400v mellan svart och brun, 230v mellan blå brun, 230v mellan svart och blå i uttaget. Ska man koppla svart mot svart brun mot brun och blå mot blå från elementet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är svårt att se vad som är vad i din termostat. Längst till höger skulle det kunna vara en tvåpolig strömbrytare som bryter matningen till elementet. Till den är blå och svart anslutet. Så det är inte otänkbart att du skall lägga 400V på svart och blå. Den bruna skulle kunna vara matning ut till en slavradiator. Men det är ju just gissningar.
Jag tycker att du skall leta reda på manualen till elementet. Den tredje tråden kan ha flera olika funktioner både i väggen och i elementet. Kopplar du fel kan något gå sönder.
Jag tycker att du skall leta reda på manualen till elementet. Den tredje tråden kan ha flera olika funktioner både i väggen och i elementet. Kopplar du fel kan något gå sönder.
Det stämmer svart och blå är kopplad till brytare den bruna sitter i kortetA Avemo skrev:Det är svårt att se vad som är vad i din termostat. Längst till höger skulle det kunna vara en tvåpolig strömbrytare som bryter matningen till elementet. Till den är blå och svart anslutet. Så det är inte otänkbart att du skall lägga 400V på svart och blå. Den bruna skulle kunna vara matning ut till en slavradiator. Men det är ju just gissningar.
Moderator
· Stockholm
· 57 606 inlägg
Men, finns det ingen installationsanvisning? Det brukar väl vara en färdig kabel ut från radiatorn med en special kontakt som passar i ADAX väggdosa?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 765 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 765 inlägg
Jag har 400V Adax och där är en specialkontakt med särskilt beläggning på stiften för bästa kontakt (fortfarande spegelblankt efter 20 år) och med elementen följde en honkontakt med en sladdstump till en lågprofil väggdosa som fick plats bakom elementet om man ville. Där framgick det tydligt hur man skulle koppla plinten i dosan. Nu är desa från tiden då de tillverkades i Norge och inte Kina som idag.
Mina har iaf 4 eller 5 ledare eftersom någon användes till nattsänkning genom att lägga 230V på (om jag minns rätt) men elementet som sådant krävde bara 400V via 2 faser. Man kunde även köpa med en timermodul som trycks in i en förberett hål under termostaten för mer avancerad styrning av enskilt element.
Edit:
Typ såhär till mina element:
Alla instruktionsblad som följde med även gamla element finns att finna på Adax sida: https://adax.no/se/support/instruktioner/
Mina har iaf 4 eller 5 ledare eftersom någon användes till nattsänkning genom att lägga 230V på (om jag minns rätt) men elementet som sådant krävde bara 400V via 2 faser. Man kunde även köpa med en timermodul som trycks in i en förberett hål under termostaten för mer avancerad styrning av enskilt element.
Edit:
Alla instruktionsblad som följde med även gamla element finns att finna på Adax sida: https://adax.no/se/support/instruktioner/
Redigerat:
Tredelad kabel svart brun och blå avklippt i den andra ändan. Hade varit enkelt om man vetat vilka färger mot vilka i ett väguttag. Blå å svart sitter i brytaren och brun i en timermodul,eller nå såntMultiMan skrev:
Jag har 400V Adax och där är en specialkontakt med särskilt beläggning på stiften för bästa kontakt (fortfarande spegelblankt efter 20 år) och med elementen följde en honkontakt med en sladdstump till en lågprofil väggdosa som fick plats bakom elementet om man ville. Där framgick det tydligt hur man skulle koppla plinten i dosan. Nu är desa från tiden då de tillverkades i Norge och inte Kina som idag.
Edit:
[bild]
Alla instruktionsblad som följde med även gamla element finns att finna på Adax sida: [länk]
Har du tänkt använda nattsänkning? Annars är väl frågan besvarad? Du skall ha 400V mellan svart och blå.M mk1 skrev:
Klicka här för att svara