Byggahus.se
Har en 5-ledare in från huvudsäkringarna där PE och N sitter ihop och sen delas upp efter jordfelsbrytaren enligt vad jag kan se, men läst att PEN ska vara minst 10mm2? Gäller det även här och vad är anledningen till att PEN ska bara 10mm2 enligt dom nya reglerna?
Jag köpte huset 2015 och inget av detta är rört sen dess, har ingen koll när JFB vart installerad osv.

Har även en fyrledare som är nergrävd till ett uthus (vet ej när) men som aldrig blivit inkopplad. Har en fem ledare som går till en värmepatron i närheten som man skulle kunna dela upp och mata den fyrledaren med. Men har jag förstått rätt är inte detta godkänt och isåfall varför är det inte godkänt, vad kan hända ?
 
Ser ut att vara fel om det är femledare och så sitter jord/nolla ihop. De ska ju vara separerade från där de separeras.

Säkerhetsnivån gäller för det år det byggdes. Om det var godkänt då får det vara så.

Arean på pen har nog med säkerhet att göra. Den behöver vara ordentlig dimension för att undvika spänningsfall och det är mer övertoner och annat som kan orsaka överbelastning idag än förut. Samtidigt är det kanske mekaniskt också? Ett avbrott på pen brukar ju göra att utsatta delar blir spänningsatta. Det vill man nog undvika.

Kanske någon vet bättre? Inte helt säker på vad gamla reglerna var gällande pen heller.
 
Redigerat:
  • Gilla
craftsboy och 1 till
  • Laddar…
Undrar om höljet längst ner är jordat där jord och nolla ligger ihop under samma klämma. Jordklämman är ju tom. är det kontinuitet mellan dessa klämmor ?

Som du säger det ser ut som man dragit 5ledare längst ner i videon men bara använt 4 (jord/noll ihop som pen) av oklar anledning. Kanske för att det sedan förgrenar sig vidare som 4ledare till jordfelsbrytarkapsling. Så där hade man behövt vara mer konsekvent tycker jag.

Jag hade nog gjort om det till riktig 5ledare där nere och bytt ut ledningar till jordfelsbrytare med fortsatt 5ledare.
 
Redigerat:
A avh67f skrev:
Undrar om höljet längst ner är jordat där jord och nolla ligger ihop under samma klämma. Jordklämman är ju tom. är det kontinuitet mellan dessa klämmor ?

Som du säger det ser ut som man dragit 5ledare längst ner i videon men bara använt 4 (jord/noll ihop som pen) av oklar anledning. Kanske för att det sedan förgrenar sig vidare som 4ledare till jordfelsbrytarkapsling. Så där hade man behövt vara mer konsekvent tycker jag.
A avh67f skrev:
Undrar om höljet längst ner är jordat där jord och nolla ligger ihop under samma klämma. Jordklämman är ju tom. är det kontinuitet mellan dessa klämmor ?

Som du säger det ser ut som man dragit 5ledare längst ner i videon men bara använt 4 (jord/noll ihop som pen) av oklar anledning. Kanske för att det sedan förgrenar sig vidare som 4ledare till jordfelsbrytarkapsling. Så där hade man behövt vara mer konsekvent tycker jag.

Jag hade nog gjort om det till riktig 5ledare där nere och bytt ut ledningar till jordfelsbrytare med fortsatt 5ledare.
Kanske bättre bild. Den andra svarta kabeln som sitter på plinten här gick till en gammal mekanisk elmätare som fortfarande var inkopplad men inte längre i bruk så den är nu bortkopplad. ”PE” ledaren på inkommande som är tejpad med gul/grönt är en ren kopparkabel utan hölje (mantel?)
 
  • Närbild på elektrisk anslutning med kablar, kopparstång, säkringselement och skruvar inne i en anordning/applikation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Robert Granberg1 skrev:
Har en 5-ledare in från huvudsäkringarna där PE och N sitter ihop och sen delas upp efter jordfelsbrytaren enligt vad jag kan se, men läst att PEN ska vara minst 10mm2? Gäller det även här och vad är anledningen till att PEN ska bara 10mm2 enligt dom nya reglerna?
Jag köpte huset 2015 och inget av detta är rört sen dess, har ingen koll när JFB vart installerad osv.

