Byggahus.se
Hej!

Jag ska bygga hus med total entreprenad och har nu kommit till stadiet där jag har kollat upp kostnader för markarbete.
Tomten jag ska köpa säljs via kommunen i den orten. Tomten är förberedd byggnation av kommunen vid försäljningen.
Betalar lite mer för tomten än normalt i den orten just för den är väldigt central samt för att tomten är så bra förberedd.
Dvs inget behöver sprängas, inga träd som ska tas bort eller annat större arbete behövs för den här tomten som det kan vara på många andra tomtar jag har kikat på. Jag räknade med att kostnaden för markarbetet skulle inte kosta mer än 100k.

Har haft ett företag för markarbete som var och kikade på tomten med mig och fick princip de svaren jag hade förväntat mig.

Nu har jag fått en offert och undrar om detta är en standard anbud med vad som ingår. Vill påpeka också att jag har noll erfarenhet av husbyggnation utan har gjort mig research nu i 8 månader och känner mig säker att gå vidare.
Dock skulle jag uppskatta om jag kunde få er feedback för offerten jag har mottagit.

I anbudet ingår följande:
• 20m extra dragning av VA samt tomrör för inkommande el och fiber
• Radonslang och radon tätningar i grund.
• 100m2 infartsväg.
• Stenkista för dagvattenhantering.
• Tomrör för el till framtida garage.
• Etablering, egenkontroller samt resor ingår.

I anbudet ingår ej:
• Utsättning.
• Borttransport och deponi för stubbar o ris samt uppgrävt material som ejgår att använda på tomten.
• Markförstärkning, markkompensation.
• Pålning.
• Byggström.
• Länshållning.
• Sprängning
.• Sophantering.


Tacksam för all typ av feedback och svar.
 
Claes Sörmland
Ingår inte markarbetet för själva grunden i offerten?

Annars är ju de stora riskposterna för dig, det som inte ingår:

• Markförstärkning, markkompensation.
• Pålning.
• Länshållning.

Jag antar att du har en geoteknisk undersökning så att pålning med säkerhet kan uteslutas. Därmed låg risk.

Men att det krävs mer kross/makadam/grus än minimängden för att anlägga grunden är ju standard. Man hittar alltid något problem när man börjar gräva eller så kan man uppfinna ett problem för dig som kund. Och vem är du att ifrågasätta en fackman?

Därför klokt att avtala om detta redan innan arbetet påbörjas, annars hamnar du i en gisslansituation hos markföretaget: "Vi kan inte fortsätta med arbetet om du inte godkänner de här extraarbetena som är väldigt dyra." Och detta verkar hända emellanåt i den branschen, i alla fall om man ska tro trådarna här på BH. Är det en lokal grävare med gott rykte så är det ju en annan sak än hajarna som jagar i storstäderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.