Byggahus.se
Fullt av liknande skador orsakade av vad jag gissar är fruktträdkräfta, är det kört eller finns det hopp? Trädet är runt sex år gammalt och ser i övrigt ut att må bra, precis börjat bära frukt med.

Gren med hålighet, gröna löv, suddig trädgårdsbakgrund, naturligt ljus, fokus på trästrukturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gren i fokus, gröna blad, oskarp bakgrund med hus och buskar, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på gren med löv, grönska i bakgrunden, soligt, fokus på grenens mittersta del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser helt klart ut som kräfta. Och det är bara att lära sig leva med, det finns i princip i varje bostadsområde i hela Sverige. Man kan omöjligen övertala alla boende att ta bort sina drabbade träd så sjukdomen sprider sig snabbt till varje nytt träd som planteras. Men träden kan leva ganska bra trots att de är drabbade, bara de har såpass goda växtbetingelser att de kan hålla jämna steg med svampen och nyskapa mer än den förstör.
 
Totte_S
Merparten av våra äppelträd hade kräfta sedan många år när vi köpte huset för över 20 år sedan, så det går inte fort utför.
Visst, en del grenar har gallrats pga det, men med bra beskärning så klarar de sig länge. Man bör undvika att sprida sjukdomen genom att sanera verktygen mellan olika träd. Avtorkning med t-röd är det råd jag fått till mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.