Har även en fyrledare som är nergrävd till ett uthus (vet ej när) men som aldrig blivit inkopplad. Har en fem ledare som går till en värmepatron i närheten som man skulle kunna dela upp och mata den fyrledaren med. Men har jag förstått rätt är inte detta godkänt och isåfall varför är det inte godkänt, vad kan hända ?
Det där kan en gråzon, man lägger ihop 2st 6mm2 så har du 12mm2(Det går inte att få en korrekt och tydlig märkning av PEN-ledaren på det sättet). Troligtvis har man avslutat kabeln och lagt nolla/jord på samma plint kanske för att.
1 : Beställning att åtgärda ej inkommit från kund.
2: Det skulle åtgärdas men blev av olika anledningar inte utfört.
Osv. Osv.

Mitt förslag blir att kassera huvudbrytaren och metallramen från gamla mätartavlan. Sätt dit en ny huvubrytare och fördelningsplint i en kapsling. Separera nolla och jord. Nya ledningar upp till centralen och separera nolla och jord så du får ett TN-S system hela vägen.
Så hoppas jag att du kan göra om 4-ledaren till uthuset till en 1-fas grupp eftersom då inte får gå från TN-S (5-ledarsystem) till TN-C (4-Ledarsystem ”PEN”).

En kvalificerad gissning är att man har bestämt att en PEN-ledare behöver vara minst 10mm2 av många bra anledningar. Här är några: Bättre Ledningsförmåga, Lägre risk för överhettning, minimera spänningsfall, grövre ledare högre hållfasthet, tåligare mot korrosion. Eftersom en dålig PEN-ledare kan orsaka brand och andra potentiellt dödliga utgångar har samfundet noga övervägt detta.

Ps. Jag hade nog övervägt att byta hela centralen. (Brukar rek. Att behålla Diazed centralen om skicket är bra). Här är det nog lite överhäng mot att göra ett skifte.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
MBL19 MBL19 skrev:
Det där kan en gråzon, man lägger ihop 2st 6mm2 så har du 12mm2(Det går inte att få en korrekt och tydlig märkning av PEN-ledaren på det sättet). Troligtvis har man avslutat kabeln och lagt nolla/jord på samma plint kanske för att.
1 : Beställning att åtgärda ej inkommit från kund.
2: Det skulle åtgärdas men blev av olika anledningar inte utfört.
Osv. Osv.

Mitt förslag blir att kassera huvudbrytaren och metallramen från gamla mätartavlan. Sätt dit en ny huvubrytare och fördelningsplint i en kapsling. Separera nolla och jord. Nya ledningar upp till centralen och separera nolla och jord så du får ett TN-S system hela vägen.
Så hoppas jag att du kan göra om 4-ledaren till uthuset till en 1-fas grupp eftersom då inte får gå från TN-S (5-ledarsystem) till TN-C (4-Ledarsystem ”PEN”).

En kvalificerad gissning är att man har bestämt att en PEN-ledare behöver vara minst 10mm2 av många bra anledningar. Här är några: Bättre Ledningsförmåga, Lägre risk för överhettning, minimera spänningsfall, grövre ledare högre hållfasthet, tåligare mot korrosion. Eftersom en dålig PEN-ledare kan orsaka brand och andra potentiellt dödliga utgångar har samfundet noga övervägt detta.

Ps. Jag hade nog övervägt att byta hela centralen. (Brukar rek. Att behålla Diazed centralen om skicket är bra). Här är det nog lite överhäng mot att göra ett skifte.
Ja de känns ju som att byta central är aktuellt, har gamla Diazed några fördelar? Medveten att man inte får gå från TN-S till TN-C men har aldrig lyckats lista ut anledningen? Skulle haft 3-fas dit ut så blir nog att lägga ner en ny kabel isf.
 

