Byggahus.se
Efter många timmars eller snarare dagars överläggningar med frugan så är det äntligen dags. Det som till slut avgjorde beslutet var att golvet i torpet börjar kännas lite "mjukt" samt att skåpet till diskbänken börjat separera från väggen, vilket antyder om att golvet börjar ge med sig. Och största anledningen till det är att det ligger en PLASTMATTA!! som inte släpper igenom den fuktvandring som bör tillåtas i torpargrunder. Kontentan av detta ser vi nu även om vetskapen har funnits tidigare att detta inte ska låta sig göras. Dessvärre så finns inte utrymme för inspektion av grunden annat än att vi kommer att öppna upp golvet för att se hur det ligger till med bjälklag samt timmervägg. Och då är det lika bra att göra en total omvandling med inkluderande obligatorisk gipssanering.
Lite bilder från det befintliga köket som kommer att häpnadsväckande få ÄNNU mindre yta att röra sig på men med en mera harmonisk planlösning. Det mesta kommer att platsbyggas i egen regi med de medel som finns att tillgå. Och vi räknar med att överraskningar kommer att stå som spön i backen, men förhoppningsvis så kommer det att ta ca två månader med 60 timmarsveckor innan det är färdigt. Som tur är att det är ett litet kök i alla fall.
Först lite bilder på utrensat kök och avsaknad av kylfrysen till höger om fönstret gör ingen ledsen.
Tomt rum med trägolv och tak, fönster, renoveringsmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick för ett par dagar sedan bort lvp som ändå har tappat funktion och satt på höger sida om väggöppningen. Vi kommer inte att sätta dit någon ny utan det ska komma dit en skåpsektion i stället framöver. Över och underskåpen kommer att förpassas till boden utanför, och ersättas av diskbänk i rostfritt utförande.
Ett kök under renovering med skåp, ett husdjur och renoveringsmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tidigare nämnda diskbänk som separerar sig från väggen alltmer. Och förhoppningsvis så kommer det att finnas lite utrymme bakåt för den nya diskbänken, så att den inte kommer att inskränka på fönsterytan likt befintlig bänk gör. Alternativt att vi får beställa en lite smalare diskbänk i stället. Och platsbygger man så får man de mått som ges utrymme för.
Gammalt kök med trämöbler, vitvaror, takbjälkar, kakel, fönster och två katter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vedspisen kommer att fortsätta som en central enhet. Spisen som saknas till höger om vedspisfundamentet kommer att ersättas av en ny och lite bredare samtidigt som den kommer att flyttas ut i linje med fundamentets framsida. Och då under spisen så kommer vi att göra en inspektionslucka för framtiden till grundens åtkomst. Men det är inte hugget i sten då vi inte kommer åt att se konstruktionen än.
Gammaldags kök, vit inredning och spis, träpaneltak, tomma skåp, öppen dörr, golvmatta, omöblerat, kartong på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta var en liten rundvandring med onsdagsdagsbilder.
Här kommer några torsdagsbilder med påbörjad rivning av skåp och de första överraskningarna. Är det tillåtet att ansluta en köksventilation till ett avloppsrör med kringsmetad fogskum? Kanske inte har så stor betydelse då slangen var gjord av plast även den. Men själva väljer vi bort det alternativet i alla fall.
Delvis renoverat rum med oskyddad rörgenomföring, oavslutad vägg, strömuttag och anteckningar på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag stoppar upp fingret bakom en tapet, vad är det jag känner, jo en klibbig smet....Kunde bara inte låta bli.
Det är så förbannat fascinerande att se de gamla lagren av tapet att man tappar all inriktning på att riva. Man vill bara få kontakt med de som med omsorg satt upp dessa för att ge en spegling av den tidens tankar och smaker. Men helt klart är att ju längre tillbaka i lagren man kommer desto mer fattar jag tycke för den smaken. Jag kommer nog att försöka ånga upp tapeterna ända tillbaka till kaklet.....Nej lerkliningen ska det ju vara.
Renoveringsarbete, riven vägg, synliga stolpar, isolering, elledningar, byggstök, renoveringsprojekt pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När man tittar på takbården så får man en uppfattning om var det ursprungliga taket låg på för nivå och där också bekräftat av den lilla gluggen i timmerväggen som utgjorde en del av bjälklagsfattningen.
Förfallen interiör, skadat tak och vägg, exponerade träbjälkar, gammal tapet, renoveringsbehov, isoleringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer en till överraskning även om det ändå fanns en tanke på konstruktionen som lämnade mera att önska rent estetiskt. Att timmerväggen lutar är det nog inte bara jag som uppfattar. Men att gamla karmen med dess profilering inte varit synlig har sin förklaring, men hur gör vi nu? Man skulle ju kunna ge sig i kast på att försöka kapa runtom och sedan skarva till ny inslag vägg, men det skull innebära borttagande av hela härligheten och då blir det nog ändå att låta tillverka ny karm, även om det inte finns medräknat i vare sig budget eller tidplan. Men det ska väl lösa sig genom att inte lägga en massa tid på att uppdatera denna påbörjade tråd😉.
Renoveringsarbete inomhus, vägg strippad till stomme, isolering syns, fönster, oavslutad, byggnad utomhus, grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och dagen har utgjorts av ordinarie arbetspass med plåtbitar som passas ihop enligt önskemål. Och efter detta fixade jag lite med väderskydd och allmänt skräpplockande så att det hålls någorlunda rent ikring.
Segelduk spänd över ställningar vid röd byggnad, gräs, katt i hörnet, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Morgondagen är vigd för att införskaffa golv som får acklimatisera sig i liknande miljö som köket. Hmmm Hoppsan klockan är visst redan nu i morgondagen. Bäst jag stänger ner ögonaböj.
 
