Byggahus.se
Jag får erkänna att jag avskyr allt, precis ALLT med gipsskivor. De är tunga, otympliga, ömtåliga och det dammar och hålller på.

Sedan får jag erkänna dess fördelar, formstabila och kan spacklas helt jämna i kanter, billigt, brandsäkert etc. Och jag vet hur mycket sämre det blir med t.ex spånskiva, sitter det sedan gammalt på sina håll i huset och det har spruckit i skarvarna i stort sett överallt.

Jag har en skruvautomat men tycker det gick så mycket sämre med den att jag gick tillbaka till vanlig skruvdragare. Och man måste vara så förbannat försiktig, och ändå vill skruven gärna dra snett ändå. Måste trycka hår som attan på skruvdragaren för att få den förbannade krysskruven att gå i, och då blir det ändå gärna att man får dra fram och tillbaka några gånger för att få den att gå i ordentligt. Underlaget är 10mm OSB på väldigt ojämn plankvägg. (Jag sätter OSB av både tids- och bekvämlighetsskäl. Jag kan betala 65/m2 för OSB och få det jämnt nog för gips på några minuter, eller så lägger jag en halv dag per gipsskiva på att hålla på med remsor med tretex och skit och det blir ändå dåligt).

Så igår skulle jag bara lappa i en liten bit på ett trångt ställe jag inte fick in skruvdragaren i, och tänkte "äh, jag spikar den". Och det var ju som en dröm, till och med på det svåra utrymmet lade sig spikhuvudet helt perfekt så att det tryckte in kartongen utan att ha sönder den. Så på prov satte jag några till på andra ställen. Samma resultat. Använde en klen trådspik, 50x2. Fort gick det också, och ack så mycket skönare för den nu rätt så uttröttade armen.

Varför ska jag inte bara köra vidare på detta hela vägen, t.ex skruva i OSBn men sedan spika upp gipsen?
 
  • Gilla
HumlansMyra
  • Laddar…
Den stora anledningen är nog att man riskerar att sabbar gipsskivan där man slår...

Lite som att spika upp en spegel... Det går men lätt hänt att man får börja om...
 
Lär dig skruva med automaten, det kommer du inte ångra sen.
 
  • Gilla
Sara Samuelsson och 1 till
  • Laddar…
Man spikade gips förr i tiden med pappspik. Inga konstigheter med det.
 
Det va mycket man gjorde förr, inte allt va bättre dock.
 
Renoverade garaget och där hade man spikat upp gipsen, med som ovan skriver pappspik, eller om det rent av fanns eller funnits något som heter "gipsspik"? Det såg ut som pappspik, men huvudet var i mina ögon marginellt mindre än på "vanlig" pappspik, och själva spiken rillat för att motverka att det kryper ut.

Ska du spika se till att det är nåt med stor skalle, t.ex. pappspik, misstänker att hållfastheten blir sådär med vanlig trådspik. Men snabbast och bäst går det nog med skruvautomaten lik förbaskat.

Möjligtvis att en pappspikpistol skulle kunna vara det snabbast möjilga sättet att få upp en gipsskiva, men det tror jag inte på ö.h.t i praktiken. Nån som är villig å prova? :rofl:
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Fanns speciella gipsspik förr som var räfflade.
Som jag misstänkte då. (y)
 
Finns tydligen fortfarande, man kanske skulle testa.
Skulle dock föredra att skruva i tak
 
  • Gilla
Evertsr
  • Laddar…
BigR
Nä spikad gips är väl bara bra när man ska riva bort skivorna. Hela mitt garage har spikad gips i vägg och tak och skallarna rör på sig och blir fula när jag renoverat och bökat.
 
Jag har skruvat en hel del gips med skruvdragare och har inte haft några större problem. Inte behöver man trycka hårt heller.
Se till att ha riktiga gipsskruv och rätt bits. Ha skruvdragaren inställd för skruvning och inte borrning, samt inte på full hastighet.
Det finns även bitshållare som man ställer djupet på för att man inte ska dra i skruven för långt.
 
Här är orsaken till att inte spika upp gips förklarad. Men innan gipsskruven kom så spikades nog gipset upp i alla sammanhang.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Tycker det låter som att det är fel/utsliten bits i maskinerna... Finns ganska många olika kryss....
 
@TheGame ohhh det blir en vända till Biltema direkt för att skaffa ett par såna!

@plåtrickard, @lordi Tro mig jag använder nytt ph2-bits precis som de anger på skruvlådan (Arvid Nilsson, ska väl vara ett OK märke?). När skruven gått igenom gipsskivan och börar sätta sig i OSB:n går det genast trögt och bitsen slirar ur spåret och slutar dra, får trycka som en tok för att förhindra detta. Bitset är nytt och har raka skarpa kanter. Har alltid skruvdragaren (Makita 18v) på lägsta möjliga moment som går att får runt skruven med, ofta ca 12-14/16. Provade även lite med slagskruvdragaren men det var klart sämre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.