Bästa svaret

R Robert Granberg1 skrev:
man inte får gå från TN-S till TN-C men har aldrig lyckats lista ut anledningen?
Skälet är att om du får ett nollavbrott på TN-Sen, så kommer nollströmmen gå i jorden. Det blir farligt om man gör ett arbete på jorden, losskopplar en skarvklämma och sedan tar i båda jordtåtar samtidigt, så får du hela nollströmmen från TN-C-anläggningen (som ligger efter TN-S-anläggningen) genom dig.

Ett nollavbrott är ett enkelfel, det gör att det är förbjudet.

Det ska ske minst 2 fel för att det ska bli farligt:
Trasig jord + isolationsfel på enkelisolerad ledare
Isolationsfel på yttre kapsling + isolationsfel på enkelisolerad ledare
etc

Du förstår poängen.
Därför, har man väl gått över till TN-S så får man aldrig återgå till TN-C igen. (har för mig att det finns väldigt väldigt exotiska applikationer där man FÅR gör det, men då skall det finnas en brytare som automatiskt bryter hela TN-C-anläggningen (innan TN-C-övergången) om det sker ett nollavbrott i TN-S-anläggningen - t.ex. H3USN).
Kravet för att "få göra det" är t.o.m. striktare än att slippa förse en viss grupp med JFB i nyinstallation.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 2 till
  • Laddar…
R Robert Granberg1 skrev:
Ja de känns ju som att byta central är aktuellt, har gamla Diazed några fördelar? Medveten att man inte får gå från TN-S till TN-C men har aldrig lyckats lista ut anledningen? Skulle haft 3-fas dit ut så blir nog att lägga ner en ny kabel isf.
Fördelar med Diazed är att den redan är betald:) och centralen håller i 50 år till.
Beroende på hur gammalt huset är skulle jag hellre lägga ner pengar på att byta gamla ledningar och kontakter som varit med ett tag. Jag förutsätter att du använder dig av en fackman vid åtgärder.
Anledningen är som tidigare skriver att tex Jorden kan bli spänningsförande om du byter TN system fram och tillbaka med risk för elektriska stötar på felställen.
 
  • Gilla
Robert Granberg1 och 1 till
  • Laddar…
Här är en bild på fyrledaren som går till snickarboden. Antar att man inte får eller kan? Använda kopparmanteln som ledare ?
 
  • Eluttag utanpåliggande med öppet lock, anslutningsledningar synliga, oavslutad elektrisk installation, vägggenomföring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo det går bra. Kopparflätan är jordledare om tvärsnittsarean är minst 1,5mm2 och det ser den ut att vara.

Det är en kabel av typen 4x1,5/1,5 om nu tvärsnittsarean är 1,5 dvs.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Jo det går bra. Kopparflätan är jordledare om tvärsnittsarean är minst 1,5mm2 och det ser den ut att vara.

Det är en kabel av typen 4x1,5/1,5 om nu tvärsnittsarean är 1,5 dvs.
Så bra! Då slipper jag kosta på att lägga ner en ny kabel iaf 😄
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
R Robert Granberg1 skrev:
Så bra! Då slipper jag kosta på att lägga ner en ny kabel iaf 😄
Japp det är en femledare med en så kallad koncentrisk jordledare som omger kabeln.
 
A avh67f skrev:
Japp det är en femledare med en så kallad koncentrisk jordledare som omger kabeln.
Bara en nyfiken fråga som dök upp, vad är det för/nackdelar med en 4-2.5/2,5 mot för en 5G2,5 ? Varför finns bägge dessa ?
 
Här får nog andra fylla på. Men 5G2,5 är lättare att skala och montera. Kablar med jordad skärm ger bättre skydd vid avgrävning. Spaden kommer att vara i någorlunda kontakt med skärmen innan den når fram till en fasledare. Säkringen i matande ände löser ut av kortslutningsströmmen.
 
  • Gilla
Robert Granberg1
  • Laddar…
Fördelen med 4x2,5+2,5 är att sätter du spaden i kabeln så träffar du alltid skyddsjord först.
5G2,5 är en modernare kabel då det med spaden kanske Bedöms som mindre troligt.
Protte
 
  • Gilla
Robert Granberg1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.