  • Gilla
lakki och 32 till
  • Laddar…
Så härligt skrivet! Vi ska också bygga ut/bygga om köket i vårt torp - ska bli spännande att se vad som döljer sig där.
 
  • Gilla
Construo och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Noramasen Noramasen skrev:
Jag stoppar upp fingret bakom en tapet, vad är det jag känner, jo en klibbig smet...
Jag sjunger också som jag vill... platsbygt stora delar av mitt eget kök själv. Skicka PM om du vill ha input eller hjälp.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jag sjunger också som jag vill... platsbygt stora delar av mitt eget kök själv. Skicka PM om du vill ha input eller hjälp.
Jag också (men jag är inte helt säker på att det var rätt beslut så här i efterhand).
 
Fulkemisten
F fiskbuggaren skrev:
Jag också (men jag är inte helt säker på att det var rätt beslut så här i efterhand).
Varför inte säker? Ärigt nyfiken. Jag la 350 h och det var ju mycket tid men är supernöjd såhär 5 år senare. Hela klabbet gick på 100k inkl vitvaror så jag tyckte inte pengabiten var så farlig. Sen är ju såklart tid pengar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vilken dröm!!!

Så många delar som gör detta till mitt drömprojekt!

A: Torp. Vill bo i torp när ungarna flyttar.
B: Byggvården, historiken tekniker från förr.
C: Renoveringen i sig, kök, platsbygge etc.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Anna Fr skrev:
Så härligt skrivet! Vi ska också bygga ut/bygga om köket i vårt torp - ska bli spännande att se vad som döljer sig där.
Tackar😊
Ja det känns som att halva nöjet ligger i att titta tillbaka i historien för att se hur tankegångar och medel togs till bruk allteftersom det skrider fram. Om tid för egen del fanns så skulle jag vilja likt en arkeolog putsa fram med en pensel de olika tankegångarna även om det bara är ett "enkelt litet torp".
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Kolla in den här gamla tråden.
[länk]
Kollade lite i går och alltid värdefullt att få inblick utanför min och frugans enkelspåriga hjärnor😉.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jag sjunger också som jag vill... platsbygt stora delar av mitt eget kök själv. Skicka PM om du vill ha input eller hjälp.
Härligt med igenkännandet😀. Tackar hjärtligt för erbjudandet och det ska läggas på minnet. Bara Såå härligt med denna hjälp och idéer som erbjuds via detta forum.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Jag också (men jag är inte helt säker på att det var rätt beslut så här i efterhand).
Jag är säker på att inlägget riktas mot "Jag sjunger också som jag vill..." men det är ju upp till var och en😉.
Nädå visst kan det vara för en del ett projekt som landar i ångest och andra bekymmer som man inte hade överblick över vid påbörjat arbete, men det viktigaste momentet ligger i att de som är direkt berörda av projektet från början är medvetna om att det kommer att återstå lita arbete även när tidsplanen är till ända. Men det ska vara i stort sett fullt fungerande kök likväl. Smålister och sådant kan man ta itu med när det är dags för nästa renovering😉
 
Fulkemisten
Noramasen Noramasen skrev:
Jag är säker på att inlägget riktas mot "Jag sjunger också som jag vill..." men det är ju upp till var och en😉.
Nädå visst kan det vara för en del ett projekt som landar i ångest och andra bekymmer som man inte hade överblick över vid påbörjat arbete, men det viktigaste momentet ligger i att de som är direkt berörda av projektet från början är medvetna om att det kommer att återstå lita arbete även när tidsplanen är till ända. Men det ska vara i stort sett fullt fungerande kök likväl. Smålister och sådant kan man ta itu med när det är dags för nästa renovering😉
Haha. Såklart. Jag är lite trög tydligen.
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
En killgissning, projektet verkar vara en sån där gammal dragig träkåk som folk väljer att riva inifrån istället för utifrån.
 
