Byggahus.se
E Elajomannen skrev:
Ser att det är många som svarar om kabel, ser ni inte att detta är en slang ?
På toaletten brukar man lägga kabel.
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
På toaletten brukar man lägga kabel.
Ja inte på min toalett i alla fall. Här är värmekabel big NO , kör slang överallt där jag vill ha varmt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
På toaletten brukar man lägga kabel.
Jag brukar hålla i slangen också.
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
I vår familj vill vi att golvet i duschen torkar mellan duschningarna och lägger därför slingor i hela duschutrymmet.
Det löste vi med ett fall mot golvbrunnen. :rofl:
Tog lasern för kul och sköt för att se mina kalla fläckar nu.

Allmänt på golvet i hela badrummet 24,6-25,2.
Sista cm runt golvbrunnen 24.0.
Där man står 24,2
Längst in i hörnet varav ena väggen även är yttervägg 22.0 som kallast.
 
P Pligg85 skrev:
Det löste vi med ett fall mot golvbrunnen. :rofl:
Tog lasern för kul och sköt för att se mina kalla fläckar nu.

Allmänt på golvet i hela badrummet 24,6-25,2.
Sista cm runt golvbrunnen 24.0.
Där man står 24,2
Längst in i hörnet varav ena väggen även är yttervägg 22.0 som kallast.
Hur kunde du se det med en laser?
 
useless useless skrev:
Hur kunde du se det med en laser?
Han menar nog en ir-termometer med laserpunkt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Ja inte på min toalett i alla fall. Här är värmekabel big NO , kör slang överallt där jag vill ha varmt.
Diskussionen handlar inte längre om uppvärmningen, utan andra typer av kablar…
 
sunnis
Golvvärme lägger man i regel alltid en bit ifrån brunnar av den enkla anledningen att de torkar ut och det finns ingen funktion i att ha golvvärme i duschen eftersom man duschar med varmt vatten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
det finns ingen funktion i att ha golvvärme i duschen eftersom man duschar med varmt vatten.
Förutom funktionen att torka upp golvet.
 
sunnis sunnis skrev:
Golvvärme lägger man i regel alltid en bit ifrån brunnar av den enkla anledningen att de torkar ut och det finns ingen funktion i att ha golvvärme i duschen eftersom man duschar med varmt vatten.

Att golvbrunnen torkar av golvvärmen kan väl inte vara något problem i praktiken? Dels så är det ju relativt låg temperatur och dels så sprids ju värmen några dm.
Visst, i ett badrum som aldrig används kanske det torkar några veckor snabbare med golvvärme, men under normala förhållanden är det inte ens i närheten av något problem.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Att golvbrunnen torkar av golvvärmen kan väl inte vara något problem i praktiken? Dels så är det ju relativt låg temperatur och dels så sprids ju värmen några dm.
Visst, i ett badrum som aldrig används kanske det torkar några veckor snabbare med golvvärme, men under normala förhållanden är det inte ens i närheten av något problem.
Har golvvärme runt en golvbrunn i ett badrum där vi kan gå veckor utan att använda golvbrunnen. Den torkar inte ut.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Dessutom är det ju lite gött att inte lajva 1900-tal när man renoverar ett badrum 2023.
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Varför inte fråga hantverkaren varför det ser ut som det gör istället för att gissa‍♂️
 
  • Gilla
fröjderöd
  • Laddar…
Om slingan gått längre hade inte ens slangen hamnat under väggen? Antar att gips (2 lager?) och kakel ska på väggen innan det är klart.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
J jbernspang skrev:
Diskussionen handlar inte längre om uppvärmningen, utan andra typer av kablar…
Finns ju många som lägger kabel på jobbet på betald tid. Då har iallafall jag skor på mig, men jag tror inte det ändå är värme i nåt av jobbets muggar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.