.
Självklart är tidsvinsten en av de viktigaste orsakerna till att folk väljer att åka bil i stället för att åka kollektivt eller cykla. I de fall det går snabbare med kollektivtrafiken än med bil (exempelvis från centrala Kallhäll till arbetsplatser nära Stockholms Central) är det få som väljer bilen. Hur kan du tolka något jag skrivit som att jag menar något annat?
 
B bjorn.abelsson skrev:
Här är vi helt överens. Varför ska jag, som valt att bo dyrt och centralt med korta och billiga resor (cykel) bekosta arbetsresorna för den som valt att i stället bo billigt långt från jobbet, men fått dyra resor?
Om man kan välja…

Sen har du de som bor i Glesträsk och jobben plötsligt centraliseras så du måste resa 1,5 timmar enkel resa till jobbet utan möjlighet till kollektivtrafik..,

När jag flyttade till Norge för 30år sen tyckte jag de man här kallar ”distriktspolitikk” var uselts (fritt översatt ”glesbygdspolitik”)

Men i Norge är man extremt medveten av å ge hjälp till alla småkommuner längs hela norska kusten upp till ryska gränsen för att hela landet ska leva å minska pressen på inflyttning till storstäderna.

Man har tex ett speciellt skatteavdrag för de flesta som bor i de 2 nordligaste fylkene.

Att slopa reseavdragen är inte på agendan hör i Norge ivartfall.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P
Jag förstod inte riktigt vad du menade med inlägg #3 546. Den genomsnittlige person som bilpendlar pga tidsvinst har knappast makt eller resurser att "satsa på kollektivtrafikprojekt".
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Men din restid är en kostnad som drabbar dig själv, inte någon annan. När du väljer om du ska göra en resa eller inte så värderar du nyttan av resan jämfört med kostnaderna för resan, inklusive restiden. Vid en bedömning av de externa effekterna av resan behöver man alltså inte ta hänsyn till din restid.
Obegripligt sätt att resonera.
Du skriver att man räknar med att min tid är värd 112 kr/timme när man beräknar samhällsnytta för tex en ny väg.
Men när jag kör på den, istället för att sitta hemma och inte jobba, då är samhällsnyttan noll och intet iaf?
Om jag inte kan ta mig till jobbet är ju förlusten för samhället långt mkt större än 112 kr/timme. Dels för en arbetsgivare, dels det allmänna som måste ge mig bidrag istf att kunna plocka mig på skatter i miljonklassen årligen.
Det där sättet att räkna är ju uppenbarligen påhittat av bilhatare.
 
  • Gilla
OMathson
  • Laddar…
P pmd skrev:
Reseavdrag borde avskaffas helt, oavsett vilken transportmetod som används.
Varför då?
 
B bjorn.abelsson skrev:
Hur menar du nu? Om man inte räknade med restidsvinsterna skulle det alltid vara mer lönsamt att satsa på kollektivtrafikprojekt än på projekt för biltrafiken.
Man ger ju vinsterna ett löjligt lågt värde så att långsam kollektivtrafik inte ska se för dålig ut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Här är vi helt överens. Varför ska jag, som valt att bo dyrt och centralt med korta och billiga resor (cykel) bekosta arbetsresorna för den som valt att i stället bo billigt långt från jobbet, men fått dyra resor?
Tror du alla kan välja precis var de ska bo och ha sitt jobb? Och att de när de tex byter jobb, direkt kan flytta till närheten ?
 
  • Gilla
OMathson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.