Var iväg igår och införskaffade golv och det var en glädje att få tillfälle att kunna hämta efter att bara kunna ringa lite före så skulle det mötas upp för leverans. Och det bjöds på kaffe och en liten rundtur på en utställning över olika lösningar som erbjöds.
Kom hem efter ett antal timmar och efter att slutfört en liten beställning så att utrymme bereds för att få till upplägg för golvet så packades golvet upp. Och efter första plankan så upptäcker jag att det är stora kvistar som är urslagna i långsidan på plankan och vidare med stora torrkvistar som kommer att släppa med tiden. efter att sett dessa så var det bara med STOR besvikelse att fortsätta lasta in resterande plankor utan att kolla efter fortsatta defekter, men minst fem plankor är enbart att betrakta som eldningsämne. Kan likställas med att vid förekomst av torrkvist så är det inte ens godtagbart att läggas som råspont vid takläggning.
Men då ägaren av företaget själv inte hade med själva sorteringen och hantering av virket annat än lastning av inplastat gods så dömmer jag inte denne, utan tar kontakt kl sju ögonasträck i morgon för att komma på en lösning och hoppas på ett bra bemötande. Detta var hoppas jag en händelse som inte kommer att påverka fortsatt utveckling då jag inte kommer att påbörja inläggningen först om nio dagar enligt
M Mikael Karlsson4999 skrev:
En killgissning, projektet verkar vara en sån där gammal dragig träkåk som folk väljer att riva inifrån istället för utifrån.
Fortsätt att killgissa du. Det är du ju duktig på 😉 .
Vad "folk" gör är helt upp till dom, men jag gör det här för att fortsätta bygga på något som saknas idag i mångt och mycket vad gäller byggnation. Nämligen förutsättningar för att detta ska fortleva under många generationer framöver. Och tyvärr så har tidigare "folk" här misslyckas med att ta vara på den kunskap som eftersträvas för att detta ska vara möjligt. Som tur är ser inte skadan ut (än så länge) att det skulle ha påverkat alltför mycket. Men en timmerstomme med rätt förutsättningar är något som är betydligt mera hållbart än dagens olika lösningar vad gäller material och metoder parat med kunnande och seriositet.
 
  • Gilla
TickyNucker och 10 till
  • Laddar…
Dagens pass med fortsatt rivning av väggar och golv är till ända. Och det har bjudits på lite överraskningar både här och där. Det har blandats med diverse material som inte riktigt kan bedömas som seriöst. Jag vet inte hur man har tänkt sig att frigolitdelar och diverse fogskum på de mest underliga ställen skulle kunna utgöra en isolerande effekt då det inte har utgjort en homogen massa utan bara löst huller om buller. Skadad innervägg och tak med synliga träbjälkar, rörisolering, flagnande tapet och tegelgolv. Behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En lite mera "humorbetonad" del är den oseriösa fastsättningen av denna eldosa. Den satt med TRE skruv och det anser jag är på tok för klent med tanke på påfrestningarna som finns. Jag kommer att skruva med MINST fem skruv i alla fall.
Renoveringsarbete, elinstallation, öppet väggutrymme, isolering, skruvar i förgrunden, gammal tapet bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som är en del av bristande kunskap är hur det kan bli besök av så mycket möss som det blivit här. Äckligt så det förslår och resultat av att det lämnats för stora glipor att de kommit åt att bosätta sig i isoleringen. Men de har också lyckat med att ta sig igenom vindpapp vilket även jag trodde att skulle hålla dem borta. Så här är det bara att kapitulera min egen kompetens och ta lärdom. Och spår finns överallt förutom där det ligger stenull. Så är det någon som vet ifall möss inte gillar just stenull så skulle jag gärna vilja få en bekräftelse på det.
Renoveringsarbete, golv upptaget, isolering synlig, verktyg, borrmaskin, brunt klinkergolv, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det är inte enbart möss som har byggt in sig i detta torp. Även bin eller andra randiga flygfän har gillat att bosätta sig här.
Stort getingbo exponerat inomhus, trä och metallkonstruktion, skadad isolering, väggtyg, ingen synlig aktivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ibland blir jag lite fundersam hur tankegångar går hos andra. Det har som tidigare sagts att det inte finns något utrymme för att inspektera krypgrunden. Men vad hittar jag här? En variant av lucka som man kan dra upp för att inspektera denna grund. Det är bara det att hur skulle det kunna vara möjligt med att först krypa in i ett skåp för att sedan med hjälp av ytterligare lealös akrobatik förpassa sig med huvudet före ner i öppningen som är som djupast ca 10 cm till sanden från trossbottens undersida.
Öppet golv med tillgång till källare, renoveringsarbete syns, verktyg och byggmaterial utspridda, obrukbart utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är resultatet av dagens åtgärd.
Renoveringsarbete, rivet golv och väggar, träbjälkar synliga, nedmonterat rum, konstruktion i progress, retro lampan hänger kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt, kök under ombyggnad, exponerade stenväggar, avlägsnade skåp, verktyg spridda, oavslutat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och i morrn ryker diskbänken, trossbotten och eventuell dåligt bjälklag. Samt en tur kommer att ske till återvinningen samt inhandlande av diverse material.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.