Byggahus.se
Har en elpatron som inte verkar fungera. Den är aldrig använd så jag tycker att det är ämärkligt.

Jag har provat att trycka in återställningsknappen på temperaturbegränsaren, men inget resultat.

Det är en Relek EP2 eller PP2.

Från säkerhetsbrytare på väggen går det 400V mellan faserna och 230V mellan faser och jord. Detsamma mellan faserna på anslutningsplinten i elpatronen.

Jag kan däremot inte mäta någon spänning på själva elementrören, eller på de stift som kommer efter tempbegränsaren/termostaten.

Tacksam för svar!

Se bilder:
 
  • Elektrisk anslutningsdosa med kablar, terminaler och genomföringsplint, inomhus, teknisk, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av elektrisk apparat med kablar, terminaler och isolatorer. Teknisk, komplex, industriell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk installation, kablar, terminalblock, kontakter, metallstruktur, komponenter, ingenjörsteknisk miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reglagepanel för värmesystem med rattar, röd knapp och manometer. Oorganiserad, klädd i isoleringstejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svensk text, anvisningar, tekniska diagram för elkoppling, kontaktinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du mellan faserna på elpatronen samt mellan respektive fas och de sammankoppldae stiften?
Använd spänningsprovare om du har någon
Har du multimeter så säkerställ att du vet hur du ska mäta och att den klarar det
 
Det är en Backermodell du har och två klick på termostaten troligtvis. Då är det från inkommande kabel till en plint och till överhettningsskyddet som sitter överst, därefter så går en ledning direkt till patronen och dom andra till termostaten och vidare till patronen. Det är alltid en spänning på patronen, regleringen kopplar in 2 steg i 1/3 steg. Första steget blir då ca 2 kW och andra 6 kW om det är en 6 kW patron annars lika koppling om det är en 9 kW patron, kW är instämplat på sexkantsmuttern, så det är nog rätt det du har. Följ ledningarna så ser du, om det stämmer med mitt svar. Pass på termostaten bryter inte alla faser, strömlöst blir att stänga brytaren på väggen
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…

Bästa svaret

Klickar det i termostaten när du vrider den långsamt fram och tillbaka? Ett klick är en effekt på patronen och två klick ger olika effektlägen enligt inlägget ovan.
Återställningsknappen måste man trycka allt vad man orkar och lite till för att få ”kontakt” igen om den löst ut. Ett tips kan vara att ta hjälp av något föremål att lägga mellan tumme och knapp eftersom knappen är liten och sjunker lätt in i tummen när man trycker. Har en liknande hemma så jag vet att man får trycka hårt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Tack snälla ska ni ha för era bra svar!

Problemet löstes sent i går kväll. Genom just hårt tryck på återställningsknappen, till gränsen på att jag trodde att den skulle gå sönder.

Helt ny och oanvänd som sagt, men någon gång har jag väl lyckats skrämma upp acktanken till de ca 94°C som enl. tillverkaren kan lösa ut skyddet.

Stämmer fint som @jonaserik och @roli skrev om två klick i termostaten. Med inte alls långt mellan klicken.

Det är en 6kW:are, dock såg jag vid första klicket en effekt på ~5kW, sedan 6kW vid andra klicket. Stämmer inte bra med 1/3 steget. Kollade dock bara en gång, får kontrollera mer vid senare tillfälle.

Någon som vet något om hysteres på en sån här?
 
Har du jordfelsbrytare som tar patronen. Händer igen att ÖHS löser så kan det vara det med att en fas alltid ligger på patronen. direktkopplad utan termostat, så kan det vara att en slinga är sprucken och då värmer det hela tiden, genom att strömmen går mellan patron och jord i pannan. Du märker det ganska snart att temepen går upp, även om termostaten säger ifrån för värme.

Edit Hysterin på termostater av den typen är liksom jaså, kan skilja upp till 5 - 7 C och kan vara olika, vid tillslag, men inget att bry sig om. I bland är är det kort mellan tillslagen.
 
Lånar tråden lite. Har en exakt likadan elpatron i stugan. Den värner inte, mäter jag inkommande så får jag 230/400V på/mellan faserna...får även samma när jag mäter direkt på patronen. Har även ohmmätt och då jag har en 3kw patron så får jag 53.9 ohm på samtliga....vad kan vara knas när jag inte ens känner värme på utgående rör?...
 
Det går inte ihop. Kan du mäta strömmen på bågot sätt? Åtminstone se på elmätaren att elpatronen verkligen tar 3 kW.
 
I stugan är det där nu. Ett foto på vad du har för patron så det går att se fabrikat
 
Gav upp igårkväll. Nu i morse när jag mätte igen så hade jag bara 115v på en fas/patron. Felsökte bakåt, mätte på dvärgbytaren - jordfelsbrytaren -huvudbrytaren och hade 115v. Mätte i inkommande servis, 230 på alla 3. Bytye samtliga säkringar och vips är felet borta.....jäklar så märkligt.
Är en värmebaronen 3kw panna.
Måste ge er en eloge för villigheten att hjälpa mig🙌
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.